Permalänk
Medlem

FPS dropp och fryslagg

Problem: När jag använder datorn så kan den helt plötsligt frysa (den brukar vara fryst i ca 1min) när jag tex öppnar en ny flik, startar ett program eller när jag är ingame på nått spel (fryser på alla spel). Jag brukar också få stora fps dropp när jag spelar tex league of legends (från ~140 till 25-30fps)
Som jag skrev så fryser datorn lite random när jag öppnar eller stänger nån flik eller program det händer 3-5 gånger per dag. FPS droppen händer oftare, under en "LoL" match som varar 20-50min kan det hända 1-3 gånger.
Jag kan inte så mycket om datorer men vad jag har fått höra från vänner så kan det vara överhettning, RAM minnena eller moderkortet.
Tillägg: Jag har även haft problem med blue screen tidigare men det verkar ha försvunnit efter ominstallation av operativ system.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium Edition Service Pack 1 (build 7601), 64-bit
Processor: AMD FX(tm)-6100 six-core processor 3.30 GHz
Processorkylare: ?
Moderkort: ASUS M5A78L LX V2 socket AM3
Minne: kingston DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9
Grafikkort: XFX Radeon HD6870 1GB 2xfan
Hårddisk:seagate barracuda 500GB SATA 3.0
OCZ SSD Agility 3 series 2.5 120GB
Nätaggregat:silver power sp ss500 500w psu
Övrig kylning: 120x140mm + 80/90/120mm insug och 2x120mm + 80/90/120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Sony DVD+RW AD 5280S ob black/sata.
Temperaturer: ?

Hoppas det är tillräckligt för att ni ska kunna hjälpa

Permalänk
Skrivet av Svahnen:

Problem: När jag använder datorn så kan den helt plötsligt frysa (den brukar vara fryst i ca 1min) när jag tex öppnar en ny flik, startar ett program eller när jag är ingame på nått spel (fryser på alla spel). Jag brukar också få stora fps dropp när jag spelar tex league of legends (från ~140 till 25-30fps)
Som jag skrev så fryser datorn lite random när jag öppnar eller stänger nån flik eller program det händer 3-5 gånger per dag. FPS droppen händer oftare, kanske 1-2 gånger per "LoL" match som varar 20-50min.
Jag kan inte så mycket om datorer men vad jag har fått höra från vänner så kan det vara överhettning, RAM minnena eller moderkortet.
Tillägg: Jag har även haft problem med blue screen tidigare men det verkar ha försvunnit efter ominstallation av operativ system.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium Edition Service Pack 1 (build 7601), 64-bit
Processor: AMD FX(tm)-6100 six-core processor 3.30 GHz
Processorkylare: ?
Moderkort: ASUS M5A78L LX V2 socket AM3
Minne: kingston DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9
Grafikkort: XFX Radeon HD6870 1GB 2xfan
Hårddisk:seagate barracuda 500GB SATA 3.0
OCZ SSD Agility 3 series 2.5 120GB
Nätaggregat:silver power sp ss500 500w psu
Övrig kylning: 120x140mm + 80/90/120mm insug och 2x120mm + 80/90/120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Sony DVD+RW AD 5280S ob black/sata.
Temperaturer: ?

Hoppas det är tillräckligt för att ni ska kunna hjälpa

använt nåt program för att kolla temp Msi-Afterburner, HWinfo, aida64.

kan ju tillägga att du har gjort en exemplariskt bra tråd då du faktiskt skrivit alla dina delar i datorn i första inlägget.
det finns ju dom som skriver tre rader "min data är paj den är en svart låda" sen ska alla svar dras ut till oändliga..
välkommen till SweC

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Pröva köra med en ram-sticka åt gången eller ta bort en sticka i taget. Se om du upplever Samma fel. Kan ju vara en eller flera av stickorna som e fel.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Pröva köra med en ram-sticka åt gången eller ta bort en sticka i taget. Se om du upplever Samma fel. Kan ju vara en eller flera av stickorna som e fel.

Håller på att testa det nu.

Skrivet av jonatan80:

använt nåt program för att kolla temp Msi-Afterburner, HWinfo, aida64.

kan ju tillägga att du har gjort en exemplariskt bra tråd då du faktiskt skrivit alla dina delar i datorn i första inlägget.
det finns ju dom som skriver tre rader "min data är paj den är en svart låda" sen ska alla svar dras ut till oändliga..
välkommen till SweC

Tackar! Ska kolla upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Pröva köra med en ram-sticka åt gången eller ta bort en sticka i taget. Se om du upplever Samma fel. Kan ju vara en eller flera av stickorna som e fel.

Det löste ej problemet, datorn fryser fortfarande.

Permalänk
Skrivet av Svahnen:

Det löste ej problemet, datorn fryser fortfarande.

memtest fixar ju inget men däremot kan man kolla var problemet är.
stresstestade du med en minnessticka i taget och den frös oavsett vilken har i ?
låna några andra minnen från nån du känner.
du kan vara lugn att du inte förstör dom också, då det är praktiskt taget omöjligt.

kollat hårddiskarna ? HDtune eller crystaldiskinfo.

annars kan du göra en checkdisk av din systemdisk fast lite svårare då du ska använda "cmd" och vissa textrader.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

memtest fixar ju inget men däremot kan man kolla var problemet är.
stresstestade du med en minnessticka i taget och den frös oavsett vilken har i ?
låna några andra minnen från nån du känner.
du kan vara lugn att du inte förstör dom också, då det är praktiskt taget omöjligt.

kollat hårddiskarna ? HDtune eller crystaldiskinfo.

annars kan du göra en checkdisk av din systemdisk fast lite svårare då du ska använda "cmd" och vissa textrader.

jag prövade det där med HDtune och det såg bra ut. jag får väl snacka med nån polare om att låna ett minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svahnen:

jag prövade det där med HDtune och det såg bra ut. jag får väl snacka med nån polare om att låna ett minne.

Om det inte löst sig.. Har du skannat båda hårddiskarna med HDTune? Hade liknande problem. Då skannade jag med HDTune och då var det min andra hårddisk som pajjat (inte OS disken) och det segade ner hela datorn + att det var stora problem att spela spel som låg på denna disken.
Sen kan det vara bra att veta sina temps på komponenterna.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur