Permalänk
Medlem

4GBs grafikkort i ett 32-bitars OS?

Hejsan alla,

Jag vet inte riktigt var jag skall ställa denna frågan, tror att detta forat är rätt.
Flytta tråden annars.

Dagens grafikkort får mer och mer minne.
Jag gillar äldre spel och vissa av dem har problem med 64-bitars OS, EaW FoC till exempel.
Jag kör dual-boot i spelmaskinen, en 64-bitars Win7 partition och en 32-bitars XP partition

Mitt grafikkort är ett 3GBs 7970, jag har 4 GB RAM

Vad händer om jag skulle byta ut grafikkortet mot ett med 4GB VRAM?
1. Systemet kommer inte att kunna ladda in 32bitars OSet, det hänger/blåskärmar etc
2a. Det kommer att boota upp och bara använda VRAM
2b. Det kommer att boota upp och använda 3GB VRAM och en GB RAM (eller annan 4GB kombination)
2c. Det kommer att boota upp och kunna adressera allt VRAM och allt RAM. Dvs finns risk för krasher om man använder mycket VRAM eller RAM
3. Annat?

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Tvärt emot vad många tror så tar inte hela grafikminnet plats ur 4GB adressrymden i ett 32bit system. Det är endast det minne som CPU och grafikkort delar som tar av dina 4GB. Det brukar röra sig om några hundra MB.

Om du bootar upp din 32bit XP, hur mycket minne har du tillgängligt? Du bör ha runt 3,5GB. I och med att du redan nu har ett grafikkort med ganska mycket minne så kan du lätt se att det inte är 3GB som försvinner med ett 3GB grafikkort. CPU'n kan inte alls använda VRAM för dina vanliga program.

Du bör se väldigt liten skillnad på tillgängligt minne om du byter upp dig till ett 4GB grafikkort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hejsan giplet,

Skrivet av giplet:

Tvärt emot vad många tror så tar inte hela grafikminnet plats ur 4GB adressrymden i ett 32bit system. Det är endast det minne som CPU och grafikkort delar som tar av dina 4GB. Det brukar röra sig om några hundra MB.

Om du bootar upp din 32bit XP, hur mycket minne har du tillgängligt? Du bör ha runt 3,5GB. I och med att du redan nu har ett grafikkort med ganska mycket minne så kan du lätt se att det inte är 3GB som försvinner med ett 3GB grafikkort. CPU'n kan inte alls använda VRAM för dina vanliga program.

Du bör se väldigt liten skillnad på tillgängligt minne om du byter upp dig till ett 4GB grafikkort.

Tack för svar!

Då kan jag lägga in en uppgradering av grafikkortet i planerna!