Permalänk

Vart ska ESD-bandet vara?

Hej!
På Inet har de sagt till mig att "man bara sätter fast ESD-bandet i elementet eller nåt" och samtidigt har jag praktiserat i en mindre datorbutik där de alltid kopplar ESD-bandet till jordningen i väggurtaget när de grejar med datorer. Samtidigt skriver folk på Sweclockers att man ska koppla ESD-bandet till chassit, och inte till väggurtaget, för att jämna ut potentialskillnader eller nåt.
Kan någon reda ut soppan åt mig? Vart ska det vara? Ska snart bygga ihop en dator åt en kompis och behöver veta.
Mvh,

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Givetvis skriver folk här att det ska kopplas till chassit, eftersom chassit är det rätta.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Fäst den på valfri metalldel i chassit som inte är lackad.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Den ska sitta i chassit. Det viktiga är att alla komponenter har samma laddning. Spelar ingen roll hur den laddningen är relativ till någon annan laddning (element, jordledare i eluttag etc.). SweClockers publicerade en utmärkt artikel på ämnet i maj.
http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Ska kopplas till chassiet eftersom du vill jämna ut potentialen mellan dig och det du jobbar med.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marzupilami:

Hej!
På Inet har de sagt till mig att "man bara sätter fast ESD-bandet i elementet eller nåt" och samtidigt har jag praktiserat i en mindre datorbutik där de alltid kopplar ESD-bandet till jordningen i väggurtaget när de grejar med datorer. Samtidigt skriver folk på Sweclockers att man ska koppla ESD-bandet till chassit, och inte till väggurtaget, för att jämna ut potentialskillnader eller nåt.
Kan någon reda ut soppan åt mig? Vart ska det vara? Ska snart bygga ihop en dator åt en kompis och behöver veta.
Mvh,

Tack ska aldrig lämna in något hos Inet, vilka okunniga pajasar som kommer med råd som kan förstöra din utrustning. Sånt gör mig riktigt arg, saknar man kunskapen håller man käften i det läget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Otroligt märkligt att en så stor butik som Inet ger så usla råd. Skämmes!

Permalänk
Medlem

Har byggt ihop 20+ datorer, en del hos en större butik jag jobbade med i somras bla.
De kör helt utan ESD-band, de har dock antistat mattor i verkstan.
Har heller aldrig använt ett ESD-band när jag byggt en dator hemma eller hos en polare.
Ta i elementen då och då eller gå inte på mattor / använd inte fluffiga strumpor

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Har byggt ihop 20+ datorer, en del hos en större butik jag jobbade med i somras bla.
De kör helt utan ESD-band, de har dock antistat mattor i verkstan.
Har heller aldrig använt ett ESD-band när jag byggt en dator hemma eller hos en polare.
Ta i elementen då och då eller gå inte på mattor / använd inte fluffiga strumpor

Att ta i elementen/diskbänken och liknande gör ingen skillnad.

Undvik syntetmaterial och annat som lätt ger upphov till statisk elektricitet (fleecetröjor t.ex. är en dödssynd).

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Har byggt ihop 20+ datorer, en del hos en större butik jag jobbade med i somras bla.
De kör helt utan ESD-band, de har dock antistat mattor i verkstan.
Har heller aldrig använt ett ESD-band när jag byggt en dator hemma eller hos en polare.

Okej. Kortfattat kan man säga att du inte har någon aning om vilka skador du tillfogat de datorerna. Problemet är ju att det är svårt att se direkta effekter av ESD-skador men det sänker livslängden på komponenterna, kan göra systemet instabilt, orsaka krascher etc.

Skrivet av Sushifrukt:

Ta i elementen då och då eller gå inte på mattor / använd inte fluffiga strumpor

Elementen har ingenting med saken att göra och kan vara direkt skadligt då de kan ha en helt annan elektrisk potential än chassit och komponenterna du jobbar med. Och du bygger upp ESD-laddningar hela tiden, oavsett om du undviker mattor, strumpor och kattungar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Okej. Kortfattat kan man säga att du inte har någon aning om vilka skador du tillfogat de datorerna. Problemet är ju att det är svårt att se direkta effekter av ESD-skador men det sänker livslängden på komponenterna, kan göra systemet instabilt, orsaka krascher etc.

