Nybyggd dator startar inte - moderkortet paj?

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator startar inte - moderkortet paj?

Spenderade eftermiddagen med att sätta ihop en dator med massor av begagnade delar(det enda nya är cpu-kylaren och nätagg en, HDD hade jag dock sedan innan). Grafikkortet och hårddiskarna är funktionstestade (om än länge sedan). Jag tror inte att det är nätagget som är ett måndagsexemplar, då jag hör att det surrar igång när man sätter på det. Jag misstänker att det är moderkortet som är paj, den borde väl ändå surra igång, om så bara i en millisekund, även om det vore RAM eller CPU eller tom GPU som är trasigt?

Specs:
i7 2600k
MSI Z77 chipset kan kolla exakt om det hjälper
R9 290
2x4GB Corsair LP RAM
EVGA Supernova G2 750W
Något jag missat?

Bilder på det (jag bytte runt RAM lite så det är bara en sticka inkopplad + att jag är en kass fotograf, säg till om bättre bilder behövs):

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Distanserna sitter som de ska?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Distanserna sitter som de ska?

Ja, dom är inte direkt enhetliga (en från det här chassit, en från det där) men jo, de sitter rätt.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Ingen reaktion alls på cpu fläkt eller gpu fläkt?

Ser inte heller på översta bilden om 4/6 pins till cpu är inkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ingen reaktion alls på cpu fläkt eller gpu fläkt?

Ser inte heller på översta bilden om 4/6 pins till cpu är inkopplad.

Ingen reaktion alls, inte det minsta surr. CPI-kontakterna sitter i ordentligt, men fläktarna borde väl ändå gå igång lite ändå?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Ingen reaktion alls, inte det minsta surr. CPI-kontakterna sitter i ordentligt, men fläktarna borde väl ändå gå igång lite ändå?

Om det inte är någon reaktion alls så kolla över 24-pins till moderkortet, sitter den som den skall är det troligt att moderkortet är kass.

Permalänk
Skrivet av FilosofN:

Ja, dom är inte direkt enhetliga (en från det här chassit, en från det där) men jo, de sitter rätt.

finns olika längd på distanser har du satt i olika så lär du böja moderkortet

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tryck i ram minnena ordentligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

finns olika längd på distanser har du satt i olika så lär du böja moderkortet

Är det inget bra eller?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om det inte är någon reaktion alls så kolla över 24-pins till moderkortet, sitter den som den skall är det troligt att moderkortet är kass.

Aj då.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Tryck i ram minnena ordentligt

Skickades från m.sweclockers.com

RAM satt som de skulle (inte på bilden dock, då jag testade att flytta runt dom lite).

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Kolla så CPU-fläkten sitter rätt på kontakten

Jag hade lite bråttom senast och satten den fel och då hände ingenting när jag tryckte på power-knappen.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk

Ser ut som du kopplat pci-e till cpun 8 pin kontakt längst upp i vänster hörn.

Gör om gör rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Ser ut som du kopplat pci-e till cpun 8 pin kontakt längst upp i vänster hörn.

Gör om gör rätt

Joo fast det står CPU på kabeln, så... =/

Visa signatur

:)

Permalänk
Skrivet av FilosofN:

Joo fast det står CPU på kabeln, så... =/

Nu ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Ser ut som du kopplat pci-e till cpun 8 pin kontakt längst upp i vänster hörn.

Gör om gör rätt

Hur fasen ser du om det är PCI-e eller CPU kabeln? Jag ser inte någon text eller så på den.

TS, montera allt utanför chassit först. Funkar det inte då så kan det vara fel på moderkortet. Testa även nätagget i en annan dator.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Hur fasen ser du om det är PCI-e eller CPU kabeln? Jag ser inte någon text eller så på den.

TS, montera allt utanför chassit först. Funkar det inte då så kan det vara fel på moderkortet. Testa även nätagget i en annan dator.

Nja jag såg la det inte riktigt så men det är ett standard svar jag brukar ge då folk bygger ihop sina datorer och datorn inte startar.
Det började med att mina 2 småbröder gjorde samma fel och skulle va duktiga och bygga själv men fick panik då den inte starta och hade båda gjort fel.
8 av 10 ggr då datorn inte startar då jag sedan fått kolla på datorerna så har detta vart felet.
Jag själv satte kontakten åt fel håll i ett trångt litet mitx chassi här om veckan och rev allt och sedan såg detta facepalm på mig själv där
Resterande 2 av 10 ggr har vart att bios vart corrupt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Nja jag såg la det inte riktigt så men det är ett standard svar jag brukar ge då folk bygger ihop sina datorer och datorn inte startar.
Det började med att mina 2 småbröder gjorde samma fel och skulle va duktiga och bygga själv men fick panik då den inte starta och hade båda gjort fel.
8 av 10 ggr då datorn inte startar då jag sedan fått kolla på datorerna så har detta vart felet.
Jag själv satte kontakten åt fel håll i ett trångt litet mitx chassi här om veckan och rev allt och sedan såg detta facepalm på mig själv där
Resterande 2 av 10 ggr har vart att bios vart corrupt.

Det var dock inte problemet. Om cpun är trasig, startar datorn då? Eller kan jag ha kopplat strömbrytaren fel?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Det ser ut som du kopplat in frontpanel kablarna i en usb kontakt
manualen finns här http://www.msi.com/support/mb/Z77AG45.html#down-manual

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosapoP:

Det ser ut som du kopplat in frontpanel kablarna i en usb kontakt
manualen finns här http://www.msi.com/support/mb/Z77AG45.html#down-manual

Exakt, jag upptäckte det efter förra posten. Tack för all hjälp, har dock inte kopplat in skärm och sådant, men den startar i alla fall =).

Visa signatur

:)