Stort problem: boot = svart skärm, kommer inte åt BIOS

Permalänk

Stort problem: boot = svart skärm, kommer inte åt BIOS

Hej,

Detta är min setup:
ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2
MSI Z87M GAMING mATX
Intel Core i7 4771 3,5 GHz (Haswell)
Noctua NH-U9B SE2
100 775110 Corsair DDR3 16GB 1600MHz Low Profile
200 791618 Samsung SSD 840 EVO 250GB BK OEM

Sammanfattning:
Datorn har fungerat bra i cirka 8 mån. Problemen startade när jag uppdaterade till 64-bit windows och uppdaterade drivrutiner/bios via Total Installer (MSI) samt aktiverade OC Genie (MSI automatiskt överklockningsverktyg).

Efter en krash (bild fastnade och ljudet blev scramblat) hårdbootade jag datorn. Nuvarande situation är att datorn startar och inget visas på skärmen. Det går inte att komma in i BIOS. Efter cirka 10s startar datorn om en gång.

Felmeddelande från Debug Code LED Table indikerar
36: Early CPU Initialization
2F: Early Memory Initialization

Detta har jag testat
Har testat att flasha CMOS genom att använda jumpern, samt ta bort batteriet.
Ta ut grafikkortet och köra display via moderkortets HDMI
Ta ut minnena, ett i taget.

Innan krashen dess gjorde jag följande:
1) Uppdaterade (ominstallerade) windows till 64-bit (hade 32 bit)
2) Installerade drivrutiner
3) Uppdaterade drivrutiner med 'Live update' - 'Total installer'. Detta kan vara felet eftersom 'Live update' även uppdaterar bios. Det gäller att vara försiktig.
4) Aktiverade OC Genie, en automatiskt överklocknings-feature hos MSI. Osäker på om detta kan ha orsakat problemet.
5) Har för mig att jag rebootade efter allt detta. När det krashade spelade jag spel. Dator var förhållandevis varm.

Oerhört tacksam om någon kan ge tips på lösningar och vad som kan vara fel.

Permalänk

Hej, hade precis samma problem bara för en vecka sen.
uppdaterade också min dator via live update som precis som du säger uppdaterar bios, efter uppdateringen började datorn att lagga tillslut så frös den så jag startade datorn men blev då bemöt av en svart skärm testade allt möjligt tills jag kom fram till att moderkortet var defekt, skickade bara tillbaka det till Inet för att få ett nytt och nu fungerar allt.
Nu behöver det inte vara så i ditt fall men det kan ge dig en aning om vad som kan vara fel:D

Permalänk
Skrivet av SerlindXx:

Hej, hade precis samma problem bara för en vecka sen.
uppdaterade också min dator via live update som precis som du säger uppdaterar bios, efter uppdateringen började datorn att lagga tillslut så frös den så jag startade datorn men blev då bemöt av en svart skärm testade allt möjligt tills jag kom fram till att moderkortet var defekt, skickade bara tillbaka det till Inet för att få ett nytt och nu fungerar allt.
Nu behöver det inte vara så i ditt fall men det kan ge dig en aning om vad som kan vara fel:D

Det gick inte att laga? Att montera ner datorn, ta ut moderkortet, posta till INET, vänta, och montera ihop allt är ju inte direkt en drömlösning.

Permalänk

Tips 1! Uppdatera aldrig bios igenom windows.
I ditt fall är det bara skicka tillbaka antar jag.

Permalänk

Håller med om att det inte var en dröm lösning, men att laga ett defekt moderkort själv (om det är ditt problem) kan vara svårt om man inte har rätt kunskap. är inte så kunnig inom just detta, tänkte bara dela med mig om hur jag vart tvungen att göra och problemet kanske inte ens sitter i moderkortet:D tror att felmeddelanderna kan vara nyckeln till att hitta felet, sök lite på google och kolla om du hittar någonting:D

Permalänk
Medlem

MSI info
It is suggested that to disable OC mode temporarily when using live update to update system bios as OC mode might cause system instability and might cause update failure..
recovery bios
http://service.msicomputer.com/msi_user/support/TechFAQdetail...
http://www.msi.com/page/bios-note#ami