Du kan ju samtidigt omöjligt veta att det faktiskt blir skador på komponenterna, det är inte alltid som något händer.
Har bygggt datorer som hållt över 7 år. Vid den tidpunkten är det ändå dags att börja kolla på en ny dator. Då pratar jag datorer som efter 7 år inte har ett enda minnesfel eller smart fel på hdd. Självklart kan jag inte heller se om något annat tagit skada.
Men då får man ju fråga sig också, spelar det någon roll? Om datorn fungerat utan problem i 7 år.
Jag personligen byter alltid dator innan mina komponenter blir för gamla. Så för mig spelar det absolut ingen roll då jag aldrig har en dator längre än 2 år.
Men när vi ändå är inne på ämnet, lägger du nånsin komponenterna på utsidan av antistat påsarna? Det är minst lika farligt som att sätta ihop en dator utan esd band.
Jag stresstestar även alltid datorerna efter jag byggt dem. Krashar de inte då men om 2 år, är risken att monteringen av datorn är orsaken till problemet extremt liten, i de flesta fall skulle samma problem ha uppstått ändå.
Att jag sedan har en hemförsäkring som gör att jag får nypris på elektronik som går sönder som är upp till 5 år gammal, gör att jag kunde inte bry mig mindre.
Frågar du folk som sätter ihop datorer som jobb, eller jobbar i en verkstad eller liknande, så kommer det vara ca 50/50 kan jag tänka mig om de använder det eller inte. De flesta på stora företag som sätter ihop 10-20 om dagen. De kan jag nästan garantera inte använder ESD.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Du kan ju samtidigt omöjligt veta att det faktiskt blir skador på komponenterna, det är inte alltid som något händer.
Har bygggt datorer som hållt över 7 år. Vid den tidpunkten är det ändå dags att börja kolla på en ny dator. Då pratar jag datorer som efter 7 år inte har ett enda minnesfel eller smart fel på hdd. Självklart kan jag inte heller se om något annat tagit skada.
Men då får man ju fråga sig också, spelar det någon roll? Om datorn fungerat utan problem i 7 år.
Jag personligen byter alltid dator innan mina komponenter blir för gamla. Så för mig spelar det absolut ingen roll då jag aldrig har en dator längre än 2 år.
Men när vi ändå är inne på ämnet, lägger du nånsin komponenterna på utsidan av antistat påsarna? Det är minst lika farligt som att sätta ihop en dator utan esd band.
Jag stresstestar även alltid datorerna efter jag byggt dem. Krashar de inte då men om 2 år, är risken att monteringen av datorn är orsaken till problemet extremt liten, i de flesta fall skulle samma problem ha uppstått ändå.
Att jag sedan har en hemförsäkring som gör att jag får nypris på elektronik som går sönder som är upp till 5 år gammal, gör att jag kunde inte bry mig mindre.
Frågar du folk som sätter ihop datorer som jobb, eller jobbar i en verkstad eller liknande, så kommer det vara ca 50/50 kan jag tänka mig om de använder det eller inte. De flesta på stora företag som sätter ihop 10-20 om dagen. De kan jag nästan garantera inte använder ESD.

Jag kör bil utan bälte, motorcykel utan hjälm, hoppa bungy jump utan rep. Fortfarande sitter jag här, allt sådant är onödigt liksom!
Det är väl en helt onödig risk att ta när det är en sådan liten kostnad och jag har svårt att tro att företag som inriktar sig på datorer och bygger ihop dom inte använder sig av något form av esd skydd, bara dumsnålt.

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Men när vi ändå är inne på ämnet, lägger du nånsin komponenterna på utsidan av antistat påsarna? Det är minst lika farligt som att sätta ihop en dator utan esd band.

