Permalänk
Medlem

Datorn startar om automatiskt

Satt och spelade APB Reloaded när jag fick bluescreen (kernel_data_input_error)
Efter det så har datorn börjat starta om helt plötsligt vid vanlig surf.

Det här har jag provat:
Kollat efter spyware.
Kollat efter fel på hårddiskarna
Kollat temperaturen

Allt är som det ska. Inga virus, trasiga sektorer eller hög temperatur.

Jag har en i7 3770k på ett asus maximus gene V
Asus gtx 970 strix
Corsair rm850

Jag kör en memtest över natten och är det inga fel på ramen så installerar jag om Windows.

Fortsätter den starta om efter det så borde jag kolla upp nätagget antar jag.

Vad mer kan jag göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Bra och vettig felsökning! Gör precis som du tänkt.

Är du säker på att det inte var "Kernel data inPAGE error" du fick? Det tyder på fel med disken. Kör "CHKDSK /R" på windowsdisken
Men det kanske du redan gjort?
Om CHKDSK inte hittar fel, så kan en formattering och ominstallation vara lösningen.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Allting fungerar som det ska nu efter ominstallation

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Allting fungerar som det ska nu efter ominstallation

Niice!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Nu har det uppstått ett nytt problem. Brukar lämna datorn igång över natten och när jag vaknar har jag fått bluescreen 0x000000e eller något liknande och blir ombedd att trycka på enter för att fortsätta men det blir bara samma ruta igen. Trycker jag ctrl alt del så startar datorn om och hittar inte SSD disken. Då stänger jag av datorn och startar upp den igen och då hittar jag SSDn i bios och måste byta boot order. Antingen har jag fel på moderkortet eller så spökar hårddisken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Nu har det uppstått ett nytt problem. Brukar lämna datorn igång över natten och när jag vaknar har jag fått bluescreen 0x000000e eller något liknande och blir ombedd att trycka på enter för att fortsätta men det blir bara samma ruta igen. Trycker jag ctrl alt del så startar datorn om och hittar inte SSD disken. Då stänger jag av datorn och startar upp den igen och då hittar jag SSDn i bios och måste byta boot order. Antingen har jag fel på moderkortet eller så spökar hårddisken.

Skickades från m.sweclockers.com

Testat att byta SATA port för SSD'n? Gärna en port som använder en annan kontroller om möjligt. Brukar vara olika färger på portarna i så fall.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Vilken bios version och vilken system du har Windows 7 eller 8?På windows 7 är hotfix till problem när dator kommer tilbaka från hibernation och kan inte hitta disken.

Hotfix länk finns på den sida(beror på vilken system och sp du har)
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-sy...
Om du ska uppgradera bios tänk på att koppla från SATA kablar/ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av doom27:

Vilken bios version och vilken system du har Windows 7 eller 8?På windows 7 är hotfix till problem när dator kommer tilbaka från hibernation och kan inte hitta disken.

Hotfix länk finns på den sida(beror på vilken system och sp du har)
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-sy...
Om du ska uppgradera bios tänk på att koppla från SATA kablar/ström

Win 8.1 och kör senaste bios.

Var längesen jag hade BSOD nu, men kan hända att datorn låser sig helt random ibland.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

100:- på PSU´n!
Sonens dator pendlade mellan BSOD och random reboot ett bra tag helt utan samband med belastning. Ny PSU löste detta. Tyvärr var PSU´n den sista punkten i felsökningen...

Värt och testa om du har någon liggande eller kan låna en!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

100:- på PSU´n!
Sonens dator pendlade mellan BSOD och random reboot ett bra tag helt utan samband med belastning. Ny PSU löste detta. Tyvärr var PSU´n den sista punkten i felsökningen...

Värt och testa om du har någon liggande eller kan låna en!

Har bytt PSU men datorn låste sig nyligen igen.

Ska köpa nya SATA kablar och prova om det blir bättre.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Kollat crashdumpar??
Enkelt med t.ex "whocrashed". Lättare att avgöra vad som strular. Du kan läsa mer om programmet på resplendence.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Kollat crashdumpar??
Enkelt med t.ex "whocrashed". Lättare att avgöra vad som strular. Du kan läsa mer om programmet på resplendence.com

Jag tror jag har löst problemet genom att koppla in SSD i Snabbare SATA port xD

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Jag tror jag har löst problemet genom att koppla in SSD i Snabbare SATA port xD

Man kunde ju i alla fall hoppats, men näe. Efter en vecka så får jag BSOD igen.

Startar om datorn på powerknappen, datorn bootar upp och kommer in i Windows. Efter 2 minuter så hänger sig systemet och efter en minut ploppar ledsna gubben upp och babblar om att systemet kraschat och gav mig felkoden Critical_Process_Died.

Bootar om datorn igen på powerknappen och då får jag BSOD precis när windows ska laddas.

Går in i BIOS och ser att bootorder har ändrats och efter att jag bytt tillbaka till rätt hårddisk så fungerar allt bra igen.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C