disk problem vid windows installation

Permalänk

disk problem vid windows installation

jag har en dator som jag och en polare har plockat ihop. jag har ett vista OS i skivform. problemet ar att vi skulle anvanda en HDD som tidigare har anvants... sa vi formaterade den. men nar vi stoppar in vista skivan i datorn och bootar med den sa hittar inte windows HDDn, vilket skapar problemet att det inte gar att installera windows... jag anvander just nu ubuntu ifran en usb sticka och da kommer jag at HDDn. hur loser jag detta? gar det att losa? tacksam for svar!
kan inte skriva de tre sista bokstaverna i vart svenska alfabet for ubuntu gar pa engelska...

Permalänk
Medlem

Förmodligen har du anslutit disken till en sata-kontroller som vista inte har drivrutiner till. Du kan lägga in drivrutiner på USB-minne eller låta windows söka igenom moderkortsskivan. Förhoppningsvis finns drivrutinerna där i uppackat format och vista hittar dem. I annat fall blir det att packa upp och lägga på usb-minne.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

okej, skulle det fungera att flytta sata port pa HDDn? vill ha sa enkla losniungar som mojligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbomicke:

okej, skulle det fungera att flytta sata port pa HDDn? vill ha sa enkla losniungar som mojligt...

Var min första tanke att du valt 'fe' sata-kontrollerl,men sedan tänkte jag på att vista är runt 7 år gammalt nu, och du säger plockat ihop. Jag tolkar det som nytt moderkort. Att lägga in stöd för hårdvara som lanseras flera år in i framtiden klarar inte ens Microsoft.

I bios kan du ställa sata-kontrollern i ide- eller kompatibilitetsläge (istället för ahci som den bör vara inställd på nu). Då bör det fungera, med du förlorar möjligen lite prestanda. Framförallt när man har SSD märker man av den sänkta prestandan. Med HDD knappt märkbart.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Om du vill så är det möjligt att använda Windows 8.1 Enterprise Evaluation gratis i 90 dagar och sedan kommer testversionen av Windows (9) troligen redan i oktober och den kan man använda gratis till våren 2015.

Windows 8.1 Enterprise Evaluation download http://technet.microsoft.com/en-gb/evalcenter/hh699156.aspx

Visa signatur

janee