Coil whine vid specifika tider på dyget.

Permalänk
Medlem

Coil whine vid specifika tider på dyget.

Jag har så länge jag kan minnas haft problem med coil whine, dock inte "vanligt" coil whine utan det här är ett ljud som kommer och går, oberoende om datorn är på eller inte. Varje dag börjar problemen, 00.10 och tjuter i ca. 5 sekunder, tyst i ca. 10 sekunder och detta upprepas 3-4 gånger sedan är det tyst till 00.33 då samma sak händer igen och sedan händer detta med en totalt ologisk intervall fram till tretiden (03.11 tror jag) då det upphör helt.

Från början misstänkte jag nätaggregatet, i och med att det sker även när datorn är helt avstäng men det bytte jag ut och problemet kvarstår. Den enda komponent jag har kvar sedan problemen började är dvd-läsaren och den knappast vara aktuell som orsak. Min bror har även berättat att han upplever samma problem med sin dator, har bor kvar hos mina föräldrar ca 2km här i från.

Sammanfattning:

* Coil whine vid vissa specifika tider, bara nattetid.
* I princip allt i datorn utbytt sedan det började.
* Samma problem med min brors dator hos mina föräldrar, 2km bort.
* Jag har provat både med jordat och ojordat uttag, utan resultat.

Jag förmodar att det är någonting på elnätet som orsakar detta, men vad? Vi har inga stora industrier i närheten som förbrukar mycket energi nattetid så det är nog uteslutet.

Jag blir snart tokig och hoppas på att någon kan hjälpa mig, det jag har funderat på är ferrit-magnet runt matningen, likt sådan man har till bättre ljud och tv-produkter eller att ev. installera ett filter. Någon som har erfarenhet av vad man bör använda och var man kan köpa?

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem

Har du någon sak som ska skrämma bort råtter/möss inkopplat.

Har du det problemet om datorn är helt ur kopplad. Ljudet menar jag. Kan desvärre för lite om vibrationer pga vägningar. Det kan säkert någon här svara på. (har du kollat med nissarna på min hemmabio samt guru3d? Finns en del "nördar" där då det kommer till ljud. De kan säkert svara på en del frågor om du inte får något svar här.

(lär ju inte vara som med problemet på kvarnholmen då IR länken dog vissa tider, var så att det var ett fartyg som gick förbi och skymde länken. )

Edit: Pre 2000

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Har du någon sak som ska skrämma bort råtter/möss inkopplat.

Har du det problemet om datorn är helt ur kopplad. Ljudet menar jag. Kan desvärre för lite om vibrationer pga vägningar. Det kan säkert någon här svara på. (har du kollat med nissarna på min hemmabio samt guru3d? Finns en del "nördar" där då det kommer till ljud. De kan säkert svara på en del frågor om du inte får något svar här.

(lär ju inte vara som med problemet på kvarnholmen då IR länken dog vissa tider, var så att det var ett fartyg som gick förbi och skymde länken. )

Edit: Pre 2000

Jag har verkligen ingen musskrämmare inkopplad, dom blir man ju ännu mer galen av! Och jag är 100% säker på att ljudet kommer från datorn och givetvis endast när den är inkopplad. Jag har inget hört mig för hos någon ljud-nörd men jag är även tveksam till om dom skulle kunna bättre än någon här, swec brukar ju lösa det mesta.

Jag kom förresten på någon som kan vara nämnvärt, vi har här i närheten en galen (på riktigt) radioamatör som bland annat hart lyckats störa ut kanaler på fm-bandet för hela sverige så det ska väl inte uteslutas helt att han har något med saken att göra, även om det verkar högst orimligt.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Avstängd

Har du inte slagit av psun helt dvs även brytaren på baksidan annars så ligger ändå in viss förbrukning igång på nätdelen. ang radioamatörer och radiovågor så räcker det att du med tex högtalarkablarna träffar rätt i längden med frekvensen på någon utsändning så fungerar det som mottagare detta var vanligt för när man plötsligt kunde höra spanska radioutsändningningar utan at ha sakerna igång.

Permalänk
Medlem

Japp. Tänk även att alla LED amaturer fungerar som en antenn och är mottagare av olika frekvenser och kan störa elektrisk utrustning.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.