Permalänk
Medlem

Datorn beter sig allmänt konstigt

Idag när jag startade datorn betedde den sig allmänt konstigt, har startat om den men problemet kvarstår. Allt från att den fryser i cirka 5 sekunder, till att musen ser konstig ut alternativt inte fungerar alls.

Jag överklockade processorn för några månader sedan men det har fram tills idag fungerat utmärkt. Finna det något lätt sätt att gå tillbaka till stockclock utan att resetta hela bios? Har tyvärr inte stock värdena nerskrivna.

EDIT: Ibland verkar inte tangentbordet eller musen ens registreras när jag startar datorn
Vad kan felet vara om det inte hjälper att byta tillbaka till stockclock?

EDIT2: Fungerar utmärkt i felsäkert läge

EDIT3: Streams fungerar utmärkt utan några som helst problem. Samtidigt som streamen rullar i bakgrunden kan jag inte längre komma in på "den här datorn" utan måste skriva in sökvägen "c:\" för att komma in på hårddisken. Systemåterställt tillbaka en vecka utan resultat. När jag börjar klicka runt fryser sig datorn smått igen och börjar visa konstiga pekare.

EDIT4: Lyckades knäppa en bild på hur pekaren ser ut HÄR

Låter det här som ett hård- eller mjukvarufel? Skulle verkligen uppskatta hjälp!

i5-750 @ 170 bclk, 21 ratio, +0.08125 cpu voltage offset
P7P55D Pro
GTX 770

Permalänk
Hedersmedlem

Precis som den klistrade tråden föreslår så frågar jag om samtliga övriga delar, inklusive nätaggregat, samt temperaturer på CPU.

Kan vara sviktande nätaggregat, SSD eller HD som håller på att ge upp som några gissningar. Eller överklockningen som börjat strula givetvis.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Här kommer fullständig specs!

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5-750
Processorkylare: Hyper 212
Moderkort: ASUS P7P55D
Minne: 2x 4 GB crucial ballistix
Grafikkort: GTX 770
Hårddisk: Intel SSD samt 3 vanliga hårddiskar
Nätaggregat: Corsair TX 650
Övrig kylning: 4 fläktar
Temperaturer: 45°c idle CPU

EDIT: Nu när jag drog ner överklockningen ytterligen försvann alla problem. Är det vanligt att problemen uppstår efter ett tag när det fungerat som vanligt tidigare?

EDIT2: Oooch nu helt plötsligt kom det tillbaka. Fan, jag som tyckte det fungerade så bra i några minuter

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Här kommer fullständig specs!

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5-750
Processorkylare: Hyper 212
Moderkort: ASUS P7P55D
Minne: 2x 4 GB crucial ballistix
Grafikkort: GTX 770
Hårddisk: Intel SSD samt 3 vanliga hårddiskar
Nätaggregat: Corsair TX 650
Övrig kylning: 4 fläktar
Temperaturer: 45°c idle CPU

EDIT: Nu när jag drog ner överklockningen ytterligen försvann alla problem. Är det vanligt att problemen uppstår efter ett tag när det fungerat som vanligt tidigare?

Memtest och testa utan klock.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar