[LÖST] Asus Z87-A CPU-LED lyser rött, men endast vid omstart

Permalänk
Medlem

[LÖST] Asus Z87-A CPU-LED lyser rött, men endast vid omstart

Har precis slängt ihop en ny dator åt min fru. Det har dock dykt upp ett udda problem. Varenda gång jag startar om datorn börjar CPU-LED att lysa rött och allt stannar i POST. Alla fläktar går som de ska och temperaturerna ser ut att stämma . Om jag stänger av datorn helt och sedan startar upp den igen inträffar inte det problemet.

Jag har genomgått följande felsökningsprocess utan framgång:

- Återställa CMOS
- Avlägsna grafikkortet
- Köra med endast en RAM-sticka
- Kontrollera att alla kablar är korrekt anslutna
- Avlägsna CPU-kylaren, kontrollera att CPU:n sitter som den ska och sedan montera allting igen
- Stänga av Fast Boot i BIOS

Det här känns som någon form av mjukvarufel, i synnerhet med tanke på att datorn fungerar som den ska fram till dess att det är dags att starta om den. Möjligtvis att det är moderkortet som spökar. Jag har inte uppdaterat BIOS ännu, möjligt att det skulle vara en lösning. Nätaggregatet från EVGA är kompatibelt med Haswell.

Följande komponenter igår i bygget:

Chassi: NZXT Tempest 410 Elite
Moderkort: Asus Z87-A
Processor: Intel i5-4690K
RAM: Corsair 2x4GB VENGEANCE LP DD3
SSD: Corsair Neutron GTX240GB
CPU-kylare: be quiet! Dark Rock 3
PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold
Operativsystem: Windows 7 Home Premium

Några tankar om detta?

Tack på förhand!

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Problemet verkar avhjälpt efter en BIOS-uppdatering. Om någon annan skulle sitta i samma sits som mig kan ni följa de här stegen:

1. Ladda ned Intel ME: Management Engine Driver och installera det.

2. Ladda ned senaste BIOS + BIOS-updater från Asus hemsida. I skrivande stund är det BIOS 2103.

3. Kör BIOS-updater (Update.exe).

4. Välj .CAP-filen genom BIOS-updater (Z87-A-ASUS-2103.CAP).

5. Klicka "Kör" på alla fönster som ploppar upp.

6. Håll tummarna. Skrik "NEJ!!!!!!!!!" när din fru frågar om hon får köra vetekudden i mikron.

7. När BIOS-uppdateringen är klar får du frågan om du vill starta om. Med tanke på de problem jag har haft valde jag "Nej" och stängde av datorn istället. Därefter startade jag om.

Jag har nu provat att starta om datorn ett flertal gånger, både från Windows och BIOS, utan några problem.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Du fick inte tillbaka problemet?

Jag har just byggt två datorer enligt detta:

Jag har just problemet att vid omstart - endast omstart - så fastnar booten med röd CPU-led på ENA datorn. Jag har växlat ut alla delar mellan de två datorerna, förutom moderkortet och problemet flyttar sig inte mellan de olika moderkorten. Min slutsats är att det är något fel på moderkortet. Har också uppdaterat till senate bios (2103).

Permalänk
Medlem

Låter som ett defekt moderkort. Jag har inte haft problem sedan BIOS-uppdateringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

inget av deta hjälper mig heller har exakt samma fel som perM

Visa signatur

/3900x/i7 4790k/3400g/xeon 5670 x2 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti/3070 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9

Permalänk
Medlem

Datorn har tuggat på utan problem sedan BIOS-uppdateringen. Låter som ett defekt moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag löste mitt problem nu... ja hade uppdaterat bios 2 gånger till senaste.. suttit ändrat allt i bios osv.. inget funka... sen läste jag på nätet att en annan kille flasha bios i windows med hjälp av updater programet... så ja tänkte vafan ja kan testa med... och lol nu funkar RESTART

Och exakt samma bios fil oxå... en bugg i moderkorts bios eller något då

Visa signatur

/3900x/i7 4790k/3400g/xeon 5670 x2 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti/3070 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9