Permalänk
Medlem

Bygger min första dator tråd

ni har säkert hört det här en miljon gånger men jag bygger dator atm och ska trycka ner cpu'n

dom två pinnarna som sticker ut sitter i ''hålen på processorn''
kan processorn då sitta fel ? jag har tryckt väldigt hårt men processorn vill inte gå ned, är väldigt orolig :/

Permalänk
Forumledare
Skrivet av Gulanka:

ni har säkert hört det här en miljon gånger men jag bygger dator atm och ska trycka ner cpu'n

dom två pinnarna som sticker ut sitter i ''hålen på processorn''
kan processorn då sitta fel ? jag har tryckt väldigt hårt men processorn vill inte gå ned, är väldigt orolig :/

Vad är det för processor och moderkort?
Har du möjlighet att ta en bild av socketen samt processorn?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Entusiast

Förstår inte riktigt vad du menar och du ska absolut inte använda någon kraft när du monterar en processor!
Är det en AMD eller Intel-processor?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ta kort så vi kan få se, gärna film!

Permalänk
Medlem

z 97a i7 4790k

dom ska båda ha lga 1150

Permalänk
Medlem

Lite svårt att göra fel med processorn. Bara align it perfectly med de två pinnarna på sidan och "hålen" i CPU'n sen lägg ner den. Tryck inte. Sen när du ska stänga själva "locket" så kan det krävas lite kraft.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Förstår inte riktigt vad du menar och du ska absolut inte använda någon kraft när du monterar en processor!
Är det en AMD eller Intel-processor?

då har jag nog förstört den =( kommer bild snart

http://imgur.com/MJUxhHP

Permalänk
Permalänk
Medlem

ser perfekt ut. Bara att trycka ner själva "spännaren" ?

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

jag tryckte väldigt hårt och den gick inte ned =((

hur jävla hårt ska jag trycka =( :(:(

Permalänk
Medlem

Du ska bara lägga CPUn i socketen. Metallplattan man spänner ned efter detta håller den på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

jag tryckte väldigt hårt och den gick inte ned =((

hur jävla hårt ska jag trycka =( :(:(

Alltså själva spännaren går trögt och ska ner under bulten vi ser i nederkant på bilderna

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

jo, det är den där armen jag trycker ned som är skit seg, fattat att man inte ska trycka ned cpun

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

jag tryckte väldigt hårt och den gick inte ned =((

hur jävla hårt ska jag trycka =( :(:(

Inget skydd kvar på spännaren?
Ta en bild på den också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

jo, det är den där armen jag trycker ned som är skit seg, fattat att man inte ska trycka ned cpun

Måste nog säga att det är du som är svag eller något han gör det ju med pekfingret med kanske 2kg tryck

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

jag tryckte väldigt hårt och den gick inte ned =((

hur jävla hårt ska jag trycka =( :(:(

Det krävs lite tryck att låsa bygeln, och första gången låter det som alt spricker, att ge något exakt svar på hur hårt du skall trycka är svårt, "hårt nog" brukar räcka

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

det lät absoulut ingenting när jag tryckte ned den, jag är skit orolig.

kommer en till bild, det var trögt hela vägen ned och den klickade inte i eller någonting

Permalänk
Permalänk
Medlem

pls comment, den gjorde INGET ljud alls när jag tryckte dit den, den var endast väldigt seg

Permalänk

Ser ut som det ska, pröva boota upp skiten

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

pls comment, den gjorde INGET ljud alls när jag tryckte dit den, den var endast väldigt seg

Ska inte låta vad jag ser på bilden så ska den ner lite till och sen ska det emot moderkortet (om jag inte har fel). men går riktigt trögt.

kan ju titta lite här:
http://www.inet.se/produkt/8301141/monteringsguide-processor

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Konstigt att ingen frågat änn, men är du säker på att de rätt socket på mobo och cpu? Vad heter moderkortet?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

pls comment, den gjorde INGET ljud alls när jag tryckte dit den, den var endast väldigt seg

Men vafan kolla på videon som han länkade ovan! Hör du något "ljud" på den?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Ser rätt ut? Armen du trycker ner kan vara lite trög men det är ingen fara.

Permalänk
Medlem

Ska jag gå efter den där bilden`(kassa kamera väldigt suddig) så ser det inte ut att passa riktigt är du säker på att det är rätt sockel på moderkort och processor så det inte är olika.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

jag tryckte väldigt hårt och den gick inte ned =((

hur jävla hårt ska jag trycka =( :(:(

http://www.youtube.com/watch?v=fuGwPnWrpow

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Konstigt att ingen frågat änn, men är du säker på att de rätt socket på mobo och cpu? Vad heter moderkortet?

Det var väl iofs första frågan som ställdes

Till TS:
Kanske skall kolla så det verkligen är rätt saker du fått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

pls comment, den gjorde INGET ljud alls när jag tryckte dit den, den var endast väldigt seg

Det ser helt ok ut. Klickar man på bilden ser man att urgröpningen på CPU passar in i motsvarande del på processorsockeln ( övre högra hörnet). Man ser också att flikarna på hållaren / locket som håller processorn nedtryckt sitter jämnt på båda sidorna, där de trycker på processorsockeln.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem