Datorn bootar inte med annat grafikkort *löst*

Permalänk
Medlem

Datorn bootar inte med annat grafikkort *löst*

Hej!

Köpte nyligen ett 7970 windforce 3 men med kortet i bootar datorn inte, bara fläktarna snörrar. När jag startar datorn utan något grafikkort eller med mitt 570 fungerar den fint vilket får mig att tro att det inte är moderkortet det är fel på. Den första tanken som slog mig var att min något klena PSU på 500w inte kunde driva systemet så jag kopplade en extern PSU på 500w (och kopplade ihop 14 och 13 pinsen så den externa PSU:n startar när systemet startar) till just 7970 men utan resultat.

Om det inte är PSU:n eller MOBO:t, va kan det va då?

Är tacksam för alla tips!

Nils

Permalänk
Medlem

Testa 7970 i en annan dator för att utesluta fel på grafikkortet.
köpte du det begagnat?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Jo jag köpte det är på sweclockers men jag litar på killen jag köpte det av till 100% med tanke på hur länge han varit medlem och hans tidigare poster osv. Han testade iallafall kortet nån timme innan vi möttes så jag tror fortfarande problemet ligger hos min dator.

Permalänk
Medlem

Exakt vilka 500W nätagg var det och hur gamla var dom?

Det är stor skillnad på vad bra, budget och skräp nätagg klarar av trots samma antal watt på klisterlappen. Ännu större skillnad blir det om det är jättegamla som används i flera år.

Har du kopplat strömkablarna till nätagget som grafikkortet behöver?
Använder du strömadaptrar eller har nätagget kontakterna grafikkortet behöver?

Hur har du kopplat skärmen till grafikkortet?
Vilka portar skärm/grafikkort, kablar, adaptrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

I datorn sitter ett Chieftec ctg-500-80p och det externa nätagget som jag använde för att endast driva graffen var ett NorthQ nq-4775-500bu2. Båda nätaggen har ett antal år på nacken men båda fungerar. Jag använde en 6 -> 8pin adapter när jag testade med det externa nätagget.
Jag har testat att koppla skärmen till både kortet och mobot med samma resultat. Bara testat med DVI-kabel dock men jag tror problemet ligger djupare då inte ens USB:n blir strömsatt när jag har i 7970.

Kan det vara så att det externa nätagget på 500w inte klarar att driva endast grafikkortet även om det inte drar 500w för allt ligger på en sladd?

Permalänk

Om din dator orkar driva ett 570 så ska Radeon-kortet också funka utan problem.

Eftersom det inte gör det så kan vi dra slutsatsen att kortet inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? Kanske behövs en BIOS-uppdatering.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Du får inga felkoder från moderkortet? Var har du stoppat skärm kabeln? Testat alla Uttag? Du har ändrat på skärmen så den visar hdmi om det är det du kör? (när du har stoppat in nya grafikkortet)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils.Ing:

I datorn sitter ett Chieftec ctg-500-80p och det externa nätagget som jag använde för att endast driva graffen var ett NorthQ nq-4775-500bu2. Båda nätaggen har ett antal år på nacken men båda fungerar. Jag använde en 6 -> 8pin adapter när jag testade med det externa nätagget.
Jag har testat att koppla skärmen till både kortet och mobot med samma resultat. Bara testat med DVI-kabel dock men jag tror problemet ligger djupare då inte ens USB:n blir strömsatt när jag har i 7970.

Kan det vara så att det externa nätagget på 500w inte klarar att driva endast grafikkortet även om det inte drar 500w för allt ligger på en sladd?

Tog tid att kolla upp dom. Båda märkena har haft både ok och skräp nätagg.

Om NorthQ:
http://www.sweclockers.com/recension/570-13-nataggregat/11
https://www.komplett.se/northq-4775-500bulk-atx-500w-120mm/33...

NorthQ nätagget verka några haft problem med. Inklusive Sweclockers som skulle testa den.
Chieftec nätagget verka vara från deras budget serie som inte är 80+ märkt.

Efter en tid kan man nog förvänta sig problem med båda tillsammans med bra grafikkort som kräver strömkabel från nätagget. Så du behöver fortfarande utesluta nätagget. Att behöva använda adapter med ena nätagget gör inte saker bättre.

Bios bruka vara inställd på att stänga av moderkortets skärmportar stängs av när man satt i ett grafikkort så det är normalt att du inte fick bild då. Testa grafikkortet hos en kompis för att se om den funkar.

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigare, det kan vara att BIOS måste uppdateras. Det har visat sig att äldre moderkort med äldre BIOS kan ha vissa kompatibilitetsproblem med PCI-E 3.0-korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Vad har du för moderkort? Kanske behövs en BIOS-uppdatering.

Skrivet av dunis90:

Som nämnts tidigare, det kan vara att BIOS måste uppdateras. Det har visat sig att äldre moderkort med äldre BIOS kan ha vissa kompatibilitetsproblem med PCI-E 3.0-korten

Uppdaterade BIOS och nu får jag Windows blåskärm varje gång innan jag kommer till inloggnings sidan.

Om jag nu testar att sätta i grafikkortet får jag dock ström på USB:n vilket inte hände innan. Nu är även skärmutgången på både kortet och mederkortet svart och den stänger av sig efter 10 sekunder och den ger ifrån sig ett pip efter jag tycker på knappen.

Permalänk
Medlem

Ville bara meddela att jag nu fått igång datorn med 7970 kortet och allt fungerar. Efter BIOS uppdateringen och när kortet var i lyckades jag av någon anledning boota från en windows installations USB. Så det var bara att blåsa primär disken och installera om alla drivrutiner osv. Nu vanskas det BF3!

Tack för all hjälp!