Helt ny dator startar ej, någon kunnig med en tanke?

Permalänk

Helt ny dator startar ej, någon kunnig med en tanke?

Hej, jag beställde nyligen hem en massa komponenter och byggde ihop min dator, den fungerade perfekt i 2dagar(!!!!).
Men sen helt plötsligt så märkte jag en väldig stor skillnad i min FPS i spelet jag spelade, brukar ligga över 200-300FPS stabilt men det droppade ner till 90FPS och vägrade gå upp. Jag fick en loadingscreen i spelet och efter det hängde sig datorn och allting blev svart och datorn la av. Jag tänkte men vafan hände nudå?
Försökte givetvis starta upp datorn igen men det reagerade inte alls på min knapptryckning utan det bara gjorde ett "knepigt" ljud från datorn och fläktarna försöker gå igång men ingenting händer. Det lät nästan som det sprakade till i troligen nätaggregatet.

Jag plockade ut mitt nuvarande grafikkort som är helt nytt (Asus GTX 780 TI 3GB) och bytte tillbaka till mitt gamla (Nvidia Geforce GT 640) och då startar ju datorn och alla komponenter går igång. Jag gick in och både virussökte och diskfragmenterade datorn men allt jag fick va "Your system is clean" så allt verkade som det skulle så stängde av datorn igen och förstår verkligen inte vart problemet ligger...

Jag har inte rört någonting i BIOS som jag inte ska och jag har inte överklockat någonting, GPU brukade ligga på ca 27c' Idle och max 55c' i Full Load.
Allt i datorn ligger på ca 25-30c' och CPU'n maxar 35c'
Alla drivrutiner va uppdaterade och datorn hade allt det senaste. Bra virusskydd, bra kylning, fungerat felfritt tills detta.

Jag har lämnat in både nätaggregatet och grafikkortet på felsökning för något av dem är det som det är fel på tror jag. Min kompis jobbar lite halvt inom IT-branschen så han trodde också det va nån utav dem det va fel på. Skulle det kunna vara moderkortet? Jag tycker att det inte borde det då det startar igång resten av komponenterna och börjar lysa osv...

PC Specs:
OS: Windows 7 Ultimate 64bit
Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3
Grafikkort: Asus GTX 780 TI 3GB
Processor: Intel Core i7 4790k
Hårddiskar: 1TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB & Kingston SSD V300 120GB
Ram: Corsair 16GB (2x8GB) CL11 2400MHz VENGEANCE PRO RED
CPU Kylning: be quiet! Shadow Rock Slim
Nätaggregat: Corsair CS 750W 80+ Gold Modulär
Chassi: Fractal Design Define R4 Vit (4 140mm fläktar (1PWM), 1 120mm fläkt.

Notera även att datorn startar både utan grafikkort och med det gamla kortet.

Just nu sitter jag orolig över att dem inte ska hitta något problem vid sina respektive felsökningar så jag uppskattar ifall ni skulle kunna komma med en idé eller tanke om vad problemet är! Min 14dagars ångerrätt hinner ju även försvinna under tiden då felsökningen pågår.. !

MVH

Visa signatur

En riktig tryhard gällande datorer men jag försöker iallafall :-)

Permalänk
Hedersmedlem

Är moderkortsdistanserna rätt monterade?

Förtydliga även trådrubriken enligt reglerna, tack (Redigera första inlägget):

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Är moderkortsdistanserna rätt monterade?

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/20103...

Förtydliga även trådrubriken enligt reglerna, tack (Redigera första inlägget):

Japp dem är monterade på det enda sätt dem kan sitta som jag vet, har nu förtydligat rubriken!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En riktig tryhard gällande datorer men jag försöker iallafall :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av addebooiiii:

Hej, jag beställde nyligen hem en massa komponenter och byggde ihop min dator, den fungerade perfekt i 2dagar(!!!!).
Men sen helt plötsligt så märkte jag en väldig stor skillnad i min FPS i spelet jag spelade, brukar ligga över 200-300FPS stabilt men det droppade ner till 90FPS och vägrade gå upp. Jag fick en loadingscreen i spelet och efter det hängde sig datorn och allting blev svart och datorn la av. Jag tänkte men vafan hände nudå?
Försökte givetvis starta upp datorn igen men det reagerade inte alls på min knapptryckning utan det bara gjorde ett "knepigt" ljud från datorn och fläktarna försöker gå igång men ingenting händer. Det lät nästan som det sprakade till i troligen nätaggregatet.