Varför skulle det vara det? Utsidan på en antistatpåse har samma elektriska potential som insidan.

I övrigt får du såklart göra precis som du vill - jag kunde inte bry mig mindre om dina datordelar går sönder på grund av oförsiktighet och ovilja att köpa ett ESD-band för 40 spänn när du lagt tiotusentals kronor på komponenter. Problemet uppstår när du råder andra människor att vara lika oförsiktiga, eller till och med råder människor att göra rent dåliga saker som att "jorda" sig mot ett element.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerkaaaa:

Jag kör bil utan bälte, motorcykel utan hjälm, hoppa bungy jump utan rep. Fortfarande sitter jag här, allt sådant är onödigt liksom!
Det är väl en helt onödig risk att ta när det är en sådan liten kostnad och jag har svårt att tro att företag som inriktar sig på datorer och bygger ihop dom inte använder sig av något form av esd skydd, bara dumsnålt.

Det trodde jag inte heller innan jag började där, jobbade på ett av deras andra kontor innan jag börja plugga på högskolan för 2½ år sen.
Samma sak där, har varit och jobbat på totalt 3 av deras kontor, bla deras största. Ingen använder det.

Det är en sån pass liten risk och de jag frågat om varför de inte använder det så säger de just att det är en sån liten risk och att det bara tar tid.
Du har kanske själv lämnat in en dator och undrat efter några dagar varför det tar sån lång tid? De har rätt mycket att göra och försöker göra så mycket som möjligt samtidigt.
Man sitter inte direkt still nån gång under de 8 timmarna.
Du har 5-10 projekt igång samtidigt, beroende på hur modig man är
Då är det både montering av nya datorer, mest rep av gamla dock, några mobiltelefoner, en skrivare kanske.
Ska du då ta på dig ett esd band varje gång du ska bygga eller hålla på i en dator. Så blir det rätt många minuter på en dag du håller på med bara det.
Helt seriöst så har vissa slutat plocka upp papper de tappar på golvet för att öka produktiviteten.
Då ska ju tilläggas att det finns bonusar att få, hur och vad vill jag inte gå in på.
Men det är liksom inte tidseffektivt att hålla på och stöka med ett esd-band.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Men när vi ändå är inne på ämnet, lägger du nånsin komponenterna på utsidan av antistat påsarna? Det är minst lika farligt som att sätta ihop en dator utan esd band.

Varför är det så farligt? (är genuint nyfiken)

Skrivet av Sushifrukt:

Jag stresstestar även alltid datorerna efter jag byggt dem. Krashar de inte då men om 2 år, är risken att monteringen av datorn är orsaken till problemet extremt liten, i de flesta fall skulle samma problem ha uppstått ändå.

Det här har du ingen aning om. Att du stresstestar datorern efter du byggt dem utan att de krashar är inget som helst test på att de inte blev skadade vid monteringen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Varför skulle det vara det? Utsidan på en antistatpåse har samma elektriska potential som insidan.

I övrigt får du såklart göra precis som du vill - jag kunde inte bry mig mindre om dina datordelar går sönder på grund av oförsiktighet och ovilja att köpa ett ESD-band för 40 spänn när du lagt tiotusentals kronor på komponenter. Problemet uppstår när du råder andra människor att vara lika oförsiktiga, eller till och med råder människor att göra rent dåliga saker som att "jorda" sig mot ett element.

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php/558358-DO-N...!!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Titta, jag kan också länka till forumtrådar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sushifrukt:

Du kan ju samtidigt omöjligt veta att det faktiskt blir skador på komponenterna, det är inte alltid som något händer.

Näe, det kan man inte veta som du säger. Vad vi däremot vet är att ESDskador faktiskt förekommer och de går att undvika med ESDskyddsutrustning som används rätt.

