Permalänk
Medlem

Problem med nya datorn!!

Hej,
köpte ny dator för ca 2 månader sen och köpte då allt i delar och byggde ihop hemma.

Problemet är att varje gång jag startar datorn så går t-bordet och musen igång (ser att tangenterna lyser samt musen vaknar till liv) men skärmen är kolsvart. Står något i stil med att DVI saknar signal typ. Trycker jag sen på omstartningsknappen på chassiet (ett svart r4) så startar den om sig och fungerar utan några problem.

Om den startar andra gången borde den ju starta första? Jag har inte orkat försöka göra något åt det eftersom den fungerar som den ska efter omstarten och med ssd disk och win8 så tar hela ovanstående process ca 30-40 sekunder så det är ju inte hela världen men börjar bli nyfiken på vad det är. Någon här som sitter på en bra förklaring om varför? Funkar det andra gången borde det ju funka första?

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar
Hakkapoo

Visa signatur

Fractal Design Mini C | ASUS ROG STRIX Z370-G (WI-FI AC) | i7-8700K 4,6Ghz | Kraken X52 AIO | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL 15 Veng | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Samsung 960 EVO 250GB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 840 EVO 250GB.

Permalänk
Medlem

Dra ur strömsladd och ta ur biosbatteri eller resetta biosen på reset pinsen. Låt batteriet vara ur några minuter, montera tillbaka allt igen.
Testa.
Uppdatera biosen.
Testa.
Har grafikkortet 2 dvi utgångar? Testa koppla den i den andre då.
Nu har jag inte fler ideer

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Bara för att dubbelkolla, Du använder DVI in i skärmen och DVI i Grafikkortet?
Eller använder du dig av en adapter där?

Annars tycker jag det låter som att skärmen letar efter en signal på DVI och använder du då exempelvis HDMI att den inte byter över skärm av någon anledning.

Permalänk
Skrivet av Hakkapoo:

Hej,
köpte ny dator för ca 2 månader sen och köpte då allt i delar och byggde ihop hemma.

Problemet är att varje gång jag startar datorn så går t-bordet och musen igång (ser att tangenterna lyser samt musen vaknar till liv) men skärmen är kolsvart. Står något i stil med att DVI saknar signal typ. Trycker jag sen på omstartningsknappen på chassiet (ett svart r4) så startar den om sig och fungerar utan några problem.

Om den startar andra gången borde den ju starta första? Jag har inte orkat försöka göra något åt det eftersom den fungerar som den ska efter omstarten och med ssd disk och win8 så tar hela ovanstående process ca 30-40 sekunder så det är ju inte hela världen men börjar bli nyfiken på vad det är. Någon här som sitter på en bra förklaring om varför? Funkar det andra gången borde det ju funka första?

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar
Hakkapoo

vilka delar har du köpt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Hakkapoo:

Hej,
köpte ny dator för ca 2 månader sen och köpte då allt i delar och byggde ihop hemma.

Problemet är att varje gång jag startar datorn så går t-bordet och musen igång (ser att tangenterna lyser samt musen vaknar till liv) men skärmen är kolsvart. Står något i stil med att DVI saknar signal typ. Trycker jag sen på omstartningsknappen på chassiet (ett svart r4) så startar den om sig och fungerar utan några problem.

Om den startar andra gången borde den ju starta första? Jag har inte orkat försöka göra något åt det eftersom den fungerar som den ska efter omstarten och med ssd disk och win8 så tar hela ovanstående process ca 30-40 sekunder så det är ju inte hela världen men börjar bli nyfiken på vad det är. Någon här som sitter på en bra förklaring om varför? Funkar det andra gången borde det ju funka första?

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar
Hakkapoo

Vad har du för moderkort samt processor? Jag hade samma problem med min i början (sitter på Asus z97-a moderkort och i5-4690k). Löste det genom att gå in i bios och ändra processor hastigheten. Jag satte alla cores till 40 och startade om. Har inte haft problem Sedan dess.

Hoppas det hjälper.

Permalänk
Medlem

Oj många svar, ska testa allt imorgon och hoppas det löser sig, sitter på jobbet nu. Men uppskattar att ni tog er tid!:)

Delarna jag har är :
Moderkort: Asus Z-97a
Process: intel i5 4690k
Grafikkort: Msi Gforce gtx 780 OC
Nätagg: Supernova 750w modulärt
Minnen: Vengeance pro red 2133 Mhz 2x4gb
SSD: Samsung 840 evo basic
Chassi: Define R4 black

Ha det gott hajj!

Visa signatur

Fractal Design Mini C | ASUS ROG STRIX Z370-G (WI-FI AC) | i7-8700K 4,6Ghz | Kraken X52 AIO | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL 15 Veng | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Samsung 960 EVO 250GB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 840 EVO 250GB.

Permalänk

Löste det sig? Såg att du har samma delar som jag beskrev ovan. Det fungerade för mig så bör även göra det för dig