Jag plockade ut mitt nuvarande grafikkort som är helt nytt (Asus GTX 780 TI 3GB) och bytte tillbaka till mitt gamla (Nvidia Geforce GT 640) och då startar ju datorn och alla komponenter går igång. Jag gick in och både virussökte och diskfragmenterade datorn men allt jag fick va "Your system is clean" så allt verkade som det skulle så stängde av datorn igen och förstår verkligen inte vart problemet ligger...

Jag har inte rört någonting i BIOS som jag inte ska och jag har inte överklockat någonting, GPU brukade ligga på ca 27c' Idle och max 55c' i Full Load.
Allt i datorn ligger på ca 25-30c' och CPU'n maxar 35c'
Alla drivrutiner va uppdaterade och datorn hade allt det senaste. Bra virusskydd, bra kylning, fungerat felfritt tills detta.

Jag har lämnat in både nätaggregatet och grafikkortet på felsökning för något av dem är det som det är fel på tror jag. Min kompis jobbar lite halvt inom IT-branschen så han trodde också det va nån utav dem det va fel på. Skulle det kunna vara moderkortet? Jag tycker att det inte borde det då det startar igång resten av komponenterna och börjar lysa osv...

PC Specs:
OS: Windows 7 Ultimate 64bit
Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3
Grafikkort: Asus GTX 780 TI 3GB
Processor: Intel Core i7 4790k
Hårddiskar: 1TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB & Kingston SSD V300 120GB
Ram: Corsair 16GB (2x8GB) CL11 2400MHz VENGEANCE PRO RED
CPU Kylning: be quiet! Shadow Rock Slim
Nätaggregat: Corsair CS 750W 80+ Gold Modulär
Chassi: Fractal Design Define R4 Vit (4 140mm fläktar (1PWM), 1 120mm fläkt.

Notera även att datorn startar både utan grafikkort och med det gamla kortet.

Just nu sitter jag orolig över att dem inte ska hitta något problem vid sina respektive felsökningar så jag uppskattar ifall ni skulle kunna komma med en idé eller tanke om vad problemet är! Min 14dagars ångerrätt hinner ju även försvinna under tiden då felsökningen pågår.. !

MVH

Corsairs nätagg är ökända för att vara av dålig kvalitet och dö lätt, så jag skulle nog tro att det är det som det är fel på

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Skrivet av jerseph:

Corsairs nätagg är ökända för att vara av dålig kvalitet och dö lätt, så jag skulle nog tro att det är det som det är fel på

Japp läste detta innan men trodde inte det skulle vara så illa, kan tillägga att man behövde dra ut strömmen till moderkortet och sätta tillbaka den efter varje gång du tog ut grafikkortet/satte i det gamla kortet för att den skulle starta! Det fungerade alltså inte med att bara dra ut grafikkortet och klicka på start för då reagerade den inte!

Några fler som har nån idé eller tanke kring vart problemet skulle kunna ligga?

Visa signatur

En riktig tryhard gällande datorer men jag försöker iallafall :-)

Permalänk

Tillägg: Kan det vara den "porten" där man sätter i grafikkortet till moderkortet som kan vara sönder?
Tänkte aldrig på att testa på någon av de andra portarna..

Visa signatur

En riktig tryhard gällande datorer men jag försöker iallafall :-)

Permalänk
Medlem

Nätagget

Väldigt sannolikt att det är nätagget, invänta svar från butiken så skall du se att det löser sig.

Mvh
Emil

Permalänk

Fick idag besked om att dem har testat nätagget med ett "GTX 770" och dem sa att den inte va något problem på nätagget... Jag frågade om dem testat nätaggets fulla kraft och dem sa "Ja det ska han ha gjort"..
Då antar jag att det är grafikkortet som lagt av helt utan anledning.. Verkar ju konstigt men det är la bara att vänta och se !

Visa signatur

En riktig tryhard gällande datorer men jag försöker iallafall :-)

Permalänk
Mattecoach

Nu är jag inte helt säker på hur nätagget ser ut, men är det möjligt att någon av PCI-kontakterna är sönder? Skulle ju kunna vara så att du använde andra kontakter när du testade, när den trasiga används så kortsluts datorn. Eller?

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Nu är jag inte helt säker på hur nätagget ser ut, men är det möjligt att någon av PCI-kontakterna är sönder? Skulle ju kunna vara så att du använde andra kontakter när du testade, när den trasiga används så kortsluts datorn. Eller?

Dem använde samma kontakter när dem testade men det skulle ju va möjligt! Annars är det väll bara att åka så får dem undersöka alltihop istället !
Tack för svar!

Visa signatur

En riktig tryhard gällande datorer men jag försöker iallafall :-)