Permalänk

Datorn stängs av helt slumpmässigt

Tjenare!!

Har ett väldigt skumt problem med min dator. Allt började för några veckor sedan, kom hem, startade datorn och satte mig och börja spela. Inget märkvärdigt.
Men efter ca 20-30 minuter så stängs datorn bara av och den går ej att starta. Jag tar mig en titt in i datorn och kollar runt lite och upptäcker att en röd LED lyser på mitt nätaggregat (Corsair AX1200i).
Med en liten klump i magen drar jag ut strömkablen till nätagget i någon minut och stoppar sedan in den igen och startar.
Då funkar allt fint resten av kvällen. (??)
Dagen efter när jag ska starta upp den så startar den såklart inte. Så jag gjorde samma sak som dagen innan. Drog ut kablen från nätaggregatet och stoppade sedan in den igen och startade datorn. Och allt funkade igen.
Och detta händer alltså helt slumpmässigt, jag kan starta datorn och låta den stå igång utan att röra något. Ändå så stängs den av.
Så det har inte bara hänt under belastning.
Och det är ALDRIG lika dant. ibland så stängs den av efter 5 min, sedan efter 20 osv osv..

Så efter några dagars felsökning bestämde jag mig för att ringa in till inet. Vi kom inte fram till så mycket så jag bestämde mig för att lämna in den på service hos inet i malmö.
Och efter någon vecka hos dom så ringer teknikern mig och säger att han inte kan hitta något fel på datorn.
Han hade haft datorn igång i ca 1 vecka, och startat om och grejat ca 30-40 gånger. Datorn hade fungerat klockrent då enligt han.

Idag så hämtade jag datorn igen, kom hem och kopplade in den. Jag hade den igång ca 30 min och då stängs den av igen.
Jag är helt nollad. Jag har inte en aning om vad problemet kan vara.

Jag har provat en hel del och lämnat in den till en tekniker och enligt han så hittade han inte något fel på den..??

Här kommer en liten sammanfattning av vad jag har provat:

-Bytt ut alla kablar inne i datorn.
-Updaterat BIOS
-Formaterat om datorn
-Startat datorn utan något inkopplat (Mus,tangentbord skärm osv)
-Bytt ut strömkablen
-provat andra vägguttag
-Letat efter vattenläckor (allt är snus torrt)
-dragit i alla kablar och kollat så att dom sitter redigt
-och lämnat in till inet på felsökning

Specs:

Grafikkort: Asus 780ti REF (Vattenkyld)
Modekort: Asus Maximus V (vattenkyld)
Processor: Intel 3770k (vattenkyld)
Nättagg: Corsair AX1200i
SSD: Samsung 840 pro Raid 0 och Samsung 840 EVO

BRA ATT VETA!
-Detta har aldrig hänt innan
-när detta hände så hade jag bokstavligt talat inte rört datorn på flera månader, varken inne i datorn eller installerat skumma program.
Den har alltså stått helt orörd i ca 4 månader.

Hade varit ytterst tacksam för snabba svar och speciellt en lösning hade varit guld värd!!

Mvh Rasmus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mästerkatten:

-Startat datorn utan något inkopplat (Mus,tangentbord skärm osv)

Antar och hoppas att du även tog bort USB kablar, USB prylar, kringutrustning, diverse kablar mm. Om datorn funkade hos inet så borde vara något bland det du inte lämnade in till inet oavsett hur oviktig du tror dom är.

Testa ett annat strömuttag i huset. Använder du grenuttag eller strömförlängnings kablar så testar du direkt i väggen.

Bor du i ett hus där man måste dra ur kablar så fort det åskar och andra ström problem?

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Antar och hoppas att du även tog bort USB kablar, USB prylar, kringutrustning, diverse kablar mm. Om datorn funkade hos inet så borde vara något bland det du inte lämnade in till inet oavsett hur oviktig du tror dom är.

Testa ett annat strömuttag i huset. Använder du grenuttag eller strömförlängnings kablar så testar du direkt i väggen.

Bor du i ett hus där man måste dra ur kablar så fort det åskar och andra ström problem?

Det stämmer. ALLT utom strömkablen såklart. Har ringt inet idag för att få tag på teknikern då jag ska fråga han hur han testade datorn också.

