vad är felet ? (Får ingen bild från DVI på begagnad dator)

Permalänk
Avstängd

vad är felet ? (Får ingen bild från DVI på begagnad dator)

Hej , var och köpte en dator idag , köpte den hos en privatperson och den är ca 2 år , 16 gb ram 1600mhz , 600w nätagg , nvidia gforce 560ti 240 gb ssd amd 8 core 4ghz osv på platsen när jag köpte den så startade han datorn jag satt på den en stund testade lite spel och grafiker allt fungerade prima. Köpte datorn och höll den vårdfullt i bilen och kopplade in allt hemma men den hittar inte DVI och finns bara DVI och mini hdmi uttag på den han hade DVI där hemma men testat på 3 olika skärmar och den går inte igång på någon... datorn går igång grafikkortet lyser osv. testade dvi sladden på en annan dator och då fungerade det som det skulle så vad kan vara felet kan någon sladd åkt ut? för allt verkar sitta som det ska inte 100 % men har någon här någon aning vad som kan vara felet?

Permalänk
Medlem

var du noga med det statiska när du monterade ihop komponenterna dvs att ta i chassits mettall ofta. Isåfall dubbelkolla att allt sitter rätt kopplat och har bra kontakt.

Permalänk
Testpilot

Kopplar du DVI-kabeln till grafikkortet och inte moderkortet? många moderkort har en bildutgång men kanske har processorn ingen inbyggd grafikdel eller så är det inbyggda avstängt i BIOS och då får du ingen bild från moderkortets utgång.

abbep123: Jag tror han köpte en helt komplett monterad dator, han har inte rört några komponenter.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Kopplar du DVI-kabeln till grafikkortet och inte moderkortet? många moderkort har en bildutgång men kanske har processorn ingen inbyggd grafikdel eller så är det inbyggda avstängt i BIOS och då får du ingen bild från moderkortets utgång.

abbep123: Jag tror han köpte en helt komplett monterad dator, han har inte rört några komponenter.

Yes , jag köpte en monterad dator.. jo men när jag var hos den här killen då och testade allt så satt DVIN i grafikkortet och funkade då.. jag lägger upp några bilder och så på datorn.. kanske inte syns så mycket men kanske är något som ni märker ?

Permalänk

Är du helt säker på att du fick med dig samma dator som du testade hos honom?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Kopplar du DVI-kabeln till grafikkortet och inte moderkortet? många moderkort har en bildutgång men kanske har processorn ingen inbyggd grafikdel eller så är det inbyggda avstängt i BIOS och då får du ingen bild från moderkortets utgång.

abbep123: Jag tror han köpte en helt komplett monterad dator, han har inte rört några komponenter.

Bilder :
http://sv.tinypic.com/r/29wx1cn/8
http://sv.tinypic.com/r/6yzac9/8
Det finns endast 2st DVI uttag och 1x Mini HDMI och mini Hdmi har jag ingen tv eller skärm i hemmet som har ett sådant uttag!

Permalänk
Testpilot

Vad det är för skärm och hur du kopplar den är bra att veta, är det en DVI-DVI-kabel eller använder du någon adapter också? är det samma kabel du använt till alla tre skärmar?

Har du testat både DVI-portarna och det är ingen skillnad?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Är detta ytterligare en tråd på det klassiska temat, jag får inte bild så skärmen/bildkabeln är sönder?
Vad får dig att tro att DVI-utgången är sönder? Får du inte bild med något annat så är med största sannolikhet problemet något annat.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

JA det är samma dator jag provade jag var där själv och hämtade den.. jag har en Eizo Forfis 23'' LCD skärm har även testat på en philips 27'' och en gammal hp skärm... men ingen av skärmarna går igång när jag kopplar in dem i datorn kan det vara så att någon sladd hoppat ur ? ja jag har testat båda DVI uttagen. kabeln är samma använde den i min mors dator för att se om det var kabeln som gått sönder men i hennes dator fick jag signal och det funkade..

Permalänk
Testpilot

Jag flyttar tråden till supportforumet, den passar bättre där då det inte är säkert att problemet beror på grafikkortet. Har även förtydligat din rubrik så man förstår lite mer vad det handlar om, du är välkommen att ändra den själv om du vill lägga till mer information.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Ta loss sidan så du kan se om fläkten på grafikkortet startar när datorn sätts på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Jag flyttar tråden till supportforumet, den passar bättre där då det inte är säkert att problemet beror på grafikkortet. Har även förtydligat din rubrik så man förstår lite mer vad det handlar om, du är välkommen att ändra den själv om du vill lägga till mer information.

Tack tycker bara det är märkligt att den funkade klockrent när jag köpte den spelade Diablo 3 på högsta grafike i över 15 minuter och testade lite annat menmen får hoppas det här löser sig utan några ytterligare kostnader..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Ta loss sidan så du kan se om fläkten på grafikkortet startar när datorn sätts på.

Kollade upp det och fläktarna är i full fart och grafikkortet lyser osv...

Permalänk
Avstängd

PROBLEMET FIXAT , jag hade plockat ut det ena ramminnet för att kolla gb och hade satt det på fel håll men märkte det så ändrade det och nu funkar allt ! tack ändå för hjälpen hade kladdat till det själv men det är löst !