Permalänk

Flyga med stationär dator?

Ska flyga utomlands inom eu och ha mellanlandningar i stockholm, samt amsterdam, tror ni jag kan packa min dator+skärm i en vanlig resväska och flyga med den som extra incheckat baggage? Ha kläder som dämpning.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av markusarea:

Ska flyga utomlands inom eu och ha mellanlandningar i stockholm, samt amsterdam, tror ni jag kan packa min dator+skärm i en vanlig resväska och flyga med den som extra incheckat baggage? Ha kläder som dämpning.

Sålänge du ser till att inget kan lossna eller utöva en hävstångseffekt så är det nog ganska lugnt. Typ luftkylare och gpu är den stora risken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Ta loss grafikkort och kylare och kanske hdderna om de är mjukt monterade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag skulle inte packa ner det i en resväska utan jag skulle packa ner det i Lådan du fick datorchassit i med extra absorbering samt jag skulle rekommendera att du tittar på denna http://www.sas.se/allt-om-resan/bagage/specialbagage/

Beror såklart på vilket bolag du flyger med så gäller olika regler, men vänta dig inte att om du packar ner din dator i väskan att den kommer fram i ett stycke!

Visa signatur

| Asus ROG STRIX Z370-F | i7 8700K 4.7 GHz |
| 16GB Corsair Vengeance | MSI GTX1080ti Sea Hawk EK |
| FSP Aurum 650W | Samsung 960Pro 512GB |
| Fractal Design Define R5 | Rog Swift PG348Q |

Permalänk

Skulle nog säga att du ska undvika att flyga med en komplett dator, dels för att den med 90% chans kommer gå sönder, dels för att bagage i princip är oförsäkrat, du ansvarar själv för hur du packar innehållet.

Men tror du att du kan packa så det håller ett fall på nån meter, så visst kan du prova...

Bäst är nog om du har kvar originalkartongen till chassit, gärna med bilder på, slänga på Fragile-stickers och sen checka in som specialbagage, förhoppningsvis så kommer personalen se att det är ömtåligt... har du otur finns det gott om filmer på youtube som visar hur det går till därute ;D

Permalänk
Medlem

Checka in allt du behöver och ta den som handbagage. Lämna skärmen hemma.

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

Checka in allt du behöver och ta den som handbagage. Lämna skärmen hemma.

handbagage går inte p.ga att den väger 20kg :/
tror ni sas kan överse om man kontaktar dom före?

Permalänk
Skrivet av markusarea:

handbagage går inte p.ga att den väger 20kg :/
tror ni sas kan överse om man kontaktar dom före?

Företaget: Det är möjligt
Personalen: Tveksamt, den kommer att passera många händer som inte kommer hinna se vad det är, och många system som inte är milda i behandlingen av bagage de heller. Att du sedan ska passera flera Hubbar gör det bara ännu värre.

Edit: eller menade du att de skulle överse att ha den som handbagage? Det är mindre troligt, tänk på att det ska in i ett trångt utrymme i huvudhöjd. Osäker på om låsen skulle klara turbulens med 20kg extre, om inte så är det nån stackare som kommer få huvudvärk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av markusarea:

handbagage går inte p.ga att den väger 20kg :/
tror ni sas kan överse om man kontaktar dom före?

Knappast, dessutom är det troligt att måtten kommer bli ett bekymmer. Ett lättare alternativ kan vara att helt enkelt skicka datorn separat, om det är över en längre tid. Då har du genast gott om plats för emballage och kan montera isär delar och packa dem ordentligt. Dessutom finns möjligheter till försäkring och spårning. Frakten kostar isåfall nånstanns mellan några få hundralappar till ganska många tusen, väldigt mycket beroende på destination. Många företag har förståss avtal och sätt att göra det billigare om du kan skicka det genom dem istället. Finns mängder av sidor som jämför och söker bästa pris med dina kriterier.

Permalänk
Medlem

Måste vara en sjuhelsikes dator om den väger 20 kg. Vet att mitt gamla VapoChill-chassi, byggt i tjock plåt, vägde 16 kg (inkl. kompressor och kontrollerkort) utan komponenter. Så inte ens det nådde upp till 20 kg och det var sinnessjukt tungt och stort för att vara ett datorchassi.

Handbagage väger man aldrig om det inte ser onormalt stort ut (tro mig, har över 11 års erfarenhet av att jobba på flygplats).
Kan även säga att jag faktiskt har sett folk flyga med sin stationära förut även om det givetvis inte är något man ser varje dag, inte ens varje år.