Körde på förgreningsdosa innan, men har även testat direkt i vägguttaget samt vägguttaget i köket med samma resultat tyvär.
och just nu i skrivande stund så sitter jag på min bärbara med strömkablen kopplad direkt i vägguttaget, och jag kör med min vanliga datorskärm,mus,tangentbord. Så det känns som att det inte borde vara något problem med just dessa grejer.

När det gäller åska osv så är jag alltid noga med att dra ut kablarna, har dock hänt att man är på jobbet när det börjat åska.

Tack för ditt svar Mvh Rasmus

Permalänk

Har du koll på hur varm din cpu blir?
Har varit med flera gånger att datorer stängs av när CPU:n blir för varm.

Jag skulle ta av vattenkylningen och ta bort den kylpastan som sitter där.
Tvätta bort den gamla pastan med alkohol så cpu:n är helt ren innan du sätter på ny. Det ska vara ett tunt lager som du brer ut med typ ett kreditkort. Jag brer ut ett tunt lager som täcker hela cpu:n men inte så att det "rinner utanför".

Köpedatorer brukar tyvärr ha sjukt mycket kylpasta som egentligen gör det värre.

Alkohol och pasta för dessa ändamål finns att köpa hos de flesta, typ dustin, komplett ect ect. Inet har säkert också.

I bios bör du se hur varm cpu:n är, kan ju jämföra före och efter om du gör ovan steg.
Brukar också finnas program från moderkortstillverkaren där man kan se dessa värden i windows.

Edit
Hittade denna sida:
https://communities.intel.com/thread/37360

Citat:

If the processor temperature reaches 100 degrees or more it will send a signal to the motherboard to shut down to prevent mayor damages and most likely it will not be possible to turn the computer back in until it cools down.

Permalänk
Skrivet av Multicast:

Har du koll på hur varm din cpu blir?
Har varit med flera gånger att datorer stängs av när CPU:n blir för varm.

Jag skulle ta av vattenkylningen och ta bort den kylpastan som sitter där.
Tvätta bort den gamla pastan med alkohol så cpu:n är helt ren innan du sätter på ny. Det ska vara ett tunt lager som du brer ut med typ ett kreditkort. Jag brer ut ett tunt lager som täcker hela cpu:n men inte så att det "rinner utanför".

Köpedatorer brukar tyvärr ha sjukt mycket kylpasta som egentligen gör det värre.

Alkohol och pasta för dessa ändamål finns att köpa hos de flesta, typ dustin, komplett ect ect. Inet har säkert också.

I bios bör du se hur varm cpu:n är, kan ju jämföra före och efter om du gör ovan steg.
Brukar också finnas program från moderkortstillverkaren där man kan se dessa värden i windows.

Edit
Hittade denna sida:
https://communities.intel.com/thread/37360

När datorn var funktionell så använde jag mig av HWmonitor och Asus egna AIsuite program för att kolla temps. Enligt dom så låg temperaturen bra, (runt 40-50 idle).
Och när den var under belast så låg den runt 60-80c. Då är detta överklockat till 4,9ghz. Men det händer samma sak med allt på fabriksinställningar.
Men det konstiga med mitt problem är att den stängs av utan belastning. Men visst, du kanske har en poäng där, kanske kan vara något att testa.
Och det är jag som har byggt datorn själv.

Permalänk
Skrivet av Mästerkatten:

När datorn var funktionell så använde jag mig av HWmonitor och Asus egna AIsuite program för att kolla temps. Enligt dom så låg temperaturen bra, (runt 40-50 idle).
Och när den var under belast så låg den runt 60-80c. Då är detta överklockat till 4,9ghz. Men det händer samma sak med allt på fabriksinställningar.
Men det konstiga med mitt problem är att den stängs av utan belastning. Men visst, du kanske har en poäng där, kanske kan vara något att testa.
Och det är jag som har byggt datorn själv.

Mvh Rasmus

Permalänk
99:e percentilen

Kan det vara något med ditt hus? Att din laptop fungerar normalt säger ingenting: Ett nätagg kan stängas av om nätspänningen faller i bara en bråkdel av en sekund. Det gör ju däremot inte en laptop, som drivs med batteri. Ta med datorn hem till en kompis och prova den där.

