Min dator fryser, skärmarna dör, måste startas om varje gång det händer

Permalänk
Medlem

Min dator fryser, skärmarna dör, måste startas om varje gång det händer

Hejsan!

Jag köpte en ny dator i våras med följande specs:
Operativsystem: Microsoft Windows 7 Ultimate
Processor: Intel Core i5 4670K
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort: GA-Z87X-D3H
Minne: 2x HyperX 4GB CL11 2400Mhz XMP Beast Series
Grafikkort: Geforce GTX 770
Hårddisk: Kingston V300 120GB SSD, har även en 2TB hårddisk som jag inte minns märket på.
Nätaggregat: Corsair CX 500M

Jag har haft detta problem i ungefär en månad nu, innan dess funkade den helt utmärkt. Jag har 3 problem kan man säga. Ett problem är att datorn bara fryser helt plötsligt, utan förvarning, och måste startas om för att funka igen. Ett annat är att skärmarna dör, att de går till viloläge och åter igen måste starta om datorn för att den ska fungera. Ibland så går datorn igång igen när skärmarna har dött, då får jag meddelandet:

"Nvidia windows kernel mode driver 340.52 stopped responding and was recovered successfully." Jag har googlat lösningar på detta, men lyckas fortfarande inte lösa problemet.

Jag har också fått bluescreen några gånger. Något annat jag upptäckt är att mitt headset börjar tjuta, och göra väldigt konstiga ljud ifrån sig, och det brukar lösa sig av att koppla ur, och sedan in det igen. Men det händer bara ibland.

Jag tvivlar på att det handlar om överhettning, eftersom att mitt grafikkort ligger runt 70-80 grader, när jag spelar, har även stresstestat både CPU och GPU.

Problemet kan uppstå när som helst. Ibland händer det när jag kollar på YouTube, eller stream, men även när jag spelar. Spelar mest CS, och det kan hända efter någon timmas speltid, eller bara efter 10-20 minuter, helt utan förvarning. Precis innan jag började skriva inlägget så frös den två gånger i rad efter att jag startade DayZ. Jag också upptäckt att jag inte kan köra med shadowplay längre, vilket jag har kunnat köra med problemfritt förr.

Så är det någon som vet vad detta kan handla om? Uppskattar all hjälp jag kan få!

Permalänk
Skrivet av abbanana:

Hejsan!

Jag köpte en ny dator i våras med följande specs:
Operativsystem: Microsoft Windows 7 Ultimate
Processor: Intel Core i5 4670K
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort: GA-Z87X-D3H
Minne: 2x HyperX 4GB CL11 2400Mhz XMP Beast Series
Grafikkort: Geforce GTX 770
Hårddisk: Kingston V300 120GB SSD, har även en 2TB hårddisk som jag inte minns märket på.
Nätaggregat: Corsair CX 500M

Jag har haft detta problem i ungefär en månad nu, innan dess funkade den helt utmärkt. Jag har 3 problem kan man säga. Ett problem är att datorn bara fryser helt plötsligt, utan förvarning, och måste startas om för att funka igen. Ett annat är att skärmarna dör, att de går till viloläge och åter igen måste starta om datorn för att den ska fungera. Ibland så går datorn igång igen när skärmarna har dött, då får jag meddelandet:

"Nvidia windows kernel mode driver 340.52 stopped responding and was recovered successfully." Jag har googlat lösningar på detta, men lyckas fortfarande inte lösa problemet.

Jag har också fått bluescreen några gånger. Något annat jag upptäckt är att mitt headset börjar tjuta, och göra väldigt konstiga ljud ifrån sig, och det brukar lösa sig av att koppla ur, och sedan in det igen. Men det händer bara ibland.

Jag tvivlar på att det handlar om överhettning, eftersom att mitt grafikkort ligger runt 70-80 grader, när jag spelar, har även stresstestat både CPU och GPU.

Problemet kan uppstå när som helst. Ibland händer det när jag kollar på YouTube, eller stream, men även när jag spelar. Spelar mest CS, och det kan hända efter någon timmas speltid, eller bara efter 10-20 minuter, helt utan förvarning. Precis innan jag började skriva inlägget så frös den två gånger i rad efter att jag startade DayZ. Jag också upptäckt att jag inte kan köra med shadowplay längre, vilket jag har kunnat köra med problemfritt förr.

Så är det någon som vet vad detta kan handla om? Uppskattar all hjälp jag kan få!

Köp ssd senaste året? http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/nya-kingston-v30...

Har du provat äldre drivers till grafikkortet?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ja, jag provade att roll-backa drivrutinerna igenom device manager på datorn. Det löste inte problemet. Jag provade nämnligen att starta shadowplay, och då gick skärmarna till viloläge och gick aldrig igång igen.

