Svårstartad dator, låg FPS i spel och missljud

Permalänk
Medlem

Svårstartad dator, låg FPS i spel och missljud

Hej.

Först av allt vill jag säga att jag inte har så stor vetskap om komponenter inuti min dator.

Allt började igår då jag inte kunde starta min stationära dator, jag tryckte på startknappen men inget hände. WTF tänkte jag, väntade 10 minuter och efter en liten väntan så fungerade startknappen och datorn som den skulle!

Under dagen startade jag om datorn vid två tillfällen utan problem. Nu till i morse, jag vaknade, tryckte på startknappen och ingenting hände... Väntade 30 minuter och kunde fortfarande inte starta datorn. Jag sökte lite här på sweclockers och hittade en ganska enkel lösning, att plocka ut cmos batteriet och sätta in det igen. Efter lite googling på hur jag skulle navigera till detta batteri så lyckades jag, och datorn startade. MEN, det var är ett konstigt ljud som jag inte tidigare hört, nog för att alla fläktar låter som ett kärnkraftverk, men nu lät det som att någon fläkt nästan skrapade i. Med viss försiktighet loggade jag in på datorn, gick snabbt in på CS:GO för att kolla om det funkade som det skulle, men inser då att jag laggar något otroligt. Har mindre än 10 fps.

Nämnvärt är att jag lade ner ca 20.000 sek på datorn för två och ett halvt år sedan och att jag har kört alla spel (BF4, wow, CS:GO, skyrim osv osv) på över 100 fps.

Lite osäker på vad mina exakta specs är men jag vet att det är en I7 processor, ett nvidia 670 grafikkort, och windows 8,1 pro som operativsystem.
Systemet kyls av ca 5 fläktar samt vattenkylning.

Vad kan ljudet orsakas av och hur skulle det påverka prestandan?
Finns det någon fix jag kan göra för att få datorn back on its feet?

Skulle uppskatta hjälp! Typiskt som det är har jag anordnat ett LAN hos mig ikväll och det vore ju förargligt om jag skulle sitta datorlös...

MVH

§3.1 i reglerna/otydlig trådrubrik
Permalänk
Hedersmedlem

Du glömde berätta om den viktigaste delen som gör det möjligt att öht starta och använda en dator: nätaggregatet. Även toppkvalitet kan gå sönder men håller oftast mycket länge. Sämre kvalitet går gärna sönder i intervallet 2-3 år pga komponenter med kortare livslängd.

Lade du 20 000kr så förutsätter jag att du köpte top-of-the-line nätaggregat med bästa komponenterna och då minskar sannolikheten att det är nätagget, men eftersom du inte berättat så vet vi inte. Priset är inte alltid en bra värdemätare heller tyvärr, men oftast.

Laggandet tyder på överhettning pga för dålig/havererad kylning, men det kan finnas flera problem iom dina startproblem även från kall (misstänker nätagg här).

Rengör du kylflänsar och fläktar regelbundet? Långvarig överhettning dödar komponenter.

Enligt den klistrade tråden ber jag dig göra en fullständig hårdvarulista, så slipper vi fråga efterhand.

***

*Redigerade trådrubriken i enlighet med §3.1 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Mogge21:

Hej.

Först av allt vill jag säga att jag inte har så stor vetskap om komponenter inuti min dator.

Allt började igår då jag inte kunde starta min stationära dator, jag tryckte på startknappen men inget hände. WTF tänkte jag, väntade 10 minuter och efter en liten väntan så fungerade startknappen och datorn som den skulle!

Under dagen startade jag om datorn vid två tillfällen utan problem. Nu till i morse, jag vaknade, tryckte på startknappen och ingenting hände... Väntade 30 minuter och kunde fortfarande inte starta datorn. Jag sökte lite här på sweclockers och hittade en ganska enkel lösning, att plocka ut cmos batteriet och sätta in det igen. Efter lite googling på hur jag skulle navigera till detta batteri så lyckades jag, och datorn startade. MEN, det var är ett konstigt ljud som jag inte tidigare hört, nog för att alla fläktar låter som ett kärnkraftverk, men nu lät det som att någon fläkt nästan skrapade i. Med viss försiktighet loggade jag in på datorn, gick snabbt in på CS:GO för att kolla om det funkade som det skulle, men inser då att jag laggar något otroligt. Har mindre än 10 fps.