Skrivet av Multicast:

Det ska vara ett tunt lager som du brer ut med typ ett kreditkort. Jag brer ut ett tunt lager som täcker hela cpu:n men inte så att det "rinner utanför".

Man ska inte smeta ut pastan själv – det är att be om luftbubblor i den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Kan det vara något med ditt hus? Att din laptop fungerar normalt säger ingenting: Ett nätagg kan stängas av om nätspänningen faller i bara en bråkdel av en sekund. Det gör ju däremot inte en laptop, som drivs med batteri. Ta med datorn hem till en kompis och prova den där.

Man ska inte smeta ut pastan själv – det är att be om luftbubblor i den.

Förstår hur du tänker, och bor i en lägenhet i en mindre stad förresten. (Bodde i ett hus ute på landet innan hos mina föräldrar)
Men även om en laptop är inkopplad så borde väl den "larma" om kabeln är inkopplad eller inte, antingen piper den om batteriet blir lågt, eller så kommer det att stå i aktivitetshanteraren om den är ansluten eller inte.
Visst det låter lite långsökt att just alla mina vägguttag är defekta då allt annat i mitt hem funkar förutom datorn då, känns även som en k*ftsmäll om det skulle vara så att två av mina ström kablar till datorn skulle vara defekta. haha
Men kommer såklart testa en tredje även en fjärde kabel när jag väl ha fått tag på det!
Pasta grejen så brukar man märka rätt snabbt om man har gjort rätt eller fel, första dator bygget som jag gjorde tog det ca 3 gånger innan jag fick det personligt bra temp på processorn. Det varierar rätt så bra faktiskt.

Mvh Rasmus

Permalänk
Skrivet av Multicast:

Har du koll på hur varm din cpu blir?
Har varit med flera gånger att datorer stängs av när CPU:n blir för varm.

Jag skulle ta av vattenkylningen och ta bort den kylpastan som sitter där.
Tvätta bort den gamla pastan med alkohol så cpu:n är helt ren innan du sätter på ny. Det ska vara ett tunt lager som du brer ut med typ ett kreditkort. Jag brer ut ett tunt lager som täcker hela cpu:n men inte så att det "rinner utanför".

Köpedatorer brukar tyvärr ha sjukt mycket kylpasta som egentligen gör det värre.

Alkohol och pasta för dessa ändamål finns att köpa hos de flesta, typ dustin, komplett ect ect. Inet har säkert också.

I bios bör du se hur varm cpu:n är, kan ju jämföra före och efter om du gör ovan steg.
Brukar också finnas program från moderkortstillverkaren där man kan se dessa värden i windows.

Edit
Hittade denna sida:
https://communities.intel.com/thread/37360

Har snackat med en polare som har samma socket som mig, fick lov att sära på hans dator för att testa med hans processor och se om det ger något resultat.
Dock stannar frågan kvar. Varför hittade tekniken inte något fel på inet? Får lägga mig och klura på den och hoppas på att teknikern ringer upp mig snart!
Jag körde ändå totalt 40 mil totalt för att lämna den och hämta den och betalade 499kr för det. Är man lurad eller? haha
Mvh Rasmus

Permalänk
Medlem

Om du säger att nättagget är det som säger ifrån så är det av två anledningar: överbelastning/kortslutning på sekundärsidan eller "rippel" på strömmen in till primärsidan. Eftersom inet inte kan reproducera felet så är risken stor att det är din ström i lägenheten som är något ostabil.

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus VI Hero Processor: 4770k Ram: 16gb corsair vengeance. GPU: ASUS GTX980ti STRIX. PSU: Corsair RM550 . Samsung 840 250gb. Chassi: Silverstone Fortress 2. Skärm: AOC 24" 144hz.

Permalänk
Skrivet av Toerman:

Om du säger att nättagget är det som säger ifrån så är det av två anledningar: överbelastning/kortslutning på sekundärsidan eller "rippel" på strömmen in till primärsidan. Eftersom inet inte kan reproducera felet så är risken stor att det är din ström i lägenheten som är något ostabil.

Ska ta med mig datorn hem till mina föräldrar idag och provköra den lite.
Mvh Rasmus