Permalänk
Medlem

Internet väldigt långsamt

hej
Mitt internet har typ slutat fungera kan gå in på vissa hemsidor men kan inte kolla på Youtube eller spela online spel någon som vet vad problemet kan vara?
internet funkar perfekt på min bärbara dator då via wif har även provat kopplat in en annan dator via sladd till internet och det funkar perfekt. snälla hjälp
har comhem bredband

Permalänk
Medlem

Prova:
>ping [webadress]

Vad får du för respons?

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

hur/var ska man göra det?

Permalänk
Medlem

I Windows: Ta upp kommandoprompten (Tryck win+R, skriv cmd och tryck Enter)
I Linux: Tryck ctrl+alt+T

Skriv ex.: ping www.youtube.com

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

ok.. nu tar vi det här från början.. du säger att din bärbara funkar perfekt via wifi, och en annan dator som du trådat..
vore lite bättre om du beskrev den datorn som du har kasst på ist. dvs. är det wifi/trådat?

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem

Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% l
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 16ms, Maximum = 29ms, Average = 22ms

Permalänk
Medlem

den är trådad den jag har problem med

Permalänk
Medlem

Hm, får du upp någon IP-adress?

Prova ping 8.8.8.8

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Ping statistics for 173.194.32.35:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% l
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 16ms, Maximum = 29ms, Average = 22ms

Permalänk
Medlem

Hm, det verkar inte vara fel med DNSen.

Prova istället att skriva: tracert www.youtube.com

Vad får du för resultat?

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1
2 13 ms 13 ms 13 ms Hs-DOC-1-Bu50.comhem.se [83.249.128.1]
3 16 ms 15 ms 13 ms hs-bbr-2-be10-10.net.comhem.se [213.200.1

4 25 ms 24 ms 48 ms lim-core-1-be103.net.comhem.se [213.200.1

5 17 ms 20 ms 25 ms mtc-core-1-be4.net.comhem.se [213.200.162
6 * 38 ms 33 ms 209.85.250.192
7 20 ms 18 ms 29 ms 216.239.43.255
8 42 ms 23 ms 33 ms arn06s02-in-f6.1e100.net [173.194.32.38]

Permalänk
Medlem

Mycket intressant. Det verkar som att datorn fick kontakt med Youtube. Kan du öppna sidan i webbläsaren nu?

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

ja det kan jag men när jag går in på någon video så kan jag inte se i 1080p som jag allt tid brukar kunna göra kan inte äns se 480p

Permalänk
Medlem

Har du möjligtvis något antivirus eller brandvägg som kan tänkas blockera vissa IP-adresser?

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

har kollat det värkar inte som det är det som är problemet

Permalänk
Medlem

Vad får du upp om du skriver ipconfig -all?

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Host Name . . . . . . . . . . . . : JENS
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) Ethernet Connection I217-V
Physical Address. . . . . . . . . : 74-D0-2B-7F-5E-63
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::f0cf:c0e5:3d88:e4db%3(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.0.26(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 20 september 2014 15:41:26
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 20 september 2014 18:54:29
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 259313707
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-19-B0-7B-9B-74-D0-2B-7F-5E-63

DNS Servers . . . . . . . . . . . : 83.255.245.11
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Permalänk
Medlem

Hm, tänker så det knakar...

Kan inte se något direkt fel i det du skriver förutom att vissa adresser inte fungerar. Att din andra dator fungerar gör att det nödvändigtvis inte är nätverket som felar. Annars hade jag misstänkt det. Har bredband från Comhem och tillförlitligheten har varit mycket sämre sedan de "uppgraderade" sin maxhastighet till 500Mbit. Tror att dessa nya boxar kan ha ett finger med i spelet varför tillförlitligheten gått ned på detta nätverk.

Nåväl tror felet ligger i hur datorn hanterar vilka rutter som vilka IP-adresser skall gå över. Kanske du har fått ett virus i datorn? Kanske Win har fått för sig att ställa in någon "förbättrad" inställning?

Jag skulle provat en virusgenomsökning i detta skede för att undersöka om ett virus orsakar felet.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

har gjort en virussökning tidigare idag och hittade massa virus som jag tog bort så det är inte det kan det va nätverks porten på moderkortet som är sönder eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qultera:

har gjort en virussökning tidigare idag och hittade massa virus som jag tog bort så det är inte det kan det va nätverks porten på moderkortet som är sönder eller något?

Om porten varit sönder borde du inte fått något nätverk alls till datorn. Det verkar osannolikt.

Mer troligt är att eftersviterna av ett virus ställt till problemet.

Har du en skivläsare i datorn skulle jag rekommendera att du bränner ut en linuxdistro som du bootar datorn med. Du kan välja att köra det från skiva och då kan du testa datorns hårdvara utan att du skriver över ditt system.

Ett som fungerar bra är Ubuntu 14.04. Detta kan du ladda ned via torrent: http://linuxtracker.org/index.php?page=torrents&search=ubuntu+trusty+desktop&category=0&active=1 eller via Ubuntus hemsida.
Om du undrar vilken du skall välja säger jag att det spelar egentligen ingen roll så länge du inte väljer någon distro det står mac på. Din dator borde ha stöd för x86_64 om det inte är en gammal historia. Om Windows kör x64-arkitektur så kör på x86_64 (Det kan du se under systemegenskaper, Win+S). Om datorn är gammal eller om du är osäker, fråga eller ta i386.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

okej ska se om jag klurar ut hur man gör det tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av qultera:

har gjort en virussökning tidigare idag och hittade massa virus som jag tog bort så det är inte det kan det va nätverks porten på moderkortet som är sönder eller något?

Vissa ANTIvirusprogram kallar cookies för virus, ditt program kanske bara hittade massor med cookies som den rekommenderade att man tar bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qultera:

har gjort en virussökning tidigare idag och hittade massa virus som jag tog bort så det är inte det kan det va nätverks porten på moderkortet som är sönder eller något?

I de flesta fall när det går segt att surfa på internet har din webbläsare blivit kapad av program som försöker styra om trafiken från din dator och ibland även ladda ner ytterligare skit - därav segheten.
Traditionella antivirusprogram kan inte identifiera och hantera dessa hot. Ladda ner program som inriktar sig på skadlig kod som t.ex. Malwarebytes m.fl.

Dock ska du veta att bara för att du genomsökt och raderat skadlig kod/hot så behöver det inte betyda att datorn är virusfri. Ett tips är att starta datorn i felsäkert läge efter rensning och köra ett varv till.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det är betydligt enklare att stoppa i en livelinuxdist och testa om datorn fungerar normalt. Gör den det vet man att felet ligger i mjukvaran.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro