Permalänk
Medlem

Datorn Låter Mycket för Ingenting

Hej. Jag vet inte direkt hur jag skall börja... Jag köpte en speldator från Inet som var byggd av dem för 11 000 kr för drygt 9 månader sedan.

Processorn är Inter(R) Core(TM) i5 4670K CPU @ 3.40GHz 3.40 GHz 8GB RAM Win8.1 Grafikkort AMD Radeon R9 200 Series, tror att det är R9 200 X

Minnesstorlek 3072 MB, Huvudklocka i MHz 1000 MHz, Minnesklocka i MHz 1500 MHz,

Jag Spelar likosm bara CoD 4 och min dator låter mycket, det luftar mycket eller vad man ska säga... Nätagget blir varmt efter 7-10 minuter, och vi snackar bara om CoD 4.

Jag pallar inte ens installera några andra spel som jag egentligen skulle vilja spela med tanke på att jag vet att det låter så här mycket när jag bara spelar CoD 4...

Vad kan felet vara egentligen? Drivrutiner? Det låter inne i själva datorn inte i nätagget. Luftar mycket osv... Kan det vara processorn? Skulle verkligen uppskattat om någon kunde länka mig de senaste drivrutinerna för den processorn jag har just nu!!! Jag suger verkligen på det här med drivrutiner.

Notera att den låter mycket för ingenting när jag spelar enkla spel som CoD 4 med en dator som klarar av mycket mer... I vanliga fall låter den inte alls, fast det känns som om den luftar lite mer än vanligt... Med luftar menar jag att fläktarna kanske snurrar snabbare än vad dem ens behöver... Äsh glöm det här, jag vill bara veta vad felet kan vara när jag i alla fall lirar enkla spel, och varför datorn blir så här varm... När den egentligen kan klara av mycket mer.

Permalänk
Medlem

Öppna datorn och lyssna varifrån det låter. Då vet du i alla fall om det är chassifläkatarna, grafikkortet eller processorn.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

om det är AMDs egna kylare på grafikkortet så förvånar det inte mig. dem är högljudda. Det är självklart att datorn börjar låta,nättagget blir varmt och sånt. när grafikkortet börjar arbeta blir det varmt och måste öka fläkthastigheten för att kyla ner grafikkortet och det gäller även processorn. det du kan göra är att köpa en kylare till processorn och byta kylare på grafikkortet.

skriv vilken modell du har och inte bara serie.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

om det är AMDs egna kylare på grafikkortet så förvånar det inte mig. dem är högljudda. Det är självklart att datorn börjar låta,nättagget blir varmt och sånt. när grafikkortet börjar arbeta blir det varmt och måste öka fläkthastigheten för att kyla ner grafikkortet och det gäller även processorn. det du kan göra är att köpa en kylare till processorn och byta kylare på grafikkortet.

skriv vilken modell du har och inte bara serie.

Hm. Ja, alltså jag vet. Det är klart att datorn börjar låta när man spelar osv... Men som sagt snackar CoD 4 min dator kan klara av mycket mer än så. Jag tror att du har rätt i det du säger angående AMD fläktarna. Ska nog skaffa kylare och se om den blir tystare. Någon rekommendation på kylare?

Btw, hur ser jag vilken modell jag har? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lehnad:

Hm. Ja, alltså jag vet. Det är klart att datorn börjar låta när man spelar osv... Men som sagt snackar CoD 4 min dator kan klara av mycket mer än så. Jag tror att du har rätt i det du säger angående AMD fläktarna. Ska nog skaffa kylare och se om den blir tystare. Någon rekommendation på kylare?

Btw, hur ser jag vilken modell jag har? :/

Att byta kylare på ett grafikkort är inte direkt första steget när man grejar med datorer. Hur säker är du på att det är just de fläktarna? Har du öppnat och lyssnat?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

Att byta kylare på ett grafikkort är inte direkt första steget när man grejar med datorer. Hur säker är du på att det är just de fläktarna? Har du öppnat och lyssnat?

Ja, det har jag gjort. Jag öppnade det ena 'locket', taket eller vad man ska kalla det... av chassit och lyssnade. Grafikortet blev varmt, inte så varmt, men för att vara cod 4. och det var det som verkade låta. Allt annat var okej.

Permalänk
Medlem

Okej, r9 200 serien är rätt så okej och låter inte mycket. Dock kan du kika på en prolle kylare i första han. 212 evo är något du kan tänka på. https://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylar... rea på den också

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Okej, r9 200 serien är rätt så okej och låter inte mycket. Dock kan du kika på en prolle kylare i första han. 212 evo är något du kan tänka på. https://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylar... rea på den också

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Men han har ju förmodligen en eftermarknads GPU

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av NewCamps:

Okej, r9 200 serien är rätt så okej och låter inte mycket. Dock kan du kika på en prolle kylare i första han. 212 evo är något du kan tänka på. https://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylar... rea på den också

Skrivet av NewCamps:

Men han har ju förmodligen en eftermarknads GPU

det är givet att AMDs nya grafikkort är högljudda, ett grafikkort ifrån t.ex asus,msi,gigabyte etc hade haft betydligt tystare kylare.
270X och uppåt ifrån AMD är högljudda.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Men det lät verkligen inte så här mycket när jag hade datorn i början den första månaden. Inte för spel som CoD 4. Låt mig säga såhär att så mycket som datorn låter just nu när jag spelar CoD 4, så mycket lät den när jag spelade BF3 maxat... kanske lite mer då. Så det är därför jag gissar på att det är något jag saknar i datorn. Någon drivrutin eller liknande. Tänker verkligen inte lämna in den till Inet igen och betala 500 kr för något dom inte lyckades lösa sist.

Hårdvara är verkligen inte min sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av lehnad:

Men det lät verkligen inte så här mycket när jag hade datorn i början den första månaden. Inte för spel som CoD 4. Låt mig säga såhär att så mycket som datorn låter just nu när jag spelar CoD 4, så mycket lät den när jag spelade BF3 maxat... kanske lite mer då. Så det är därför jag gissar på att det är något jag saknar i datorn. Någon drivrutin eller liknande. Tänker verkligen inte lämna in den till Inet igen och betala 500 kr för något dom inte lyckades lösa sist.

Hårdvara är verkligen inte min sak

om du inte förstår dig på datorer som dina inlägg i princip bevisar så finns det nog inget annat val än att lämna in den, det finns ju andra alternativ än inet också som t.ex. alla andra datorbutiker runtom i landet som inriktar sig mot privatpersoner..

känner du ingen som kan datorer då? det låter som fläkten har pajat på ditt grafikkort eller så kör du helt enkelt med v-sync avslaget i CoD 4 och kör med 800 fps eller något så grafikkortet jobbar till 100% för att få uppnå så mycket fps som möjligt!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Det är inte coil whine din dator har? För det har min, har exakt samma setup nästan och jag har coil whine.

Coil whine är ett naturfenomen och skadar inte datorn. Kan vara jobbigt dock.

Lyssna om det är PSU, GPU eller CPU som gör ljuden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Det är inte coil whine din dator har? För det har min, har exakt samma setup nästan och jag har coil whine.

Coil whine är ett naturfenomen och skadar inte datorn. Kan vara jobbigt dock.

Lyssna om det är PSU, GPU eller CPU som gör ljuden.

Det är jobbigt för känsliga personer har jag för mig som typ stör sig på ljud osv... Coil Whine är väl inte när datorn luftar? Det känns om min dator arbetar mer än vad den skall när jag är på skrivbordet också. Annars klarar jag av spelen i högsta, fast det är jobbigt när det låter mycket för enkla spel, blir typ stressad av det. Jag tänker att det inte är bra att spela när det är så.

Det är inga ljud, det bara luftar...

Permalänk

Så det låter som en jetmotor? Kan vara grafikkortsfläkten, CPU fläkten eller fläktarna i sig. Har en kompis han dator låter för jävligt.

Permalänk
Medlem

Kanske kan sätta fps gräns på spelet (hjälper nog bäst med fps gräns.) Samt fixa in en egen fläktkurva i msi afterburner så det är tyst till typ 75c i temperatur.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

kollat så kylarna/fläktarna inte är igentäppta av damm, så den inte får nog med luft/kylning och därför (luftar) som en jetmotor? Jag menar om den inte lät så förr. Saknar du damfilter så finns det ju en risk för att det kan vara lite dammigt efter 9månader.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"