startar om vid beröring hur fan ska jag felsöka detta?

Permalänk
Medlem

startar om vid beröring hur fan ska jag felsöka detta?

Tjo flickvännens dator som är ganska nybyggd har lite fuffens för sig.
vi kör asus sabretooth moderkort och 4790k I7 processor.
16Gb corsair minnen på 2100mhz eller däromkring.
minns ej vilken klockhastighet dom har exakt.

Burken är överklockad och kör 4.5ghz grafikkortet är det integrerade än så länge.
allt är hur stabilt som helst. Klarade aida64 och en jävla massa benchmarks och har alldrig startat om eller gett bsod.
FÖRUTOM om man t.ex råkar sparka till datorn kan räcka med att lägga upp fötterna på den så startar den om tvärt.
vette fan vad det kan bero på.
Var ska man börja?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter som att det är glapp i någon strömsladd, till moderkortet eller till nätagget.

Permalänk
Hedersmedlem

Yepp.
Som simme300 säger, kolla att alla kontakter sitter i ordentligt.
Och så kan det vara värt att ta en extra titt så att moderkortsdistanser inte satts på fel ställe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Glapp nånstans, kanske jordfel. Kolla alla kontakter så de sitter, kanske koppla loss och tillbaka. Kolla så moderkortet inte vilar på en distansskruv som inte ska vara där för just ditt moderkort så att minsta rörelse ger oavsiktig kontakt mot jord (plåten bakom morderkortet)

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk

Dåligt psu, kanske. Jag är ingen expert, kanske det är något löst i det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av winne:

Glapp nånstans, kanske jordfel. Kolla alla kontakter så de sitter, kanske koppla loss och tillbaka. Kolla så moderkortet inte vilar på en distansskruv som inte ska vara där för just ditt moderkort så att minsta rörelse ger oavsiktig kontakt mot jord (plåten bakom morderkortet)

Framför allt. Kolla om det sitter distanser där överhuvudtaget.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

kolla sladdarna i datorn och då sata sladden med ganska säker ett glapp nånstans

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Statisk laddning? Heltäckningsmatta, nylonunderbyxor, nylonskjorta etc. Hade samma problem när jag gick over golvet på jobbet och petade på chassiet. Poff, varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

Statisk laddning? Heltäckningsmatta, nylonunderbyxor, nylonskjorta etc. Hade samma problem när jag gick over golvet på jobbet och petade på chassiet. Poff, varje gång.

Men såvida komponenterna inte har kontakt med chassist(mer specifikt moderkort med moderkortsplåten) så ska det inte hända något om du laddar ur i chassit.

Permalänk
Medlem

Nu har väl chassie, bakplåt mm. kontakt med datorns minussida för att tex. kunna eliminera EMC, strålning, störning. Moderkortets minussida har ju normal kontkakt med chassie via distanserna och bakplåten är ju avsedd att vara (dator-) jordad för att förhindra läckande signaler. Det finns varistorer mm. som kan fånga urladdningar. Jag brukar säkra mina konstruktioner på gängse sätt.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara visa mitt tryne så ni vet att jag fortfarande följer tråden
Alla distanser sitter på rätt ställe (byggde den ju själv )
Återkommer med mer info efter julafton

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemmek:

Tänkte bara visa mitt tryne så ni vet att jag fortfarande följer tråden
Alla distanser sitter på rätt ställe (byggde den ju själv )
Återkommer med mer info efter julafton

Har du någon fläktstyrning inkopplad ifrån chassiet? På mitt FD Arc mini R2 så startar datorn om sig om jag pillar på fläktstyrningen. Mitt nätagg tycker inte om när man går ifrån 12V->7V eller ifrån 5V->7V.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Nope ingen fläktkylning heller.
Det kommer troligen bli ett nytt nätaggregat som steg 1.
Om det hjälper kommer jag demontera det som satt där bara för att se om man kan hitta något uppenbart.
Självklart fotobevis i den mån det är möjligt i såda fall

Permalänk
Medlem

Btw problemet försvann totalt med en ny nätdel