Skrivet av Sushifrukt:

Har bygggt datorer som hållt över 7 år. Vid den tidpunkten är det ändå dags att börja kolla på en ny dator. Då pratar jag datorer som efter 7 år inte har ett enda minnesfel eller smart fel på hdd. Självklart kan jag inte heller se om något annat tagit skada.
Men då får man ju fråga sig också, spelar det någon roll? Om datorn fungerat utan problem i 7 år.

Precis som med andra säkerhetsåtgärder så behöver de inte alltid användas. Kan vara användbart ändå. Hade varit läskigt att använda motorsåg om man behövde använda kastskyddet vid varje användning. Men det finns där av en god anledning ändå.

Skrivet av Sushifrukt:

Jag personligen byter alltid dator innan mina komponenter blir för gamla. Så för mig spelar det absolut ingen roll då jag aldrig har en dator längre än 2 år.

Trevligt. Det skyddar inte heller mot eventuella ESDproblem. Du kan nämligen få problem längre fram, eller direkt.

Skrivet av Sushifrukt:

Men när vi ändå är inne på ämnet, lägger du nånsin komponenterna på utsidan av antistat påsarna? Det är minst lika farligt som att sätta ihop en dator utan esd band.

Nej. Tvärt om är det högst lämpligt faktiskt när man ska meka med komponenterna. Däremot ska du inte starta upp datorkomponenter (exempelvis moderkort) om de ligger på en sådan påse för de är svagt ledande.
Edit: Såg din länk om ämnet. Det stämmer att påsen ger ett extra skydd som faradaybur så man blir ju av med detta extraskydd om man tar ut produkten ur påsen. Men det stämmer däremot inte att det är skadligt att ha komponenter på påsen och bör inte likställas med att inte använda ESDskydd.

Skrivet av Sushifrukt:

Jag stresstestar även alltid datorerna efter jag byggt dem. Krashar de inte då men om 2 år, är risken att monteringen av datorn är orsaken till problemet extremt liten, i de flesta fall skulle samma problem ha uppstått ändå.

Går nästan aldrig att avgöra vad som är orsaken. Kan som du säger hända oavsett att komponenterna fallerar på grund av andra orsaker. Men det kan även bero på ovarsam ESDhantering.

Skrivet av Sushifrukt:

Att jag sedan har en hemförsäkring som gör att jag får nypris på elektronik som går sönder som är upp till 5 år gammal, gör att jag kunde inte bry mig mindre.

Bra grej! Hade själv det tidigare också. Men självrisken är vanligtvis så pass stor att det inte är många enskilda komponenter som faktiskt skyddas. Beror väl lite på vad man trycker in i burken givetvis ;).

Skrivet av Sushifrukt:

Frågar du folk som sätter ihop datorer som jobb, eller jobbar i en verkstad eller liknande, så kommer det vara ca 50/50 kan jag tänka mig om de använder det eller inte. De flesta på stora företag som sätter ihop 10-20 om dagen. De kan jag nästan garantera inte använder ESD.

Detta stycket var väl egentligen hela anledningen att jag svarade på inlägget. Det här har väl ingen som helst relevans? Som synes i tråden så har ju TS fått direkt felaktiga hanteringsanvisningar gällande koppling av ESDarmbandet av flera företag som jobbar med att bygga datorer. Så uppenbarligen gör företag fel här och där. Men hur företag agerar rättfärdigar inte felhanteringen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Wow, en forum tråd skapad av dig, tror jag lyssnar på någon som jobbar på ett ISO 9000 9001 certifierat företag mer.
Efter att ha läst den tråden så väljer jag även att hoppa ur denna, detta kommer inte att komma nånstans.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Hej!
På Inet har de sagt till mig att "man bara sätter fast ESD-bandet i elementet eller nåt" och samtidigt har jag praktiserat i en mindre datorbutik där de alltid kopplar ESD-bandet till jordningen i väggurtaget när de grejar med datorer. Samtidigt skriver folk på Sweclockers att man ska koppla ESD-bandet till chassit, och inte till väggurtaget, för att jämna ut potentialskillnader eller nåt.
Kan någon reda ut soppan åt mig? Vart ska det vara? Ska snart bygga ihop en dator åt en kompis och behöver veta.
Mvh,

I datorbutiken hade du förmodligen en ESD-matta på din arbetsbänk, denna ESD-matta är ansluten till jord i vägguttaget och där för kan du i detta fall antingen koppla armbandet till chassit eller till jord. Om du inte har ESD-matta skall du koppla till chassit. Det handlar om att utjämna potentialen mellan dig och det du jobbar med.