Permalänk
Medlem

Man har ju sett hur väskor flyger på flygplatser. Utanför planet alltså. Jag skulle inte packa min stationära!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Gör som jag! Ta en kabinväska och köp en moderkortsplåt, sätt in allt i väskan och ta som handbagage, funkar toppen! Kan du garantera att ingen våldför sig på väskan. Skärmen kan du ju ta i en vanlig resväska och checka in, dom tål rätt mycket om Du vadderar duktigt.
Jag har iaf flugit inrikes på det sättet utan problem

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Skrivet av Mr.Azum:

Gör som jag! Ta en kabinväska och köp en moderkortsplåt, sätt in allt i väskan och ta som handbagage, funkar toppen! Kan du garantera att ingen våldför sig på väskan. Skärmen kan du ju ta i en vanlig resväska och checka in, dom tål rätt mycket om Du vadderar duktigt.
Jag har iaf flugit inrikes på det sättet utan problem

Hm, moderkortsplåt?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1350063 sånt här chassi har jag, kanske jag kan checka in den som handbagage i en sån där kabinväska? Men blir nojig när det är 2st mellanlandningar där jag ska byta flyg.

Skrivet av Svantesson666:

Måste vara en sjuhelsikes dator om den väger 20 kg. Vet att mitt gamla VapoChill-chassi, byggt i tjock plåt, vägde 16 kg (inkl. kompressor och kontrollerkort) utan komponenter. Så inte ens det nådde upp till 20 kg och det var sinnessjukt tungt och stort för att vara ett datorchassi.

Handbagage väger man aldrig om det inte ser onormalt stort ut (tro mig, har över 11 års erfarenhet av att jobba på flygplats).
Kan även säga att jag faktiskt har sett folk flyga med sin stationära förut även om det givetvis inte är något man ser varje dag, inte ens varje år.

Ska mellanlanda på arlanda, samt stockholm och amsterdam. ska flyga med sas och airmalta, tänkte att det kan bli problem när jag ska på flyget 3gånger, stor chans att ingen väger?

Permalänk

Vad gör dom om handbagage väger för mycket? Får man betala extra, eller får man inte ta med det?
När jag checkar in mitt vanliga bagage, då kan jag väl bara rulla förbi med väskan, men när dom ska scanna det? Märks väl att den väger över 20kg.

Permalänk
Skrivet av markusarea:

Vad gör dom om handbagage väger för mycket? Får man betala extra, eller får man inte ta med det?

Ja, om det väger mer eller om det är för stort för kabinen så blir det klassat vanligt bagage och då tillkommer kostnaden 600kr

(Är gratis såklart om du inte har något annat bagage sen innan så tillkommer inte 600kr kostnaden.)

http://www.sas.se/allt-om-resan/bagage/overvikt/

Visa signatur

| Asus ROG STRIX Z370-F | i7 8700K 4.7 GHz |
| 16GB Corsair Vengeance | MSI GTX1080ti Sea Hawk EK |
| FSP Aurum 650W | Samsung 960Pro 512GB |
| Fractal Design Define R5 | Rog Swift PG348Q |

Permalänk
Medlem

Jag flög hem från Australien med två st. datorer i bagaget (moderkort, processor, HDDs, GFX och nätagg), tog dock och lämnade kvar chassi och processorkylare, då det var för tungt + större risk saker skakas sönder när det är monterat, bättre att linda in de olika delarna i kläder.

Däremot så börja ena moderkortet strula efter ett tag, men vet ej om det var resan eller inte.

Jag hade flyt också, min väska vägde 30kg, och fick max ha 20kg, men det var inga problem Tror dock att man har mindre tur med t.ex. SAS med sådana saker.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Skrivet av Cryptoraptor:

Ja, om det väger mer eller om det är för stort för kabinen så blir det klassat vanligt bagage och då tillkommer kostnaden 600kr

(Är gratis såklart om du inte har något annat bagage sen innan så tillkommer inte 600kr kostnaden.)

http://www.sas.se/allt-om-resan/bagage/overvikt/

Får jag ha med den i hytten iaf? Även om den är för tung.
Hittar inget om det på sas.

Permalänk

Det beror på om inchechnings personalen anmärker storleken eller cabin crew hindrar dig vid boarding! men kommer den inte in i facket över huvudet så är du körd skulle jag säga...

Visa signatur

| Asus ROG STRIX Z370-F | i7 8700K 4.7 GHz |
| 16GB Corsair Vengeance | MSI GTX1080ti Sea Hawk EK |
| FSP Aurum 650W | Samsung 960Pro 512GB |
| Fractal Design Define R5 | Rog Swift PG348Q |

Permalänk
Medlem

Vad är måtten på ditt chassi?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av markusarea:

Får jag ha med den i hytten iaf? Även om den är för tung.
Hittar inget om det på sas.

