Boot Device Led lyser på Sabertooth 290fx r2.0. Inga pip, ingen bild.

Permalänk
Medlem

Boot Device Led lyser på Sabertooth 290fx r2.0. Inga pip, ingen bild.

Hjälp!
Har just byggt ihop en halvny dator. Moderkortet är som sagt ett Sabertooth och jag TROR det är det som strular.

Då jag slår igång datorn så får jag ingen bild på skärmen. Har testat grafikkortets hdmi- och dvi-port.
På moderkortet så lyser Boot Device Led rött, medan ram led, cpu led och vga led är släckta.
Får inga pip från moderkortet utan det är knäpptyst.

TESTAT HITTILLS.
Har nu testat slänga in min AMD Phenom X4 960T-processor men ingen förbättring, kylarfläkten körs och ingen röd cpu led som lyser.
Har kopplat ur och kopplat in 24-pinskabeln till moderkortet och 8-pinskabeln till processorns strömförsörjning.
Slängt runt RAM-stickorna i olika konstellationer.
Använt flashback-funktionen för bios via usb.
Återställt CMOS genom att flytta pins.

NYTT I BURKEN
Moderkort - Asus Sabertooth 290fx r2.0
Processor - Amd Fx 8350 4.0Ghz
Grafikkort - Sapphire Radeon R9 290 Tri-X OC 4GB
Nätagg - Fractal Design Integra R2 750W

GAMMALT
Chassi - BitFenix Merc Alpha
Minne - Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Hårddisk - INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II 2.5inc
Skärm - Benq gw2750he
DVD-brännare - har tappat bort info på vilken modell det är.

Alla råd och tips mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

UPPDATERING.
Moderkortet verkar alltså kräva en 4-pin System Warning Speaker, nåt jag inte hittar på mitt Merc Alpha-chassi.
Förstår om det är det som gör att biospipen uteblir, men att Boot Device lyser rött och att jag inte får nån bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lampoon:

UPPDATERING.
Moderkortet verkar alltså kräva en 4-pin System Warning Speaker, nåt jag inte hittar på mitt Merc Alpha-chassi.
Förstår om det är det som gör att biospipen uteblir, men att Boot Device lyser rött och att jag inte får nån bild?

Testat med bara (1) ramsticka och gpu och inget annat förutom skärm inkopplat?

Högtalaren är för pipen så har du ingen förklarar varför kortet är tyst dock inget som krävs för att boota vad jag kan minnas.

Klarar den minnestestet under post? D.v.s en RAM led går igång och släcks efter ett tag? Bästa är att försöka få tag på en högtalare flör att höra vad kortet säger.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Haha, hade inte kopplat in båda kablarna av strömförsörjning till grafikkortet, och såg inte att vga led-lampan lyste då grafikkortet i princip täcker den! Tack för tipsen dock, Commander!
Nu har jag fått igång allt, men jag har av någon anledning bara 2,92 gb usable ram (av 8gb istallerat) i windows 7 64-bit. Bios hittar all ram och jag har testat byta plats på stickorna, testat en åt gången, kollat memory hole remapping i bios, kört memok-funktionen, men ändå alltid 2,92 gb usable. Vad kan detta bero på?