Permalänk

Dator vägrar starta upp!!

Hej, har haft lite strul med att datorn fryser upp sig på senaste tiden. Bestämde mig för att dra ut RAM-minnena och kolla efter damm samt att byta PCI-Express slot på grafikkortet, det var det enda jag gjorde innan jag skulle koppla in datorn igen (utöver att jag drog in och ut en sladd som var ivägen för PCi-E slotten samt tappa en liten skruv som försvann där i) och kolla ifall problemet var löst men nu så får jag ingen respons från varken skärm, mus eller tangentbord när jag startar upp datorn. Själva burken lyser på som den bruka men resten funkar inte!

Super tacksammför hjälp.

Permalänk

Långskott, men kanske testa resetta CMOS ? Antingen via några pins eller bara ta ut batteriet på moderkortet sen poppa i det igen 10 SEK efter

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av axelfagerstrom:

Hej, har haft lite strul med att datorn fryser upp sig på senaste tiden. Bestämde mig för att dra ut RAM-minnena och kolla efter damm samt att byta PCI-Express slot på grafikkortet, det var det enda jag gjorde innan jag skulle koppla in datorn igen (utöver att jag drog in och ut en sladd som var ivägen för PCi-E slotten samt tappa en liten skruv som försvann där i) och kolla ifall problemet var löst men nu så får jag ingen respons från varken skärm, mus eller tangentbord när jag startar upp datorn. Själva burken lyser på som den bruka men resten funkar inte!

Super tacksammför hjälp.

Koppla tillbaka grafikkortet till översta pcie plats, reseta bios och skramla runt datorn efter skruven så du inte kortsluter något,.........

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Skruven är ute, testar att flytta tillbaks GPUn samt att resetta CMOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelfagerstrom:

Hej, har haft lite strul med att datorn fryser upp sig på senaste tiden. Bestämde mig för att dra ut RAM-minnena och kolla efter damm samt att byta PCI-Express slot på grafikkortet, det var det enda jag gjorde innan jag skulle koppla in datorn igen (utöver att jag drog in och ut en sladd som var ivägen för PCi-E slotten samt tappa en liten skruv som försvann där i) och kolla ifall problemet var löst men nu så får jag ingen respons från varken skärm, mus eller tangentbord när jag startar upp datorn. Själva burken lyser på som den bruka men resten funkar inte!

Super tacksammför hjälp.

Satte du tillbaka skärmkabeln in i grafikkortet? Kolla så du inte satt den in på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Coenic:

Satte du tillbaka skärmkabeln in i grafikkortet? Kolla så du inte satt den in på moderkortet.

Moderkorter har inget DVI eller nåt liknande uttag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelfagerstrom:

Moderkorter har inget DVI eller nåt liknande uttag!

Så du menar att ditt moderkort inte har någon form av bildanslutning?

Permalänk
Skrivet av Coenic:

Så du menar att ditt moderkort inte har någon form av bildanslutning?

Inget integrerat videokort, enda DVI/VGA snslutningarna där bak tillhör grafikkortet. Har nu testat att flytta tillbaks grafikkortet samt dragit ur CMOS batteriet men fortfarande samma sak som förrut :/

Permalänk

Testa köra med ett ramminne i "första" platsen

Visa signatur

"If you hit a wall push through it"

Permalänk
Skrivet av Blueprints:

Testa köra med ett ramminne i "första" platsen

Du menar att jag ska ta ut 3/4 och bara lämnar ett kvar? Uppskattar all hjälp otroligt mycket förresten.

Permalänk

korrekt, tryck in dem ordentligt.

Visa signatur

"If you hit a wall push through it"

Permalänk
Skrivet av Blueprints:

korrekt, tryck in dem ordentligt.

Samma sak i'm afraid :/

Permalänk
Medlem

Hur gammal är datorn? Svaga bios batterier kan ställa till en hel del bekymmer men då bör datorn ha några år på nacken.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Hur gammal är datorn? Svaga bios batterier kan ställa till en hel del bekymmer men då bör datorn ha några år på nacken.

Köpte moderkortet, GPUn, CPUn och 2/4 ramstickor för bara nån månad sen. Det kan ha varit lite ansträngande för nätagget som har ett par år på sig samt bara är 550W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelfagerstrom:

Köpte moderkortet, GPUn, CPUn och 2/4 ramstickor för bara nån månad sen. Det kan ha varit lite ansträngande för nätagget som har ett par år på sig samt bara är 550W.