Nämnvärt är att jag lade ner ca 20.000 sek på datorn för två och ett halvt år sedan och att jag har kört alla spel (BF4, wow, CS:GO, skyrim osv osv) på över 100 fps.

Lite osäker på vad mina exakta specs är men jag vet att det är en I7 processor, ett nvidia 670 grafikkort, och windows 8,1 pro som operativsystem.
Systemet kyls av ca 5 fläktar samt vattenkylning.

Vad kan ljudet orsakas av och hur skulle det påverka prestandan?
Finns det någon fix jag kan göra för att få datorn back on its feet?

Skulle uppskatta hjälp! Typiskt som det är har jag anordnat ett LAN hos mig ikväll och det vore ju förargligt om jag skulle sitta datorlös...

MVH

Dold text

Om du har lan får du väl kanske någon kunnig som kan hjälpa dig? =D

det där med fläkten och att spelen fungerar bajs för dig låter so matt kanske någon sladd har kommit åt processorfläkten. Den ser ut som följande (generellt sätt då) :

Exempel på processorfläkt

ryck ur ALL ström i datorn innan du tallar på den och sedan ser du till att ingen sladd är ivägen. Det du också kan göra är att ta en (oanvänd) målarpensel å pensla lite mellan fläktbladen för jag utgår ifrån att du inte städar din dator och den är nog lite dammig!

Dold text

upptäckte precis att du skrev att du kör med vattenkylning, kolla de fläktarna samt graffekortet istället

Det du kan göra sedan är att avvakta med att sätta tillbaks sidpanelen och starta datorn på golvet snabbt. hör efter om samma knepiga ljud är kvar, om det gör det så titta dig omkring försöktigt och försök lokalisera ljudet. Det kan ju vara graffikkortet som också har en sladd eller dam i vägen.

Lycka till <3

Permalänk

Sitter processorfläkten stadigt?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

Hände mig en gång att ett buntband fastnade i grafikkortsfläkten, undrade va fan som hände och blev skitskraj. Kolla så att tempsen är okej och kolla alla fläktar så att de funkar som de ska.

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk
Medlem

Tack alla för snabba svar! Jag HOPPAS att det är någon sladd eller buntband som hamnat fel.

Processorfläkten sitter stadigt.

MultiMan, ber återigen om ursäkt för mina bristande komponentkunskaper. Antec High Current Gamer HCG-900 900W är mitt nätaggregat!

Har en kompetent person som ska komma hit och ta en titt på datorn om en stund, kan återkomma om vi hittade en lösning!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mogge21:

Tack alla för snabba svar! Jag HOPPAS att det är någon sladd eller buntband som hamnat fel.

Processorfläkten sitter stadigt.

MultiMan, ber återigen om ursäkt för mina bristande komponentkunskaper. Antec High Current Gamer HCG-900 900W är mitt nätaggregat!

Har en kompetent person som ska komma hit och ta en titt på datorn om en stund, kan återkomma om vi hittade en lösning!

Delta-byggt agg (kvalitetstillverkare och med bra komponenter) som tyvärr verkar vara en mindre lyckad konstruktion från deras sida. HardOCP (testar omsorgsfullt, även i hotbox) testade två och båda klarade inte mer än 80% last innan de slutade fungera och det var som nytt. Det brukar bli sämre över tid.

http://hardocp.com/article/2011/02/15/antec_high_current_game...

Citat:

In all games there are winners and there are losers, today, in our testing, the Antec HCG-900 comes out a loser as it was unable to complete any test that required more than 80% of its rated output. As such, there is no way to pass this unit

Citat:

And to again point out, we had very similar experiences with not one, but two Antec-supplied units. Whenever we have a failure we request a second sample to verify our results, and in this case, both Antec units showed to have the same failure pattern.

Trots kvalitetsbygge så är det uppenbart något mindre bra i konstruktionen så nätagget kan absolut spela en roll i dina problem. Det kanske beror på väldigt små kylflänsar för ett icke-gold/platinum-certat agg och att det därför gått varmare än normalt och det innebär kortare livslängd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro