Kopplat TV:en till datan - Primär datorskärm + TV som second ->fråga

Permalänk
Medlem

Kopplat TV:en till datan - Primär datorskärm + TV som second ->fråga

Hej, det är lite skumt när jag försöker spegla skärmarna så går det men min primära datorskärm bli jätteful fast TV:ens skärm blir helt bra.

Jag förstår inte riktigt varför, jag har kopplat TV:en via DVI - VGA (kan det bero på det? Behöver jag skaffa HDMI för att båda ska vara fina?)
Jag skickar ett klipp så att ni förstår vad jag menar ->
https://www.youtube.com/watch?v=5mo3x9k3dNc&feature=youtu.be

Ojoj, spelade in med min Iphone 5 men ändå blev kvaliten så här? Kanske pga att den komprimera filen och att för jag skickade till min mail och sedan laddade upp den på Youtube. Men i alla fall, huvudsaken är att ni ser att skärmen ändrar sig då jag enkelt vill att den ska vara likadan fast även på andra skärmen (där blir den bra inga problem) men min primära upplösning blir konstig. Vad beror detta på?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Hej, det är lite skumt när jag försöker spegla skärmarna så går det men min primära datorskärm bli jätteful fast TV:ens skärm blir helt bra.

Jag förstår inte riktigt varför, jag har kopplat TV:en via DVI - VGA (kan det bero på det? Behöver jag skaffa HDMI för att båda ska vara fina?)
Jag skickar ett klipp så att ni förstår vad jag menar ->
https://www.youtube.com/watch?v=5mo3x9k3dNc&feature=youtu.be

Ojoj, spelade in med min Iphone 5 men ändå blev kvaliten så här? Kanske pga att den komprimera filen och att för jag skickade till min mail och sedan laddade upp den på Youtube. Men i alla fall, huvudsaken är att ni ser att skärmen ändrar sig då jag enkelt vill att den ska vara likadan fast även på andra skärmen (där blir den bra inga problem) men min primära upplösning blir konstig. Vad beror detta på?

Kör du cloned eller extended desktop?
Kör exteneded så kan du separera upplösningarna som är optimala för var skärm.

Såg nu att du kör speglad (cloned), kör istället extended desktop, så kommer det bli optimalt på båda skärmarna.

Permalänk
Medlem

när du speglar skärmarna så kan du inte ha olika upplösningar, kolla villken upplösning din TV stöder via VGA. Om du kan koppla in TV:n via HDMI så stöder den nog en bättre upplösning.

Vad har du för skärm till datorn och vad har du för utgångar på ditt grafikkort?

Kan ej se ditt videoklipp då det är privat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Rekordmedlem

Vga kan få lägre upplösning om du använder nått som kräver hdcp som tex hdmi gör, man bör aldrig blanda hdmi och vga, däremot dvi kan hantera hdcp men det finns inget krav på att det måste användas så dvi är det som gäller om du måste blanda nått annat med vga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Kör du cloned eller extended desktop?
Kör exteneded så kan du separera upplösningarna som är optimala för var skärm.

Såg nu att du kör speglad (cloned), kör istället extended desktop, så kommer det bli optimalt på båda skärmarna.

Om man kör utvidgad så är det inte samma skärm utan att den är utökad till båda skärmarna vilket fungerar och bra men jag vill kunna att TV:en ska kunna ha samma skärm när jag spelar tex spel så att polarna kan se osv.

Skrivet av Lembritt:

när du speglar skärmarna så kan du inte ha olika upplösningar, kolla villken upplösning din TV stöder via VGA. Om du kan koppla in TV:n via HDMI så stöder den nog en bättre upplösning.

Vad har du för skärm till datorn och vad har du för utgångar på ditt grafikkort?

Kan ej se ditt videoklipp då det är privat.

Ah förstår det, får skaffa en HDMI kabel för 179 från inet igen.

Skrivet av mrqaffe:

Vga kan få lägre upplösning om du använder nått som kräver hdcp som tex hdmi gör, man bör aldrig blanda hdmi och vga, däremot dvi kan hantera hdcp men det finns inget krav på att det måste användas så dvi är det som gäller om du måste blanda nått annat med vga.

Precis, måste nog skaffa en HDMI kabel för att få likasinnade upplösningar / grafik och även ljud tilläggs när jag har en HDMI och det vill man ju ha.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Okej, skaffade en till HDMI, tydligen så hade jag bara ett HDMI uttag på grafikkortet, det andra som jag trodde var HDMI var tydligen "DP" port alltså Displayport, sedan har jag 2 HDMI uttag.

Så köpte HDMI kabeln helt i onödan, behöver jag skaffa mig en Displayport -> HDMI för att koppla datan och TV skärmen då? Är Displayport -> HDMI bättre än DVI -> HDMI ? Och kommer ljud med då som en vanlig HDMI kabel har?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Rekordmedlem

Displayport kan överföra ljud och vad som är "bäst" beror på vilka delar du kombinerar men troligen är det ingen skillnad mellan DP och HDMI, det kan däremot skilja vid höga upplösningar och höga bildfrekvenser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

*bump raderad*

Observera att vi, av rättviseskäl, inte tillåter bumpning. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättning ihåg att regeln finns.

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tack för svar alla, lite sent nu men tack *STÄNG*

Visa signatur

/Ben~