Permalänk
Medlem

Datorn startar ej

Tja, kom hem från jobbet idag och min stationära dator har stått igång sen igår. Rörde på musen och allt va helt svart, enda man såg va muspekaren. Kunde ej stänga av den på något annat sätt en att dra ut strömkabeln. Nu vägrar den att starta. Slår jag på strömmen börjar scrollhjulet på musen att lysa men datorn startar ej. Vad kan det vara för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av javvox:

Tja, kom hem från jobbet idag och min stationära dator har stått igång sen igår. Rörde på musen och allt va helt svart, enda man såg va muspekaren. Kunde ej stänga av den på något annat sätt en att dra ut strömkabeln. Nu vägrar den att starta. Slår jag på strömmen börjar scrollhjulet på musen att lysa men datorn startar ej. Vad kan det vara för fel?

Vilka är komponenterna i din dator?

Permalänk
Medlem

Amd athlon x4 750k
12gb ram
120gb ssd 320hdd
Msi geforce 650
Deltaco 500w
Kan ej kolla va det är för m-kort just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av javvox:

Amd athlon x4 750k
12gb ram
120gb ssd 320hdd
Msi geforce 650
Deltaco 500w
Kan ej kolla va det är för m-kort just nu

Jag skulle ju gissa på att det hänt något med nätagget då det inte är något vidare bra märke.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av javvox:

Amd athlon x4 750k
12gb ram
120gb ssd 320hdd
Msi geforce 650
Deltaco 500w
Kan ej kolla va det är för m-kort just nu

Skrivet av Mac83:

Jag skulle ju gissa på att det hänt något med nätagget då det inte är något vidare bra märke.

Jag tippar också på nätagget, då det inte ens var bra när det var nytt.

Permalänk
Medlem

Har nu provat med ett nytt cooler master 600w nätagg, hjälpte ingenting utan det är fortfarande likadant. Någon som har nå idéer om vad det kan vara för fel?

Permalänk
Medlem

byta bios bateri.Kolla om ram minne sitter bra.

Permalänk
Medlem

Jag har också vart med om det. Brukar ta loss CMOS-batteriet i nån minut, och sen starta

Permalänk
Medlem

Byta batteri funkar ej heller, andra idéer?

Permalänk
Skrivet av javvox:

Byta batteri funkar ej heller, andra idéer?

fel på moderkortet ? kikat närmare om du ser något bränt eller svullna kondensatorer.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det kan våra så att när du startar dator då processor har stor temperatur.Du kan kolla på den.Då behöver du byta kylpasta.Kolla grafikkort(finns också kylpasta eller thermopad ).Om du har grafikkort du kan byta och testa.

Permalänk
Medlem

Har verkligen testat och kollat igenom allt, hittar ändå inte problemet..

Kan det vara så simpelt att startknappen är paj?

Permalänk
Skrivet av javvox:

Har verkligen testat och kollat igenom allt, hittar ändå inte problemet..

Kan det vara så simpelt att startknappen är paj?

ta ur kabeln till startknappen, notera vilka 2 pins dom är kopplade till.
nånting av metall vidrör båda dom 2 pinn & bara dom två! så ser datorn det som en startknapp.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

När jag kom hem idag så stog datorn igång, fast ingen bild. Startade om den på knappen och skulle starta den igen, då stog den å hackade ungefär på samma sätt som en segstartad bil, och nu vägrar den starta igen.. Är det moderkortet eller processorn som är boven?

Permalänk
Skrivet av javvox:

När jag kom hem idag så stog datorn igång, fast ingen bild. Startade om den på knappen och skulle starta den igen, då stog den å hackade ungefär på samma sätt som en segstartad bil, och nu vägrar den starta igen.. Är det moderkortet eller processorn som är boven?

för att testa nånting överhuvudtaget måste du först ha en fungerande dator och testa varje del för sig.
har du inte det så går det omöjligen att svara på din fråga, varför står datorn igån om den har krånglat innan ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644