Permalänk

Dator startar ej helt plötsligt!

Hej!

Byggde idag ihop det sista av en ny-gammal dator som jag skall ge till min bror i julklapp! Datorn består av ett gäng av mina äldre komponenter, och av ett par nya. Till själv problemet;

Jag hade satt i alla komponenter, och kopplade ihop allt. datorn ligger då ner, utan sidoplåtar på min arbetsbänk. jag kopplar i strömkabeln och slår på datorn. hårddisken brummar till, alla fläktar börjar snurra. jag stänger då av datorn igen, kopplar ur elkabeln till agget (och slår av switchen på agget till 0, trycker även på chassits startknapp ett par gången), och sätter på sidoplåtar och bär datorn till min setup, där jag kopplar in mus, skärm osv. jag sätter i strömkabeln, slår på nättagget och trycker på startknappen på datorn. inget händer. jag öppnar upp, kollar allt kablage. moderkortets strömkabel är i, 12V till processorn är i, och alla kablar sitter fast i nättagget som de skall. kollar så att sladden till chassits startknapp är i, vilket den är, och ändå startar inget.
Funderar på om jag på någiot sätt lyckats kortsluta något? distanserna till mobot är i, dock har jag ingen mobo-backplate, men det borde väl inte göra något?

TL;DR
Datorn startar ej efter ihopbygge, har kollat alla kablar.
Nån som har nån idé vad jag kan göra?

EDIT: Har förövrigt inte 8pins ATX12V ikopplad, då moderkortet har en 4pin kontakt istället, så jag kör på en peripheral till 4pin sladd istället.

Chassi: Fractal Design Core 1100 (nytt)
Nättagg: fractaldesign Integra M 550W (nytt)
CPU: C2Q q6600 2.40Ghz (gammal)
GPU: Asus 460 TOP (gammal)
Moderkort: Asus IPIBL-LB-Benicia-GL8E (gammal)
RAM - i dagläget 3GB DDR2 (gammal)
HDD - Caviar blue (gammal)
+ ett gäng nya fläktar

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på att Q6600 har en TDP på över 100W så duger inte en adapter för 12V till CPU. Det finns väl inga nya nätagg av någon kvalitet som saknar 4+4-pin till CPU? Hursomhelst så räcker inte en enda 12V-kabel från en molex att driva en Q6600 stabilt.

Datorn borde starta ändå, men vill du ha stabil drift, skippa adaptrar och anslut 4-pin direkt från PSU (vilket ändå är klent för en sådan CPU, borde varit 8-pin helst).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Med tanke på att Q6600 har en TDP på över 100W så duger inte en adapter för 12V till CPU. Det finns väl inga nya nätagg av någon kvalitet som saknar 4+4-pin till CPU? Hursomhelst så räcker inte en enda 12V-kabel från en molex att driva en Q6600 stabilt.

Datorn borde starta ändå, men vill du ha stabil drift, skippa adaptrar och anslut 4-pin direkt från PSU (vilket ändå är klent för en sådan CPU, borde varit 8-pin helst).

Går dock inte att ansluta 8pins från nätagget, så det sitter massa saker ivägen (se bifogad bild).

uploading images

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Går dock inte att ansluta 8pins från nätagget, så det sitter massa saker ivägen (ska bifoga bild).

Enligt Fractal själva har agget 4+4 och även om det inte hade det duger inte en enda 12V från en molex att driva en Q6600, utan måste lösas med adapter som har minst två molex, separata, med egna kablar in till nätagget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Enligt Fractal själva har agget 4+4 och även om det inte hade det duger inte en enda 12V från en molex att driva en Q6600, utan måste lösas med adapter som har minst två molex, separata, med egna kablar in till nätagget.

Har du möjligtvis nån ide om vilken adapter jag skall använda? Den jag har nu var den enda jag har hittat nämligen.. :s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

8pins(4+4) cpu kontakten ska kunna delas på använd den annars kommer datorn inte att starta.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Skrivet av rosapoP:

8pins(4+4) cpu kontakten ska kunna delas på använd den annars kommer datorn inte att starta.

Skrivet av MultiMan:

Enligt Fractal själva har agget 4+4 och även om det inte hade det duger inte en enda 12V från en molex att driva en Q6600, utan måste lösas med adapter som har minst två molex, separata, med egna kablar in till nätagget.

Märkte att det gick att bryta isär 8pin till två 4 pins, stod dock inget om det i manualen.. man tackar! God jul på er!