Permalänk
Medlem

Problem med datorn

Hejsan!

Jag köpte ett nytt moderkort + CPU för ungefär 2 månader sedan.
Har sedan dess haft ett problem som uppstår endast när jag spelar Counter-Strike Global Offensive, dock inte alltind.

Vad som händer är att när jag väl är in-game så laggar CS upp och jag tappar ljud i både Windows och i CS:GO. Det kan t.ex. vara så att CS:GO endast laggar upp och att jag måste tabbar ur och in för att det ska fungera igen. Eller att jag tappar ljud i TS + CS:GO och att jag måste starta om båda två för att ljudet ska fungera. Eller som idag så behövde jag starta om datorn för att det skulle fungera.

Jag har självklart tänkt på att formatera, något jag inte hinner i helgen dock då Dreamhack är igång så jag måste följa alla matcher men jag tänkte om det är någon som har en blekaste vad problem kan bestå utav?

CPU'n går inte över 40 grader. Moderkortet ligger runt 30 MAX.

När jag fick min nya cpu + moderkort så fick jag formatera datorn, så kan varit jag som gjorde något fel när jag installerade windows / drivrutiner men som sagt, om det är någon som känner igen sig eller vet hur man kan lösa det ändå så tar jag mer än gärna emot hjälp!

Permalänk
Medlem

Är det bara på CS som felet uppstår? Fungerar andra spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Är det bara på CS som felet uppstår? Fungerar andra spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, bara CS:GO.
Kör inte så många fler spel, men t.ex. på TERA eller LOL så händer det aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niNus:

Yes, bara CS:GO.
Kör inte så många fler spel, men t.ex. på TERA eller LOL så händer det aldrig.

Prova installera om CS. Om det ej hjälper kan du prova installera om drivrutiner till tex grafikkortet eller ljudkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Prova installera om CS. Om det ej hjälper kan du prova installera om drivrutiner till tex grafikkortet eller ljudkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Installerat om CS. Grafikkortet och ljudkortet.

Permalänk
Medlem

Någon ?

Sitter med en
i7 4770k
Nvidia GTX 660
Asus z97-A
8GB Ram
Windows 7
Vanlig HDD disk på 600GB
Nätagg~ på 600.

Och sitter ändå med fps drop till 200. Visst det är spelbart, men jag bör inte ens ha så låg fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niNus:

Någon ?

Sitter med en
i7 4770k
Nvidia GTX 660
Asus z97-A
8GB Ram
Windows 7
Vanlig HDD disk på 600GB
Nätagg~ på 600.

Och sitter ändå med fps drop till 200. Visst det är spelbart, men jag bör inte ens ha så låg fps.

Jag har en svag aning om att jag läst fler trådar här om det och det verkar som att z97 chippet inte tycker om just 660 grafikkortet.

Edit: precis, http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1323998-ny-dator...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Jag har en svag aning om att jag läst fler trådar här om det och det verkar som att z97 chippet inte tycker om just 660 grafikkortet.

Edit: precis, http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1323998-ny-dator...

varit inne i bios och försökt leta, hittar inte.. Även googlat det men hittar inget speciellt angående det. Någon som vet vart inne i biosen man ska gå? =S

Permalänk
Medlem
Skrivet av niNus:

varit inne i bios och försökt leta, hittar inte.. Även googlat det men hittar inget speciellt angående det. Någon som vet vart inne i biosen man ska gå? =S

Stod i manualen.

2.6.2
PCH Configuration
PCI Express Configuration
This item allows you to configure the PCI Express slots.
PCIe Speed [Auto]
This item allows your system to automatically select the PCI Express port speed. When
set to [Gen1], the PCI-E port runs at PCI-E 1.0 speed. When set to [Gen2], the PCI-E
port runs at PCI-E 2.0 speed.
Configuration options: [Auto] [Gen1] [Gen2]

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning