Permalänk

Hårda FPS drops

Hej!

Jag köpte min dator 2 månader sedan, och aldrig haft problem. Min dator har varit perfekt hela tiden. Jag fick strömavbrott i 5 dagar sen Lördags. Igår så fixade jag strömmen och satte på datorn normalt. Allting var normalt men när jag försökte spela; vilket spel som helst, testade CS:GO och League of Legends, Assassin's Creed och Watch Dogs och hade grova FPS Drops. Blev orolig, så jag testade gå in på miniclip och spelade 3 random spel. Laggade och fick FPS Drops på alla 3 spel.

Jag vet inte vad problemet är.

Något jag har märkt är att min CPU i datorn snurrar inte. Alltså fläkten i datorn har inte snurrat (funkat) sedan jag byggde datorn. Men jag hade ändå inga problem, och nu har jag grova FPS Drops helt plötsligt.

Jag vet inte vad problemet är och vet inte vad jag borde göra.

Skulle vara verkligen tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig med mitt problem.

Tack så mycket!

Temperatur: 99° Cpu och 35° Moderkortet
Mitt grafik-kort: https://www.inet.se/produkt/5409897/asus-geforce-gtx-760-dire...
Mitt moderkort/processor: https://www.inet.se/produkt/1902687/msi-z97-gaming-3https://w...

Permalänk
Medlem

Vad har du för processor och vad har du för temperatur på processorn? Har du kopplat bildskärmen till grafikkortet eller till moderkortet?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Jag uppdaterade posten och inkluderade två länkar.
Jag har länkat bildskärmen till moderkortet, antar jag
har 99 grader på cpu och 35 grader på moderkortet

Permalänk
Medlem

Processorn går för varm. Du måste fixa kylningen

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Processorn går för varm. Du måste fixa kylningen

Den har alltid varit så. Jag har testat fixa det flera gånger med kommer ingenstans.
Skulle du kunna tipsa mig om hur jag skulle kunna kyla ner den?

Permalänk
Medlem

DU måste ta loss processorkylaren och montera om den ordentligt med ny kylpasta. Troligen sitter kylaren löst eller fel nu.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

DU måste ta loss processorkylaren och montera om den ordentligt med ny kylpasta. Troligen sitter kylaren löst eller fel nu.

Ja ska förmodligen köpa ny kylpasta och försöka igen, men grejen är att fläktet inte snurrar och ja undrar varför den inte gör jag har testat allt möjligt att den ska snurra men inget händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrioter:

Ja ska förmodligen köpa ny kylpasta och försöka igen, men grejen är att fläktet inte snurrar och ja undrar varför den inte gör jag har testat allt möjligt att den ska snurra men inget händer

Köp en ny ordentlig kylare. Det kan aldrig bli bra om fläkten inte fungerar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrioter:

Ja ska förmodligen köpa ny kylpasta och försöka igen, men grejen är att fläktet inte snurrar och ja undrar varför den inte gör jag har testat allt möjligt att den ska snurra men inget händer

Är du säker på att du tryckt i strömsladden för fläkten ordentligt i rätt kontakt? (liten 4 pinnars)

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

Är du säker på att du tryckt i strömsladden för fläkten ordentligt i rätt kontakt? (liten 4 pinnars)

Ja, jag är definitivt säker att har sätt den i rätt kontakt (cpufan1,cpufan2) har testat båda

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrioter:

Ja, jag är definitivt säker att har sätt den i rätt kontakt (cpufan1,cpufan2) har testat båda

Bios brukar varna när cpu fläkten inte startar. Gör den det för dig?

Permalänk
Medlem

Oj. 99c på CPU och du har haft det så HELA TIDEN? Den kanske sjunger på sista nu då med andra ord... men ja som tidigare nämnts så behöver du verkligen fixa din kylning för din stackars CPU.

Edit: Eftersom dina problem uppstått nu på senare dagar så kanske din fläkt/kylare har fungerat till viss del ändå, men om det nu stämmer att du ligger på 99c så har den antingen lossnat eller så utläses tempen fel.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

Bios brukar varna när cpu fläkten inte startar. Gör den det för dig?

Det gör faktiskt inte

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Oj. 99c på CPU och du har haft det så HELA TIDEN? Den kanske sjunger på sista nu då med andra ord... men ja som tidigare nämnts så behöver du verkligen fixa din kylning för din stackars CPU.

Edit: Eftersom dina problem uppstått nu på senare dagar så kanske din fläkt/kylare har fungerat till viss del ändå, men om det nu stämmer att du ligger på 99c så har den antingen lossnat eller så utläses tempen fel.

Har haft datorn öppen i 2 dagar nu med 99 grader, så fort som möjligt ska jag köpa kylare

Edit: Jag vet faktiskt inte om tempen är fel men jag hade inte haft datorn öppen runt 5 dagar så stog tempen 99 fortfarande har ingen aning faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrioter:

Har haft datorn öppen i 2 dagar nu med 99 grader, så fort som möjligt ska jag köpa kylare

Edit: Jag vet faktiskt inte om tempen är fel men jag hade inte haft datorn öppen runt 5 dagar så stog tempen 99 fortfarande har ingen aning faktiskt

Spelar ingen roll om den visar fel eller inte, du måste köpa ny kylare oavsett.

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Spelar ingen roll om den visar fel eller inte, du måste köpa ny kylare oavsett.

Det ska jag göra så fort som möjligt