Uppgradering av min nuvarande dator

Permalänk
Medlem

Uppgradering av min nuvarande dator

Hej!

Jag funderar på att uppgradera min dator. Den är cirka 5år gammal och jag känner att den skulle behöva en uppfriskning. Allting jag har på den är
orginal och jag har inte bytt någonting. Detta är datorns specifikationer

HPE-120sc
Processor / Chipuppsättning
CPU Intel Core i7 860 / 2.8 GHz
Max. turbohastighet 3.46 GHz
64-bitars datorkapacitet Ja
Antal CPU 1
Max. CPU-antal 1
Kretstyp Intel H57 Express
Cacheminne
Installerad storlek 8 MB
Cache/processor 8 MB
RAM
Installerad storlek 6 GB
Teknik DDR3 SDRAM
Formfaktor DIMM 240-pin
Hårddisk
Typ HDD
Kapacitet 1 x 1.5 TB
Typ av gränssnitt SATA 3Gb/s
Spindelhastighet 7200 rpm
Kontrollerkort
Typ 1 x SATA - integrerad
Typ av styrgränssnitt SATA 3Gb/s
Optisk lagring
Typ DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM - SATA
Skivmärkningsteknik LightScribe Technology
Kortläsare
Typ Kortläsare 15 i 1
Flash-minneskort som stöds CompactFlash-kort typ I, CompactFlash-kort typ II, Memory Stick, Memory Stick PRO, Microdrive, MultiMediaCard, SD-minneskort, SmartMedia Card, Memory Stick Duo, xD-Picture Card, Memory Stick PRO Duo, miniSD, RS-MMC, MultiMediaCardmobile, MultiMediaCardplus
Grafikstyrenhet
Grafikprocessor NVIDIA GeForce GTX 260
Videominne 1.8 GB
Totalt tillgängligt grafikminne 4607 MB
Videogränssnitt VGA, HDMI

Min fråga till er är alltså följande, var ska man börja? Tycker personligen att grafiken är okej. Är inne på att byta hårddisk och köpa mer ram-minne, vad rekommenderas isåfall? Vad tycker ni?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

En SSD är en bra boost, att ha som boot disk.

Permalänk
Medlem

Vad gör du med datorn?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Enligt MIN åsikt så behövs allt utom DVD läsare, kanske RAM och Hårddisk bytas...

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower | Gigabyte GA-970A-UD3 | AMD FX-8120 4.2GHz O.C | Noctua NH-C14 (Kylare) | Sapphire Radeon R9 280x Toxic | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8 GB (4GB x2 Sticks) | Cooler Master GX Lite 600W | Samsung SSD 830 128GB | Win. 10 Pro |