Ingen bild från grafikkort - Helt plötsligt

Permalänk
Entusiast

Ingen bild från grafikkort - Helt plötsligt

Goddag kära Swec!

Igår kväll så kom en polare tillbaka till sin dator med ett GTX 670 och märkte att den hade stängt av sig.
När han sen försökte sätta på den igen så fick han ingen bild över huvud taget så jag kom över med ett annat grafikkort för att kolla om det var grafikkortets fel och det var det.
Med det nya så var det inga problem alls.

GTX 670't visar tydliga tecken på liv så som att fläktarna snurrar, alla lysen fungerar, då till exempel de speciella lysen som det här kortet har för att visa att strömkablarna är i etc.
Vad kan vara fel egentligen?
Jag har provat grafikkortet i min dator och resultatet är densamma.

Det tråkiga är att kortet är köpt begagnat för ett halvår sedan så garanti är inte ett alternativ om nu inte den säljaren kan nås för ett garantiärende.
Alla svar mottages tacksamt!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Nästan allt är känt för att kunna orsak felet. Speciellt saker/kablar du tror inte spelar roll är ökända för det som tex mus, tangentbord, kablar, kringutrustning osv eller porten de kopplats till.

Var är det för dator, Hur gammal är den, Ge detaljer om nätagget mm.
Vad hände med gamla grafikkortet han hade 6 månader sedan?
Hör ni att den kommer in i Windows?

Vissa nätagg av budet och skräp kvalite är ökända för att förstöra andra delar för, samtidigt och efter att man redan bytt ut trasiga nätagget pga av skadorna den hann orsaka innan bytet. Om man bara stirrar på antal watt så är det ännu större risk att man köper ett sånt med rena fantasisiffror.

Koppla ur allt som inte behövs för att få bild. Ingen ide att blanda in Windows, ljud, tangentbord, mus, diverse lösa kablar mm.

Testa ditt nätagg med ditt grafikkort i hans dator innan ni fortsätter felsöka.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av panpo98:

Nästan allt är känt för att kunna orsak felet. Speciellt saker/kablar du tror inte spelar roll är ökända för det som tex mus, tangentbord, kablar, kringutrustning osv eller porten de kopplats till.

Var är det för dator, Hur gammal är den, Ge detaljer om nätagget mm.
Vad hände med gamla grafikkortet han hade 6 månader sedan?
Hör ni att den kommer in i Windows?

Vissa nätagg av budet och skräp kvalite är ökända för att förstöra andra delar för, samtidigt och efter att man redan bytt ut trasiga nätagget pga av skadorna den hann orsaka innan bytet. Om man bara stirrar på antal watt så är det ännu större risk att man köper ett sånt med rena fantasisiffror.

Koppla ur allt som inte behövs för att få bild. Ingen ide att blanda in Windows, ljud, tangentbord, mus, diverse lösa kablar mm.

Testa ditt nätagg med ditt grafikkort i hans dator innan ni fortsätter felsöka.

Jag nämnde ingenting om ett grafikkort han hade för 6 månader sedan?

För det första vill jag bara poängtera att jag absolut vet hur man felsöker en dator på basic-nivå och att jag besitter en hel del allmänkunskap men syftet med tråden är att få någon riktigt avancerad insyn i vad som kan vara fel.
Datorn i fråga är nästan exakt 1 år gammal och byggd av mig.

Nätagget är Corsair CX 500M och även om det helt klart inte är ett av de bästa aggen så är det inte dåligt heller och fick bra resultat i Sweclockers recension.
Eftersom ingen bild över huvud taget visas på skärmen så kan jag ju inte riktigt se "var" datorn kommer men inget Windows-ljud hörs och när man trycker på strömknappen så stängs den av direkt som alltså betyder att den är i BIOS eller vid något slags felmeddelande.

Eftersom ett annat grafikkort som jag monterade i hans dator fungerade klockrent och eftersom hans grafikkort varken fungerar i min eller hans dator efter måttlig felsökning så tänker jag bara anta att kortet är dött då jag som tur är fick kontakt med han som jag köpte kortet av och kanske kan skicka in det för reklamation.
Men tack för hjälpen!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Du skrev lite ovanligt så att jag läste för snabbt fel och trodde att ditt grafikkort inte heller funkade.

Om hans GTX 670 är ett halvår gammal (och med tanke på hur du felsökt) så antar man att han hade ett annat innan. Det händer att tex 2 grafikkort går sönder med många månaders mellanrum men att folk inte såg nått samband trodde det inte var viktigt att berätta.

Budget nätagg som får bra omdöme i tester är fortfarande bara budget. En serie som gett folk typiska budget nätaggs fel ska man alltid misstänka när man fått konstiga fel.