Permalänk
Medlem

i7 950, gtx 460, rig som fryser.

Hej sweclockers! Det var fyra år sedan jag byggde ihop min rig.

i7 950 @ 3.07 (standard)
6Gig RAM DDR3
Geforce GTX 460 1gig
ASRock X58 Extreme3 (moderkort)
650W nätagg

Den senaste tiden så har datorn börjat hänga sig, datorn har aldrig fryst när jag spelar CS:GO men det händer ofta när jag surfar och byter tab i chrome tex, det upplevs dock väldigt slumpmässigt. Det kan även uppstå grafiska fel med muspekaren i samband med att datorn fryser. Den får knasiga färger.
Task manager visar att jag använder 3 av mina 6 gig ram vid vanlig användning och jag märker inget konstigt med CPUn. Jag kan inte heller installera nya grafiska drivrutiner. installationen misslyckas alltid.
Jag tycker själv att det verkar som att grafikkortet behöver bytas. Är GTX 780 en värdig kandidat? Eller kan den vara lite för påkostad med tanke på resten av komponenternas ålder?

Permalänk
Skrivet av Qdden:

Hej sweclockers! Det var fyra år sedan jag byggde ihop min rig.

i7 950 @ 3.07 (standard)
6Gig RAM DDR3
Geforce GTX 460 1gig
ASRock X58 Extreme3 (moderkort)
650W nätagg

Den senaste tiden så har datorn börjat hänga sig, datorn har aldrig fryst när jag spelar CS:GO men det händer ofta när jag surfar och byter tab i chrome tex, det upplevs dock väldigt slumpmässigt. Det kan även uppstå grafiska fel med muspekaren i samband med att datorn fryser. Den får knasiga färger.
Task manager visar att jag använder 3 av mina 6 gig ram vid vanlig användning och jag märker inget konstigt med CPUn. Jag kan inte heller installera nya grafiska drivrutiner. installationen misslyckas alltid.
Jag tycker själv att det verkar som att grafikkortet behöver bytas. Är GTX 780 en värdig kandidat? Eller kan den vara lite för påkostad med tanke på resten av komponenternas ålder?

Låter som grafikkortet håller på tt ge upp, bytte ut morsans 460 igår då det gjorde samma sak och det har fungerat bra än sålänge!

Ang grafikkortet så tycker jag att du borde satsa på ett 970 som är ett bra kort för bra pengar! det avgör du själv såklart! din processor börjar bli i äldsta laget men tror det kommer fungera bra ändå! om inget annat så lär du väll få en liten sjuss när den skall bytas ut!

Jag hade dock inte bytat ut den om jag var i din sists nu, visserligen byta jag ut min 920 för ett gäng årsen nu mot en 3820K men jag gillar att byta(sen så blåskärmade den burken lite då och då så dom grejerna gav jag bort till brossan och glad blev han)

Men du avgör såklart vad du vill ha, jag gav bara min input på GTX970(tänk på att sakffa ett med cutom PCB om du nu skaffar ett sånt, annars gillar dom att coilwhine:a)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

780 anses väl just nu vara en ganska dålig investering, 970 är en bättre kandidat (Kostar typ samma). Sedan så är det alltid svårt att säga på rak arm varför en dator fryser. Finns flera guider här på forumet och annars är dt bara att googla. Personligen börjar jag alltid med en formatering och memtest.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för de snabba svaren! Det får bli en Gtx970 och formatering av datorn.