Permalänk

Gomorron på er allesammans och tack för svaren! Tror jag börjar fatta grejen nu alltså

Skrivet av NoWin:

I datorbutiken hade du förmodligen en ESD-matta på din arbetsbänk, denna ESD-matta är ansluten till jord i vägguttaget och där för kan du i detta fall antingen koppla armbandet till chassit eller till jord. Om du inte har ESD-matta skall du koppla till chassit. Det handlar om att utjämna potentialen mellan dig och det du jobbar med.

Vet inte hur en ESD-matta ser ut, men det är sant när du säger det att det låg nånting där.

Alltså, summan av kardemumman: använd ESD-band och koppla det till chassit, om du inte använder ESD-matta också.
Hade faktiskt inte väntat mig att en stor butik som Inet skulle säga fel, även om mitt logiska tänkande och sunda förnuft sa mig att folk på swec hade rätt. Positivt i alla fall, för nu slipper jag problemet att ESD-bandet inte räcker från elementet till arbetsbänken hemma

Trevlig helg på er!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Wow, en forum tråd skapad av dig, tror jag lyssnar på någon som jobbar på ett ISO 9000 9001 certifierat företag mer.
Efter att ha läst den tråden så väljer jag även att hoppa ur denna, detta kommer inte att komma nånstans.

ISO 9001 har inget med ESD att göra. ISO 9001 är en ledningssystemsstandard.

Angående ESD-påsarna:
Om vi bara tänker logiskt en stund så är alltså ESD en urladdning, en kort och intensiv förflyttning av elektroner.
En ESD-påse har en hög resistans, vilket begränsar strömmen och ger en kontrollerad urladdning.
När du tar i påsen utjämnar du potentialen mellan påsen och dej själv, på ett kontrolletat sätt.
Ligger påsen på ett bord utjämnas potentialen mellan bordet och påsen, på ett kontrollerat sätt.
Lägger man komponenten direkt på t.ex ett skrivbord kan urladdningen ske snabbt.

Jag ser ingen fara i att lägga komponenterna på ESD-påsen och kommer fortsätta göra så tills jag får en rimlig förklaring till varför det skulle vara skadligt.

/Jacob, som jobbar på ett företag certifierat enligt både 9001 och 14001.
(Nej, det har inget med saken att göra )

Permalänk
Avstängd

Vad gäller antistat-påsarna så spelar det väl ingen större roll om man lägger komponenterna på dem eller inte när man har en ESD-matta. Då påsarna är ledande och blir potentialutjämnade.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skuggan74:

Tack ska aldrig lämna in något hos Inet, vilka okunniga pajasar som kommer med råd som kan förstöra din utrustning. Sånt gör mig riktigt arg, saknar man kunskapen håller man käften i det läget.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av AndraBullar:

Otroligt märkligt att en så stor butik som Inet ger så usla råd. Skämmes!

Antagligen hade just den säljaren inte full kunskap om hur ESD fungerar.
Men en butik som Inet borde ha utbildat sin personal i detta. De hanskas ju ändå direkt med "naken" hårdvara i butiken.
Vore intressant att höra sig för hos Inet om detta. Tror jag skall trilla in i deras butik i dag och fråga, när jag ändå har vägarna förbi. (På väg till stadsbiblioteket på Sveavägen i skrivande stund)

Tillägg:
Jag har även ställt frågan till Inets representanter här på forumet: #14978500

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv

Håller du i påsen samtidigt som komponenten du ska lägga i påsen har båda samma laddning och ingen skada kommer ske.
Dessa påsar är gjorda så att de leder bättre och när du tar i dessa så får de samma laddning som du själv.

