CPU & GPU används inte 100% - Låg FPS

Permalänk

CPU & GPU används inte 100% - Låg FPS

Bilden förklarar det mesta skulle jag tro.
Finns det någon bottleneck här? Inget används ju 100%. Jag förstår inte varför. Jag vill försöka få ut så mkt FPS som möjligt. Lite hjälp hade varit väldigt tacksamt
Detta är Planetside 2, och jag har allt på medium med rendering på 100% i 1080p.

Specs:
Microsoft Windows 7 Ultimate Service Pack 1 x64
MSI 970A-G46 (MS-7693) (2 PCI, 2 PCI-E x1, 2 PCI-E x16, 4 DDR3 DIMM, Audio, Gigabit LAN)
QuadCore AMD Phenom II X4 Black Edition 970, 3900 MHz (19.5 x 200) (OC från 3,5 till 3,9)
6112 MB (DDR3-1600 DDR3 SDRAM)
AMD Radeon HD 6950 1GB (Cayman) (Driver: 14,7 Beta) (Core clock 800 Mhz, OC till 870 Mhz)
WDC WD10EARX-00N0YB0 ATA Device (1000 GB, SATA-III)

Permalänk
Medlem

Har du v-sync på?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

V-sync? Är det så även i andra spel?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kan vara v-sync och begränsat till 60fps.

Men tänk på att bilden inte säger hela sanningen....

Windows delar upp programtrådarna mellan olika cores så att cpu'n ständigt växlar mellan olika fysiska cores, även om det bara är en tråd som körs.

Det kan alltså vara en tråd som är väldigt krävande, men windows växlar mellan två fysiska cores och då ser du det som att två cores hackar mellan 40-60% ungefär.

Det är inte samma sak som multi-threading och detta görs för att begränsa värmeutvecklingen i processorn.

Bäst att kolla på andras benchmarks (eller köra 3dmark eller nått) och se om det är rimligt eller inte.

Permalänk
Medlem

själv anser jag inte att det är något dåligt om gpun/processorn bara nyttjas halvvägs om man står i en bas och stirrar på en vägg; när man är ute och krigar är det mycket högre belastning på dessa och då är det bra om det finns reservkapacitet; så att säga.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

Nej, Vsync är inte på. Kan meddela att även i Battlefield4 hoppar FPSn väldigt mycket upp och ner.
Varför utnyttjas inte varken CPU eller GPU till 100%?? Den når aldrig ens 70-80% i även de mest tyngre ställena i spelet.

Permalänk
Medlem

Vad ligger processor tempen på då? Den kanske trottlar?

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Vad ligger processor tempen på då? Den kanske trottlar?

Jag ska kolla detta nu! Håller på spela lite Singleplayer på BF4, och det hoppar något för jävligt med fps'n.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Vad ligger processor tempen på då? Den kanske trottlar?

Tempen på CPU'n är jättestadig på 44 C. Som vanligt används alla kärnor från 55-70% och inte mer. GPU är desamma.