Drivrutin för skärm kraschar -> CPUn överhettar -> Windows är svart

Permalänk
Medlem

Drivrutin för skärm kraschar -> CPUn överhettar -> Windows är svart

Hej,

Innan folk börjar kräkas på mig att jag inte följt reglerna:

jag HAR försökt kolla flowcharterna som finns bifogade i några av länkarna kopplade till gör-det-själv delen. Jag tycker inte de besvarar mitt problem.

Jag HAR också verkligen försökt att kolla vad mina olika komponenter heter för att infoga namnen hit, men jag vågar inte bända mer än vad jag har gjort. Jag har öppnat chassit och försökt se namnet på processorn, grafikkortet och RAM, men det står inte.
Namn på strömadaptern har jag lyckats utläsa: Corsair TX650
Jag kommer liksom inte in (se problemet nedan) för att kunna utläsa resten inne i kontrollpanelen. Datorn är ca 3 år gammal. Operativsystem Win7.

Följande hände:

Min fru jobbade hemma i måndags, kopplade in vår skärm till sin laptop då hon är van att ha tre på jobbet.
Efter några dagar börjar bilden flimra, en gång delas den dessutom i mitten för att sedan sättas på fel sida om varandra (ganska komiskt faktiskt). Dagen efter kommer ett Win meddelande i högra nedre hörnet om att drivrutinen för skärm inte kan hittas/är skadad.

Samma dag får jag info om att processorn överhettas via ett särskilt gränssnitt kopplat till startupen. Senare samma dag dammsuger jag ur den och kan surfa en stund. Funkar ok.

Nästa dag, inte överhettad men jag kommer inte in i Windows, det blir bara svart. Efter ett tag börjar den tugga, men kan inte reparera via det egna systemet, kan inte system-återställa, hittar inget egentligt fel (?) enligt loggen. Nu händer det ingenting överhuvudtaget med Windows.

Jag har ingen aning om dessa tre problem ens är relaterade, men har någon en aning om hur jag ska börja min utredning?

Tacksam för all assistans

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0ndur:

Hej,

Innan folk börjar kräkas på mig att jag inte följt reglerna:

jag HAR försökt kolla flowcharterna som finns bifogade i några av länkarna kopplade till gör-det-själv delen. Jag tycker inte de besvarar mitt problem.

Jag HAR också verkligen försökt att kolla vad mina olika komponenter heter för att infoga namnen hit, men jag vågar inte bända mer än vad jag har gjort. Jag har öppnat chassit och försökt se namnet på processorn, grafikkortet och RAM, men det står inte.
Namn på strömadaptern har jag lyckats utläsa: Corsair TX650
Jag kommer liksom inte in (se problemet nedan) för att kunna utläsa resten inne i kontrollpanelen. Datorn är ca 3 år gammal. Operativsystem Win7.

Följande hände:

Min fru jobbade hemma i måndags, kopplade in vår skärm till sin laptop då hon är van att ha tre på jobbet.
Efter några dagar börjar bilden flimra, en gång delas den dessutom i mitten för att sedan sättas på fel sida om varandra (ganska komiskt faktiskt). Dagen efter kommer ett Win meddelande i högra nedre hörnet om att drivrutinen för skärm inte kan hittas/är skadad.

Samma dag får jag info om att processorn överhettas via ett särskilt gränssnitt kopplat till startupen. Senare samma dag dammsuger jag ur den och kan surfa en stund. Funkar ok.

Nästa dag, inte överhettad men jag kommer inte in i Windows, det blir bara svart. Efter ett tag börjar den tugga, men kan inte reparera via det egna systemet, kan inte system-återställa, hittar inget egentligt fel (?) enligt loggen. Nu händer det ingenting överhuvudtaget med Windows.

Jag har ingen aning om dessa tre problem ens är relaterade, men har någon en aning om hur jag ska börja min utredning?

Tacksam för all assistans

Kommer du så långt att du kan få upp en bootmeny?
Prova isåfall att starta windows i safemode. Om det inte går kan du prova med en annan skärm (om du är säker på att det är drivrutinerna som är problemet).

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Hej, tack för svar:

jodå jag kan få upp bootmeny och då funkar det i safemode en stund. Nu var det några dagar sedan jag provade och jag *tror* att den inte kraschar då. Jag antar att man kan isolera problemet teoretiskt till drivrutinen? Vad är det i så fall för drivrutin som får hela systemet att balla ur? Är det någon generell drivrutin kopplad till win7?

Permalänk
Medlem

Nej nu kommer den inte ens igång. Den startar, lägger av, startar av sig självt (?!) igen direkt och kommer till något slags lågsurrande, blankt läge. Inte ens bootskärmen får jag upp.