Det står klart och tydligt:
"Det är här är maxmåtten som gäller för handbagage:

Höjd: 55 cm
Bredd: 40 cm
Djup: 23 cm
Vikt: 8 kg
"

Så ja, chassit är för stort.
Varför ska du ha med dig datorn? Ska du flytta utomlands eller vad?
Om du vill ha med dig den så, skruva ur allt ur datorn och packa ner i en kabinväska/ryggväska och ta som handbagage (bara den är under måtten, och max 8kg) och sedan lämna chassit hemma, eller skicka det i incheckat bagage om du har en tillräckligt stor väska.
Eller köp ett nytt chassi på plats om du ska stanna kvar längre tid där nere.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Flög med min nyligen dock så var det i en Fractal R4 som har rätt tjock plåt osv, tog grafikkortet i handbagage samt att jag hade dämpande material runt hela lådan och silvertejpat hela bagaget

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Det står klart och tydligt:
"Det är här är maxmåtten som gäller för handbagage:

Höjd: 55 cm
Bredd: 40 cm
Djup: 23 cm
Vikt: 8 kg
"

Så ja, chassit är för stort.
Varför ska du ha med dig datorn? Ska du flytta utomlands eller vad?
Om du vill ha med dig den så, skruva ur allt ur datorn och packa ner i en kabinväska/ryggväska och ta som handbagage (bara den är under måtten, och max 8kg) och sedan lämna chassit hemma, eller skicka det i incheckat bagage om du har en tillräckligt stor väska.
Eller köp ett nytt chassi på plats om du ska stanna kvar längre tid där nere.

Jo ska flytta, fan också.. ska höra med diverse fraktbolag och se vad dom tar, försökte ringa idag men det var fan inte det lättaste att hitta något vettigt.

Skrivet av Svantesson666:

Vad är måtten på ditt chassi?

232 × 464 × 523 mm

Skrivet av kinkyboo:

Flög med min nyligen dock så var det i en Fractal R4 som har rätt tjock plåt osv, tog grafikkortet i handbagage samt att jag hade dämpande material runt hela lådan och silvertejpat hela bagaget

Har samma chassi ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1350063 )
Varför silvertejpat hela bagaget? När den väger 20kg blir det ändå svårt då väskan+dämpningen (kläder) också väger, då blir det över 23kg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av markusarea:

Jo ska flytta, fan också.. ska höra med diverse fraktbolag och se vad dom tar, försökte ringa idag men det var fan inte det lättaste att hitta något vettigt.

232 × 464 × 523 mm

Har samma chassi ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1350063 )
Varför silvertejpat hela bagaget? När den väger 20kg blir det ändå svårt då väskan+dämpningen (kläder) också väger, då blir det över 23kg

Över 23 kg är inget problem, bara att det blir överviktskostnad.

Angående frakt så är det bara att gå in på Schenker, dhl, ups eller annan transportörs hemsida och kolla fraktpris.

Men det slutar nog med att det blir billigare att köpa nytt chassi på plats, i butik eller ex beställa dit ner dirket från ex Ebay när du vet din postadress etc.
För frakt från Sverige till utlandet är väldigt dyrt i förhållande utlandet till Sverige, från ex Storbritannien eller Tyskland så kan ett paket på 20 kg kosta exempelvis ca 150 kr, medans samma paket härifrån till de länderna kan kosta närmare 1000 lappen eller så, då du inte har något fraktavtal.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Flög med min nyligen dock så var det i en Fractal R4 som har rätt tjock plåt osv, tog grafikkortet i handbagage samt att jag hade dämpande material runt hela lådan och silvertejpat hela bagaget

Vafan, har du snott min avatar!?

(sorry för OT men kunde inte låta bli)

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Ta bara bort grafikkort och processor kylare från chassit och skruva dit diskarna med max antal skruvar, ev. plocka bort psun oxå. Linda in allt i bubbelplast och skicka via special baggage, det torde gå fint så länge du inte har några rörliga delar kvar i lådan

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av markusarea:

232 × 464 × 523 mm

Det kommer med MYCKET stor sannolikhet inte bli några som helst problem vid incheckningen. Risken att du skulle torska beräknar jag till mindre än 1 %.

SAS regler är som följer:
Höjd: 55 cm
Bredd: 40 cm
Djup: 23 cm
Vikt: 8 kg

Ditt chassi är eventuellt tyngre. Några 20 kg finner jag dock i stort sett omöjligt att det skulle handla om. Har du verkligen vägt ditt chassi? Hur som helst kan jag näst intill garantera att det inte kommer bli några problem. När du checkar in ställer du bara ner datorn jämte och checkar in ditt bagage. Dock får du tänka på att de förmodligen INTE kommer gå med på att de utöver din dator även har en ryggsäck eller liknande.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förstår inte hur man kan tycka att 20kg är mycket för en komplett dator, allt under 20 kg är snarare lättviktsbyggen, en bra låda är relativt tung och väger ofta ensam 12-15kg, filtrerar man bort lådor under 12 kilo på prisjakt så har man kvar 114 fullstora lådor varav några är rätt populära, det är svårt att bygga en fullstor dator med en totalvikt under 20kg om man inte jagar lätta delar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.