550w klarar du dig långt på om det inte är nå skitagg.

Jag vet inte om detta löser ditt problem men testa att uppdatera BIOS via USB. Jag vet att ett av mina moderkort brukar rulla tillbaka och inte boota när cmos batteriet har tagit slut.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk

Du har ingen så kallad "BIOS-tuta"(vet inte om det heter så), som ger ifrån sig någon form av felsignal?
Det är inte någon riktigt enkelt som att skärmen bytt input eller liknande, sannolikheten är liten men men vet aldrig

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Skrivet av Nollan:

550w klarar du dig långt på om det inte är nå skitagg.

Jag vet inte om detta löser ditt problem men testa att uppdatera BIOS via USB. Jag vet att ett av mina moderkort brukar rulla tillbaka och inte boota när cmos batteriet har tagit slut.

Fractal Design Tesla 550W är mitt nätagg, hört att det ska vara bra. Aldrig uppdaterat BIOS via USB förrut men måste man inte navigera med en mus eller tangentbord för att få de gjort,

Skrivet av metalkiller78:

Du har ingen så kallad "BIOS-tuta"(vet inte om det heter så), som ger ifrån sig någon form av felsignal?
Det är inte någon riktigt enkelt som att skärmen bytt input eller liknande, sannolikheten är liten men men vet aldrig

Allt ser ut att lysa på som vanligt, inga skumma ljus eller så!

Jo har testat att byta source på skärmarna men det funkade inte heller :/

Permalänk
Skrivet av axelfagerstrom:

Fractal Design Tesla 550W är mitt nätagg, hört att det ska vara bra. Aldrig uppdaterat BIOS via USB förrut men måste man inte navigera med en mus eller tangentbord för att få de gjort,

Jo har testat att byta source på skärmarna men det funkade inte heller :/

Isåfall skulle jag i ditt läge försöka boota datorn med så lite komponenter som möjligt, d.v.s: PSU, Moderkort, CPU, ett ramminne, och ev. GPU(om det är ett måste?). Fungerar inte detta så byt minne tills du testat alla!

Förresten, var gick sladden som låg i vägen?

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Skrivet av metalkiller78:

Isåfall skulle jag i ditt läge försöka boota datorn med så lite komponenter som möjligt, d.v.s: PSU, Moderkort, CPU, ett ramminne, och ev. GPU(om det är ett måste?). Fungerar inte detta så byt minne tills du testat alla!

Förresten, var gick sladden som låg i vägen?

Sladden var en 4-pin precis ovanför till vänster av CPUn, in till moderkortet alltså. Har testat att boota med ett RAM-minne och det var samma sak och eftersom moderkortet inte har integrerad grafik så måste jag ha med grafikkortet, kan testa utan HDD och DVD och se ifwll jag kommer in på BIOS åtminstonde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelfagerstrom:

Fractal Design Tesla 550W är mitt nätagg, hört att det ska vara bra. Aldrig uppdaterat BIOS via USB förrut men måste man inte navigera med en mus eller tangentbord för att få de gjort,

Allt ser ut att lysa på som vanligt, inga skumma ljus eller så!

Jo har testat att byta source på skärmarna men det funkade inte heller :/

Nej, du behöver inte använda mus för att uppgradera BIOS via USB. Det finns guider som du kan följa om du är osäker. Vissa moderkort har en bygel man får byta plats på och andra har automatiskt. Det du ska göra är iallafall att koppla ur alla USB enheter och sätta in minnet med RÄTT BIOS fil.
Men som sagt, inte säker på att detta är problemet.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Skrivet av axelfagerstrom:

Sladden var en 4-pin precis ovanför till vänster av CPUn, in till moderkortet alltså. Har testat att boota med ett RAM-minne och det var samma sak och eftersom moderkortet inte har integrerad grafik så måste jag ha med grafikkortet, kan testa utan HDD och DVD och se ifwll jag kommer in på BIOS åtminstonde.

Det är cpu kabeln inte konstigt att den inte startar koppla in den igen så ska det funka.

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Skrivet av axelfagerstrom:

Sladden var en 4-pin precis ovanför till vänster av CPUn, in till moderkortet alltså. Har testat att boota med ett RAM-minne och det var samma sak och eftersom moderkortet inte har integrerad grafik så måste jag ha med grafikkortet, kan testa utan HDD och DVD och se ifwll jag kommer in på BIOS åtminstonde.

Exakt detta problem uppstår om CPU inte får tillräckligt med ström, kontakten där ska mata CPU med extra ström! Ta ut denna kabel, och sätt i den igen ordentligt!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Skrivet av metalkiller78:

Exakt detta problem uppstår om CPU inte får tillräckligt med ström, kontakten där ska mata CPU med extra ström! Ta ut denna kabel, och sätt i den igen ordentligt!

Skrivet av ShatteredXs:

Det är cpu kabeln inte konstigt att den inte startar koppla in den igen så ska det funka.

Dubbelkollat nu att 4-pinnen sitter rätt, verkar tyvärr inte vara det som är problemet. CPU-fläkten är igång men skärmarna fortsätter inte ha en aning om att dem ens är ikopplade, står bara "Check signal cable" oavsett ifall datorn är på eller ej, tangentbordet lyser inte heller så det har ingenting med DVI-kablarna att göra.

Permalänk
Avstängd

Akta så du inte har kopplat något fel och nätdelen förhindrar dig att starta upp datorn pga överspänningsskyddet! Dvs kortslutning någonstans.

Visa signatur

FX8350@4,4GHZ|M5A99X EVO 2.0|HD7950|8GB RAM|370GB SSD|1TB HDD|NZXT H440|Corsair TX750M|

|Cooler Master Nepton 280L|Accelero Xtreme|

Permalänk
Medlem

Kan du ordna lite bilder?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av NoctuaFan:

Akta så du inte har kopplat något fel och nätdelen förhindrar dig att starta upp datorn pga överspänningsskyddet! Dvs kortslutning någonstans.

Hur vet jag att nånting har kortslutits! Alla komponenter verkar vara på som vanligt, hur kan jag ta reda på ifall CPUn är igång tillexempel?

Skrivet av Yorg:

Kan du ordna lite bilder?

Kan fixa ihop en bra bild imorgon men kortfattat har jag sett till att 4 pin och 24 pin kabeln sitter bra på moderkortet, alla fläktar är igång (4 chassi fläktar, 1 CPU fläkt och 2 fläktar på GPUn) 6 och 4 pin tror jag det är på grafikkortet där det också lyser två gröna ljus på. Strax under första PCI slotten är en grönlampa som lyser, alla små skruttkablar där nere ser jag inget fel på heller.

Stockbild för referens: http://media.ldlc.com/ld/products/00/01/12/26/LD0001122623_2....

Permalänk
Avstängd

Aha, om datorn startar utan att den stängs av direkt då är det inte kortslutning.

Visa signatur

FX8350@4,4GHZ|M5A99X EVO 2.0|HD7950|8GB RAM|370GB SSD|1TB HDD|NZXT H440|Corsair TX750M|

|Cooler Master Nepton 280L|Accelero Xtreme|

Permalänk
Medlem

Ta ur grafikkortet och prova nyttja grafikkortet i Processorn, dvs den bild utgång som finns på moderkortet.

Edit: Ser nu moderkortet saknar detta. Pröva annat grafikkort.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av NoctuaFan:

Aha, om datorn startar utan att den stängs av direkt då är det inte kortslutning.

Finns det ett sätt att se fysiskt ifall nånting har gått sönder? För en snabblick in i chassit när jag satt på den så ser allt fine ut.

Skrivet av Tomika:

Ta ur grafikkortet och prova nyttja grafikkortet i Processorn, dvs den bild utgång som finns på moderkortet.

Edit: Ser nu moderkortet saknar detta. Pröva annat grafikkort.

Ska luska fram ett gammalt grafikkort att testa, bör jag resetta CMOS innan jag sätter i det? eftersom att tangentbordet inte lyser upp får det mig att tro att det kanske inte bara är GPUn som spökar, eller kan det vara relaterat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelfagerstrom:

Finns det ett sätt att se fysiskt ifall nånting har gått sönder? För en snabblick in i chassit när jag satt på den så ser allt fine ut.

Ska luska fram ett gammalt grafikkort att testa, bör jag resetta CMOS innan jag sätter i det? eftersom att tangentbordet inte lyser upp får det mig att tro att det kanske inte bara är GPUn som spökar, eller kan det vara relaterat?

Det är det jag menar. Alla dessa saker kan vara relaterad till BIOS. Testa med en upgradering av BIOS.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit