Datorn hänger sig vid krävande spel. (Löst)

Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig vid krävande spel. (Löst)

Börjar med info om datorn:

* Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3
* ADATA SSD Premier Pro SP900 128GB
* ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG
* Intel Core i5 4690K 3,5 GHz
* MSI GeForce GTX 660 2GB
* Windows 7
* Fractal Design Integra R2 500W

Då till ämnet..
Byggde ihop en ny dator i hopp om att kunna spela Battlefield 4 och andra krävande spel på PC istället för Xbox. Glad i hågen installerade jag alla komponenter och slängde in Windows 7 som grädde på mosbrickan. Allt fungerar bra tills jag ska börja spela Battlefield 4.. Hinner komma in och spela 2-3minuter, ibland 10minuter så hänger sig spelet. Dock så hör jag mina vänner hur dom fnittrar i bakgrunden på skype om hur bra dator jag har köpt, väldigt irriterande. Tvingar omstart och hamsterhjulet är igång.
Ifrånbörjan fick jag massa felmeddelanden om drivrutinsfel (nvidia kernel mode driver has stopped responding and has recovered), har provat väldigt väldigt många olika drivrutiner till grafikkortet.. Även betadrivrutiner. När jag fick bukt på drivrutinsbekymret så började datorn att krasha med ljudloopar.
Har testat att underklocka och överklocka, krashar ändå. Körde även benchmarktestet Valley och Heaven, krashade även i dessa program.
Skicka tillbaka grafikkortet efter ha svurit åt detta fanskap i två veckors tid.. Fick ett samtal idag att det INTE var grafikkortet som var fel på så det dimper väl ner i brevlådan snart igen.
Under tiden som grafikkortet var på felsökning så spelade jag Battlefield 4 UTAN problem med mitt interna grafikkort, via CPUn.. Dock på lägsta grafik, men inte en enda krash.
Har kört tester för minneskorten och SSD disken och allt såg OK ut. Enligt INET så ska mitt nätagg vara fullt tillräckligt.
Har även installerat om windows med allt vad det innebär.
Har haft full koll på temperaturer och grafikkortet vid hård belastning kommer det upp kring 60-65 grader. Har även ställt upp fläktarna på GPUn och fick ner tempen till runt 50 vid hård belastning, fortfarande krash. CPU och övriga komponenter har bra temp!

Sjukt tacksam om ni kan ge tips på vad jag ska börja med att felsöka när jävulen trillar ner i brevlådan. Fick inte byta ut kortet heller då 14 dagar hade gått och då hade jag inte bytesrätt.
Mvh,
En bitter norrlänning

Permalänk
Medlem

Provade även att köra prime95 i 30min. CPUn maxade 75 grader vid ett tillfälle. Annars runt 60 grader vid 100% CPU användning.

Permalänk
Medlem

Kört memtest en hel natt. 0 errors.

Permalänk
Medlem

stresstesta grafik kortet.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Jag har nu stresstestat CPUn i programmet prime95 i 7.5 timmar, högst uppnådda temp 75 grader, ett medel på ungefär 55-60.
Jag gjorde ett stresstest via programmen Valley och Heaven, som jag skrev i första inlägget. Skickade tillbaka kortet eftersom det krashade i dessa program och INET hittade inget fel på det.

Funderar starkt på att ominstallera hela datorn IGEN, fast denna gång med windows 8.1

Permalänk
Medlem

Har nu fått hem datorn och installerat grafikkortet igen.
Verkar vara drivrutinsrelaterat då jag får upp "nvidia kernel mode driver has stopped responding" efter ett par minuter i spelet.
Datorn fryser inte utan jag kan tabba ur och stänga ner processen.

Har nyaste drivisarna, vad göra?

Permalänk
Medlem

Testa att installera ett par äldre drivrutiner?

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Prova med nytt grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroffe88:

Har nu fått hem datorn och installerat grafikkortet igen.
Verkar vara drivrutinsrelaterat då jag får upp "nvidia kernel mode driver has stopped responding" efter ett par minuter i spelet.
Datorn fryser inte utan jag kan tabba ur och stänga ner processen.

Har nyaste drivisarna, vad göra?

Backa en version på drivarna och rensa dom gamla innan.

Permalänk
Medlem

Efter massa sökande hittade jag denna tråden!
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1318698-gtx-660-...
Verkar som GTX 660 och z97 moderkorten inte vill spela samma spel.

Hittade där att det kunde ha något med PCI-E 3.0 att göra.
Googlade vidare och hittade hur man ändrar till PCI-E 2.0.
Gick in i BIOS och hittade PCI inställningar, fanns valmöjligheter Auto, Gen1,Gen2,Gen3. Den stod på Auto standard.
Ändrade denna till Gen2, startade om datorn och vips så verkar det fan fungera!

Som jag skrev längre upp så hade jag provat massa olika drivrutiner och kört clean install imellan varje. Installerade om datorn HELT i natt och la in Windows 8.1 och installerade en grej i taget men så fort jag la in grafikkortet med senaste drivrutinerna krashade det. Men som sagt, verkar som det här har gjort suset!

Håller mina tummar sjukt hårt att det går vägen och kommer i framtiden hålla mig till Radeon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroffe88:

Efter massa sökande hittade jag denna tråden!
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1318698-gtx-660-...
Verkar som GTX 660 och z97 moderkorten inte vill spela samma spel.

Hittade där att det kunde ha något med PCI-E 3.0 att göra.
Googlade vidare och hittade hur man ändrar till PCI-E 2.0.
Gick in i BIOS och hittade PCI inställningar, fanns valmöjligheter Auto, Gen1,Gen2,Gen3. Den stod på Auto standard.
Ändrade denna till Gen2, startade om datorn och vips så verkar det fan fungera!

Som jag skrev längre upp så hade jag provat massa olika drivrutiner och kört clean install imellan varje. Installerade om datorn HELT i natt och la in Windows 8.1 och installerade en grej i taget men så fort jag la in grafikkortet med senaste drivrutinerna krashade det. Men som sagt, verkar som det här har gjort suset!

Håller mina tummar sjukt hårt att det går vägen och kommer i framtiden hålla mig till Radeon.

Funkar det ? är nyiken då jag har samma problem med gtx 770

Permalänk
Medlem

Funkar! Jag har spelat i två dygn utan problem Maxar grafiken på BF4 utan problem. Prova!

Permalänk
Medlem

Funkade tyvärr inte :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av LNcia:

Funkade tyvärr inte :/

Hur beter sig din? Har provat det mesta så kanske kan hjälpa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Tack! Kroffe88 för det tippset. Hade samma problem med min nya rigg ASUS P9X79 WS, i7 4930K, 2xRadeon R9 290 där skärmbilden 'frös' och datorn slutade svara så fort jag foldat i ca. 1 timme. Nu har jag också ändrat till GEN 2 i BIOS och har foldat i drygt 3 timmar nu utan minsta problem.