Permalänk
Medlem

Datorn startar inte direkt?

Hej!
Köpte min dator som jag har i sign år 2011. Har funkar skit bra sen dess men senaste tiden har den blivit lustig, den vill nämligen inte starta när jag trycker på startknappen.
Jag måste trycka på starknappen säkert 30-40 gånger innan den hoppas igång, då gör jag också så att jag slår på och av strömmen till nätaggregatet vilket gör att den startar lustigt nog
Det är dock jäkligt bökigt och undrar därför om det är något som är sönder? Eller är det kanske moderkortets batteri som är slut? Jag har prövat att trycka på startknappen på moderkortet vilket heller inte gick något bättre. Eftersom den inte startar direkt verkar det ju som att jag måste typ lagra upp ström innan den går igång..?
Mitt moderkort har en sån där liten display där det kommer upp ifall det är något som inte stämmer, den visar dock inget. Så vad kan vara fel?

Mvh
DenRake

Permalänk
Medlem

Testa att skifta sladden till pwr switch eller kör utan (dutta med metall / kör med rst switch) och se så det inte är mikrobrytarna i knappen för on/off av datorn.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Testa att skifta sladden till pwr switch eller kör utan (dutta med metall / kör med rst switch) och se så det inte är mikrobrytarna i knappen för on/off av datorn.

Jag har testat att sätta igång datorn genom att trycka på moderkortets on/off knapp vilket inte heller fungerade bättre.. Jag märker dock att datorn hoppar igång direkt ifall jag stänger av den och sätter på den direkt efter att den stängs av. Det är inte nätaggregatet som inte är tillräckligt laddat med ström(om det nu är så det är)för att orka sätta igång datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av denrake:

Jag har testat att sätta igång datorn genom att trycka på moderkortets on/off knapp vilket inte heller fungerade bättre.. Jag märker dock att datorn hoppar igång direkt ifall jag stänger av den och sätter på den direkt efter att den stängs av. Det är inte nätaggregatet som inte är tillräckligt laddat med ström(om det nu är så det är)för att orka sätta igång datorn?

Gissar att det är någon konding är dålig.
Testa ta ur nätaggregatet ur datorn och starta det.

Se om det startar vanligt eller är lika svår startat.

Här har du en guide hur man startar ett nätagg manuellt. http://www.instructables.com/id/How-to-power-up-an-ATX-Power-...

Edit: Stavfel...
Edit2: guide hur man startar ett nätagg manuellt.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX1:

Gissar att det är någon konding är dålig.
Testa ta ur nätaggregatet ur datorn och starta det.

Se om det startar vanligt eller är lika svår startat.

Här har du en guide hur man startar ett nätagg manuellt. http://www.instructables.com/id/How-to-power-up-an-ATX-Power-...

Edit: Stavfel...
Edit2: guide hur man startar ett nätagg manuellt.

Det var så jag tänkte med! Får låta datorn stå avstängd under natten och sedan sätta igång den imorgon, då med den metoden som du länkade! Datorn startade galant idag andra gången jag startade den, men inte första gången. Får pröva det imorgon då! Det finns ingen chans för någon annan dator komponent skadas om jag har igång datorn fastän möjligtvis en kondensator är dålig?

Permalänk
Medlem

Hade samma fel / väldigt likt fel och jag hade svullna kondensatorer (billigt skräp) - det är värt att testa med ett annat nätagg anser jag. RX1 har en bra idé annars för att felsöka ser det ut som.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Hade samma fel / väldigt likt fel och jag hade svullna kondensatorer (billigt skräp) - det är värt att testa med ett annat nätagg anser jag. RX1 har en bra idé annars för att felsöka ser det ut som.

Tur att det är 7års garanti Dock så vad ju detta ett dyrt nätagg! Tyckte jag gjorde ett bra köp och tänkte att det skulle hålla hur länge som helst! 2008 köpta jag ett 500W nätagg som har fungerat ända sen dess, och det var ett billigt nätagg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX1:

Gissar att det är någon konding är dålig.
Testa ta ur nätaggregatet ur datorn och starta det.

Se om det startar vanligt eller är lika svår startat.

Här har du en guide hur man startar ett nätagg manuellt. http://www.instructables.com/id/How-to-power-up-an-ATX-Power-...

Edit: Stavfel...
Edit2: guide hur man startar ett nätagg manuellt.

Skrivet av Gurk:

Hade samma fel / väldigt likt fel och jag hade svullna kondensatorer (billigt skräp) - det är värt att testa med ett annat nätagg anser jag. RX1 har en bra idé annars för att felsöka ser det ut som.

Har nu testat att starta nätagget manuellt(efter ett par helger) vilket fungerade utan problem.. Det gör ingen skillnad om jag trycker på moderkortets eller chassit startknapp vilket utesluter chassit. Ska jag satsa på ett nytt moderkort kanske?