Permalänk
Medlem

Inför lan-panik. Datorn paj

Jag har fått en sån jäkla skumt problem inför helgens lanande och ångesten därtill. Har inte använt denna dator på tre månader innan. Men nu skulle jag börja pracca dota 2 inför helgen. När jag kommer in så kommer det random lagg i en till två sekunder några gånger och helt plötsligt så stänger datorn av sig. Hade liknande problem i somras men bytte kylpasta och efter det rullade spelen på bra. Men nu så laggar det igen, bytte kylpasta men ändå så rusade core-tempen. Lämnade in datorn på service och de fick till tempen på processorn men problemen kvarstår fortfarande. Laggar i alla spel och sen dör datorn efter ett tag. Datorn fungerar utmärkt i övrigt, surfande, photoshoppande och så. Symptomen är ju som om det är processorn som krånglar, men finner inga fel! Kan det vara nätagget som inte klarar av belastningen längre? (Fungerat perfekt tidigare) Eller är det grafikkortet? Försökt fråga polare, men ingen vet hur det skall lösas.

Detta har jag gjort:
Bytt kylpasta
Stresstest. (75 grader vid max belastning, 39 i idle)
Uppdaterat drivrutiner till grafikkort
Höjt luftflödet i burken
Provat i olika spel, samma problem i samtliga.
Är inga nätverksproblem då pingen ligger bra.
Virussökt

(Samtliga har aldrig varit klockade)
Processor: i5 2500K
Grafikkort: 560 Ti SOC
Operativsystem: Windows 7 64-bitar
Ram: 8 GB Vengence
Nättagg: Random 400W

Hoppas ni datorkunniga kan hjälpa mig. Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av wakasha:

Jag har fått en sån jäkla skumt problem inför helgens lanande och ångesten därtill. Har inte använt denna dator på tre månader innan. Men nu skulle jag börja pracca dota 2 inför helgen. När jag kommer in så kommer det random lagg i en till två sekunder några gånger och helt plötsligt så stänger datorn av sig. Hade liknande problem i somras men bytte kylpasta och efter det rullade spelen på bra. Men nu så laggar det igen, bytte kylpasta men ändå så rusade core-tempen. Lämnade in datorn på service och de fick till tempen på processorn men problemen kvarstår fortfarande. Laggar i alla spel och sen dör datorn efter ett tag. Datorn fungerar utmärkt i övrigt, surfande, photoshoppande och så. Symptomen är ju som om det är processorn som krånglar, men finner inga fel! Kan det vara nätagget som inte klarar av belastningen längre? (Fungerat perfekt tidigare) Eller är det grafikkortet? Försökt fråga polare, men ingen vet hur det skall lösas.

Detta har jag gjort:
Bytt kylpasta
Stresstest. (75 grader vid max belastning, 39 i idle)
Uppdaterat drivrutiner till grafikkort
Höjt luftflödet i burken
Provat i olika spel, samma problem i samtliga.
Är inga nätverksproblem då pingen ligger bra.
Virussökt

(Samtliga har aldrig varit klockade)
Processor: i5 2500K
Grafikkort: 560 Ti SOC
Operativsystem: Windows 7 64-bitar
Ram: 8 GB Vengence
Nättagg: Random 400W

Hoppas ni datorkunniga kan hjälpa mig. Tack på förhand!

har du överklockat den ? vilken kylare har du ?
även om din dator inte drar 400W så är kvalitén på vad nätagget lämnar ut så mycket mer viktigt.

det räcker med en sån här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234
har du otur så är den mer skadad.

random lagg har ju inget med kylpastan att göra. dator kan stänga av sig men inte kan kylpastan bli så dålig att den klättrar till 75C
köp en tornkylare CM 212 evo eller liknande.

först efter det kan du ju se o problemet är kvar

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Haft liknande problem med min gamla dator, visade sig vara nätaggregatet. Köp en ny

Visa signatur

Windows 8.1 64-bit : Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz : 2x8(16)GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz : MSI Z97 GAMING 5 :
Zotac Nvidia GeForce GTX 780 3GB : 2TB Western Digital Green HDD (Lagring) : 256 Crucial SSD (OS)
En 32 tums 1920x1080 Samsung LED teve som skärm ;D

Permalänk
Medlem

Vad har GPU för temp och load? Hur dammig är datorn?

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Skrivet av jonatan80:

har du överklockat den ? vilken kylare har du ?
även om din dator inte drar 400W så är kvalitén på vad nätagget lämnar ut så mycket mer viktigt.

det räcker med en sån här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234
har du otur så är den mer skadad.

random lagg har ju inget med kylpastan att göra. dator kan stänga av sig men inte kan kylpastan bli så dålig att den klättrar till 75C
köp en tornkylare CM 212 evo eller liknande.

först efter det kan du ju se o problemet är kvar

Skrivet av superwifibattler:

Haft liknande problem med min gamla dator, visade sig vara nätaggregatet. Köp en ny

Provade ett bättre nätagg (ej nytt), och lagget kvarstod, dock så stänger inte datorn av sig nu. Tror ni det kommer bli skillnad att köpa helt nytt?

Skrivet av Tino:

Vad har GPU för temp och load? Hur dammig är datorn?

Har inte kollat det, men fixar program nu.

Datorn är förhållandevis ren, lite lätt damm bara.

Permalänk
Medlem

Kan den vara minnerna tro? Kör Memtest för att testa

Visa signatur

CASE: NZXT Switch 810 White Edition CPU: Intel core i7 3770K @ 4.3 GHz cooled by Corsair H100(SP120 Push-Pull) GPU: EVGA Geforce GTX 680 SC Signature Edition MOTHERBOARD: MSI Z77A-GD65 MEMORY: Corsair Vengeance 1600 MHz 16GB PSU: Corsair AX850 OS DRIVE: Intel 520 60 GB SSD SECONDARY DRIVE: Samsung 830 256GB SSD STORAGE DRIVE: Silicon Power 1TB external USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Vad har GPU för temp och load? Hur dammig är datorn?

Kollade GPU tempen nu och ligger på 57-65 grader när jag spelar.

Skrivet av ePPz:

Kan den vara minnerna tro? Kör Memtest för att testa

Ska undersökas! Editerade även förra inlägget då det visst var lite skillnad på nätagget. Laggar fortfarande men får inga avstängningar/omstarter längre.

Permalänk
Medlem

Låter onekligen som att den throttlar ned för att sänka värme och sedan gör en akut avstängning då den inte lyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wakasha:

Provade ett bättre nätagg (ej nytt), och lagget kvarstod, dock så stänger inte datorn av sig nu. Tror ni det kommer bli skillnad att köpa helt nytt?

Nytt nätagg verka du definitivt behöva. Stirra dig inte blind på antal watt och se till att köpa ett bra märke, modell, serie den här gången. Om ditt 400W nätagget är av låg kvalite så kan den skada andra delar långt innan de själva dör. Ännu större risk om den är gammal.

Snabbaste sättet att utesluta disken och allt på den är att låna/köpa en disk och installera om allt på den. Du har alltid nytta av en extra disk om du inte redan har en. Dina gamla diskar kopplar du ur åtminstone tills Win DVD/USB minnet jobbat klart men helst väntar du ännu längre tills du testa om problemet är kvar. Även om Win disken är ok så kan skadade lagrings diskar orsak problem för resten av datorn och Win DVD/USB lägger ofta något på andra disken/partiton så att Win vägrar starta om något händer andra disken.

Grafikkort får du låna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Låter onekligen som att den throttlar ned för att sänka värme och sedan gör en akut avstängning då den inte lyckas.

Skrivet av panpo98:

Nytt nätagg verka du definitivt behöva. Stirra dig inte blind på antal watt och se till att köpa ett bra märke, modell, serie den här gången. Om ditt 400W nätagget är av låg kvalite så kan den skada andra delar långt innan de själva dör. Ännu större risk om den är gammal.

Snabbaste sättet att utesluta disken och allt på den är att låna/köpa en disk och installera om allt på den. Du har alltid nytta av en extra disk om du inte redan har en. Dina gamla diskar kopplar du ur åtminstone tills Win DVD/USB minnet jobbat klart men helst väntar du ännu längre tills du testa om problemet är kvar. Även om Win disken är ok så kan skadade lagrings diskar orsak problem för resten av datorn och Win DVD/USB lägger ofta något på andra disken/partiton så att Win vägrar starta om något händer andra disken.

Grafikkort får du låna.

Precis som ni säger så var nätagget problemet. Köpte ett nytt och fungerar galant. Får tacka hjärtligt för all hjälp!

Permalänk
Skrivet av wakasha:

Precis som ni säger så var nätagget problemet. Köpte ett nytt och fungerar galant. Får tacka hjärtligt för all hjälp!

vilket nätagg köpte du ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644