Så om du lägger komponenten utan påse i kartongen kan det bli skador då kartongen kanske har en annan laddning och inte är bra på att ladda ur sig när du tar i den

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sushifrukt:

Du kan ju samtidigt omöjligt veta att det faktiskt blir skador på komponenterna, det är inte alltid som något händer.
Har bygggt datorer som hållt över 7 år. Vid den tidpunkten är det ändå dags att börja kolla på en ny dator. Då pratar jag datorer som efter 7 år inte har ett enda minnesfel eller smart fel på hdd. Självklart kan jag inte heller se om något annat tagit skada.
Men då får man ju fråga sig också, spelar det någon roll? Om datorn fungerat utan problem i 7 år.
Jag personligen byter alltid dator innan mina komponenter blir för gamla. Så för mig spelar det absolut ingen roll då jag aldrig har en dator längre än 2 år.
Men när vi ändå är inne på ämnet, lägger du nånsin komponenterna på utsidan av antistat påsarna? Det är minst lika farligt som att sätta ihop en dator utan esd band.
Jag stresstestar även alltid datorerna efter jag byggt dem. Krashar de inte då men om 2 år, är risken att monteringen av datorn är orsaken till problemet extremt liten, i de flesta fall skulle samma problem ha uppstått ändå.
Att jag sedan har en hemförsäkring som gör att jag får nypris på elektronik som går sönder som är upp till 5 år gammal, gör att jag kunde inte bry mig mindre.
Frågar du folk som sätter ihop datorer som jobb, eller jobbar i en verkstad eller liknande, så kommer det vara ca 50/50 kan jag tänka mig om de använder det eller inte. De flesta på stora företag som sätter ihop 10-20 om dagen. De kan jag nästan garantera inte använder ESD.

Utifrån ditt råd att ta i elementet samt det du skriver om antistatpåsarna ovan så förstår jag att du inte har någon som helst aning om vad detta handlar om. Det är ok, det är dina pengar, men jag tycker inte att man ska ge det rådet till någon som frågar. Det säkra rådet är att använda antistatarmband och koppla sig till chassit.

Sedan din kommentar angående företag som bygger datorer. Jag kan garantera dig att spelare som Inet, Komplett osv. som bygger datorer mot beställning hanterar detta. I de flesta fall kör man förmodligen inte med armband utan ett helt rum som är anpassat för ESD-arbete. Ska man ändå bygga en arbetsplats så kostar det inte allt för mycket extra att göra det rätt. Sedan finns det säkert källarfirmor som kör utan, vilket bara är skrämmande ignorant.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

"väggurtaget"?

Permalänk
Medlem

Jag var på inet häromdagen faktiskt. Var ute efter ett ljudkort. Var då nyfiken på om ena ljudkortet hade stöd för chassits frontpanel connectors. Fick svaret att vhan var säker på att det inte gick medan jag var rätt säker på att det kunde gå.
Då tar han fram kortet, öppnar det och tar ut det ur påsen och börjar pilla på det. Se där fanns en conector som jag sa. Då lägger han tillbaka det i påsen sen.
när jag efter mycket om och men kommer fram till att jag vill ha ljudkortet men undrar om det inte finns ett annat kort han inte öppnat och pillat på med tanke på ESD. då blir han lite obekväm och säger att de "går på antistatmattor hela tiden på lagret så det är lungt" typ.. fick känslan av att han skiter i vilket faktiskt men att han insåg att jag inte uppskattade det. Det var sista dom hade på lagret så jag struntade i det efter vi haft en liten diskussion om ESD.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

"väggurtaget"?

Ja, jordningen där. En av de där små böjda metallpinnarna i kanten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Ja, jordningen där. En av de där små böjda metallpinnarna i kanten.

Tänk dom som missuppfattar o trycker in den in i hålen istället

Visa signatur

Citera för svar!