Det borde vara något med GPU:n eller har jag fel? Eftersom att det händer när jag startar shadowplay.

Permalänk
Skrivet av abbanana:

Ja, jag provade att roll-backa drivrutinerna igenom device manager på datorn. Det löste inte problemet. Jag provade nämnligen att starta shadowplay, och då gick skärmarna till viloläge och gick aldrig igång igen.

Det borde vara något med GPU:n eller har jag fel? Eftersom att det händer när jag startar shadowplay.

shadowplay sist jag hörde om det så händer just detta med det programnet. Verkar som du har det problemet och rekommenderar annat program vid video inspelning.

Här är ett bättre program vid inspelning http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av abbanana:

Hejsan!

Jag köpte en ny dator i våras med följande specs:
Operativsystem: Microsoft Windows 7 Ultimate
Processor: Intel Core i5 4670K
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort: GA-Z87X-D3H
Minne: 2x HyperX 4GB CL11 2400Mhz XMP Beast Series
Grafikkort: Geforce GTX 770
Hårddisk: Kingston V300 120GB SSD, har även en 2TB hårddisk som jag inte minns märket på.
Nätaggregat: Corsair CX 500M

Jag har haft detta problem i ungefär en månad nu, innan dess funkade den helt utmärkt. Jag har 3 problem kan man säga. Ett problem är att datorn bara fryser helt plötsligt, utan förvarning, och måste startas om för att funka igen. Ett annat är att skärmarna dör, att de går till viloläge och åter igen måste starta om datorn för att den ska fungera. Ibland så går datorn igång igen när skärmarna har dött, då får jag meddelandet:

"Nvidia windows kernel mode driver 340.52 stopped responding and was recovered successfully." Jag har googlat lösningar på detta, men lyckas fortfarande inte lösa problemet.

Jag har också fått bluescreen några gånger. Något annat jag upptäckt är att mitt headset börjar tjuta, och göra väldigt konstiga ljud ifrån sig, och det brukar lösa sig av att koppla ur, och sedan in det igen. Men det händer bara ibland.

Jag tvivlar på att det handlar om överhettning, eftersom att mitt grafikkort ligger runt 70-80 grader, när jag spelar, har även stresstestat både CPU och GPU.

Problemet kan uppstå när som helst. Ibland händer det när jag kollar på YouTube, eller stream, men även när jag spelar. Spelar mest CS, och det kan hända efter någon timmas speltid, eller bara efter 10-20 minuter, helt utan förvarning. Precis innan jag började skriva inlägget så frös den två gånger i rad efter att jag startade DayZ. Jag också upptäckt att jag inte kan köra med shadowplay längre, vilket jag har kunnat köra med problemfritt förr.

Så är det någon som vet vad detta kan handla om? Uppskattar all hjälp jag kan få!

temperaturer på GPU / CPU ?

lite cyniskt ser ja att du har ett CX nätagg, finns ju program från amd som kan mäta strömmen "ripples" borde finnas liknande till intel ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

shadowplay sist jag hörde om det så händer just detta med det programnet. Verkar som du har det problemet och rekommenderar annat program vid video inspelning.

Här är ett bättre program vid inspelning http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm

Tackar, men problemet händer även fast jag inte har shadowplay igång!

Permalänk
Skrivet av abbanana:

Tackar, men problemet händer även fast jag inte har shadowplay igång!

Tyvärr lite sent ute. men prova annat agg om felet består Cx är inte kända för att vara stabila.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Om inget av förslagen funkar så bör du ordentligt utesluta att är i Windows. Räcker inte att bara hålla på som du gjort i Windows. Enda sättet att verkligen göra det är att ta bort och installera om allt.

Du kan förstås låna/köpa en disk som du gör det på men ha bara 1 disk kopplad medan DVD installerar så DVD inte lägger använder något på andra disken som Windows behöver. Vänta helst längre med att koppla in andra diskar igen tills du vet om felet är kvar.

Vill du ändå försöka flera saker i Windows så måste du avinstallera det du misstänker eller har problem med. Sen leta upp om det finns kvarlämnade mappar och ta bort dom innan du installerar det eller andra versioner igen.

Om du bara uppdaterar/installerar ovanpå den gamla så bruka de korrupta/buggiga bli kvar nånstans. Även om du på nått sätt vet att X är orsaken så är det stora problemet är att verkligen få bort allt det gamla vilket är därför man måste gå längre för att verkligen utesluta allt i Windows.

Permalänk
Medlem

Har du testat memtest386?