Permalänk
Medlem

6 mån gammal dator slutat fungera

Bestämde mig för att försöka bygga en dator för första gången i februari, det tog ett tag men den har sedan dess fungerat snudd på felfritt.
För ett par veckor sedan lade den bara av och jag har inte kunnat starta den sedan dess, jag har för mig att jag surfade då så jag har svårt att tro att det var pga överbelastning. En gång lyste startknappen på chassit upp bråkdelenl av en sekund men sedan blev allt svart igen. Fick en bluescreen några dagar innan och har för mig att det stod något om en power surge, kan det vara nätagget som är felet?

Tack på förhand!

Specifikationer

Operativsystem: Windows 8 64 bit
Processor: Intel Core i7 4770K
Processorkylare: Noctua NH-U12S
Moderkort: ASUS Maximus VI Hero
Minne: 2x 8 GB Corsair 1600 mhz
Grafikkort: Sapphire AMD Radeon 290
Hårddisk: 2 TB Seagate HDD, 180 GB Intel 530 SSD
Nätaggregat: Seasonic Platinum 860
Övrig kylning: Ingenting utöver medföljande chassifläktar

Permalänk
Hedersmedlem

Börja med att lista dina komponenter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Läs och komplettera: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

När det är gjort:

1. Är moderkortsdistanserna rätt monterade?
2. Är sockelpinnarna till CPU oskadda?
3. Sitter alla strömkablar i ordentligt?
4. Är minnen ordentligt nertryckta i sina socklar?
5. Om specialkylare, är den korrekt monterad med eventuella isoleringsbrickor/plattor på baksidan av moderkortet för att undvika kortslutning?
6. Användes ESD-skydd vid bygget (t ex armband)?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Uppdaterat OP med det jag vet, ska kontrollkolla att allt sitter som det ska, ESD-skydd användes

Permalänk
Hedersmedlem

Förutom det som nämnts ovan kan du annars strippa datorn på allt som inte är nödvändigt, dvs nätagg, moderkort, cpu, skärm och tangentbord. Koppla skärmen till moderkortet. Får du bild fortsätter du att sätta i dina delar en efter en tills det inte funkar längre. Funkar det inte är det någon av de fem delarna som är strular. Kolla om du kan låna några reservdelar för att hitta vilken som är trasig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjöko:

Uppdaterat OP med det jag vet, ska kontrollkolla att allt sitter som det ska, ESD-skydd användes

Jag hade exakt samma problem som du och för mig var felet nätagregatet. Jag hade, till skillnad från dig ett väldigt billigt nätagg, men det kan ju hända alla. Prova att montera bort nätagget, och följ sedan den här videon-http://tinyurl.com/k2qf27z för att testa om nätagget är trasigt. när jag gjorde testet så gick nätagg-fläkten igång i en halv sekund, sen stannade den igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Medlem

Hemskt sent svar, men bättre sent än aldrig!

Tog ut nätaggregatet och gjorde "paperclip testet". Till min förvåning funkade det felfritt och inte nog med det, när jag kopplade in allt igen så funkade det! Om den har självläkt eller en kabel suttit lite löst vet jag inte, men nu är allt som det ska.

Tack för hjälpen, uppskattas verkligen av en nybörjare som jag.