Datorn startar och stänger av sig inom loppet av 10 sekunder, om och om igen.

Permalänk

Datorn startar och stänger av sig inom loppet av 10 sekunder, om och om igen.

Hej alla Sweclockare,

För snart 2 år sedan så tog jag hjälp av er alla för att bygga min första helt egna speldator. Den har hittills fungerat som en dröm och klarat absolut allt jag kastat emot den. Men i morse så hände något förfärligt : Jag kunde inte sätta på den.

Problemet är som det står i titeln att datorn helt enkelt startar upp, fläktar, ljus, hdd hela rubbet och sedan stänger den av sig efter ett par sekunder.Därefter så start den efter några sekunder upp sig igen och så håller den på i all oändlighet (jag gav upp efter 5 omstarter).För att den ska lägga av måste jag hålla inne start knappen länge (uppemot 20 sekunder skulle jag gissa) eller knäppa av nätaggregatet. Ingen skärm-, mus- eller tangentbordsaktivitet under hela processen.

Här har jag filmat hela processen : https://fbcdn-video-f-a.akamaihd.net/hvideo-ak-xpa1/v/t42.335...

Eftersom jag då misstänkte nätagget så kopplade jag ur den, städade bort allt damm, kopplade tillbaks den och hoppades på det bästa. Till ingen nytta.

Här har ni mina specs :
Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 3770K
Processorkylare: Corsair H80i
Moderkort: ASUS Z77 extreme 6
Minne: 4 x 4 GB Corsair Vengeance
Grafikkort: ASUS Gefore GTX 680 CUII
Hårddisk: Seagate något något 2TB
Nätaggregat:Corsair AX 8601
Övrig kylning: 1x180mm insug fram, 1x120 utblås bak och 2x120 utblås upp
Övriga komponenter: ASUS dvd läsare
Temperaturer: ingen aning men den stora lådan (Corsair 650D) och fläktarna gör ett ganska bra jobb i allmänhet, aldrig haft temperaturproblem innan.

Som sagt hade jag absolut inga problem innan detta och har verkligen ingen aning vad som kan ha hänt. Snälla hjälp !

Tack i förväg
Alex

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

ser du den lilla displayen som visar röda siffror? kolla upp vad siffrorna betyder i moderkortets manual. kan vara felkoder till vad som kan vara fel och därifrån kan du leta reda problemet och lösa det. skulle inte förvåna mig om det är moderkortet som har sagt hej då.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av LegacyAlex:

Hej alla Sweclockare,

För snart 2 år sedan så tog jag hjälp av er alla för att bygga min första helt egna speldator. Den har hittills fungerat som en dröm och klarat absolut allt jag kastat emot den. Men i morse så hände något förfärligt : Jag kunde inte sätta på den.

Problemet är som det står i titeln att datorn helt enkelt startar upp, fläktar, ljus, hdd hela rubbet och sedan stänger den av sig efter ett par sekunder.Därefter så start den efter några sekunder upp sig igen och så håller den på i all oändlighet (jag gav upp efter 5 omstarter).För att den ska lägga av måste jag hålla inne start knappen länge (uppemot 20 sekunder skulle jag gissa) eller knäppa av nätaggregatet. Ingen skärm-, mus- eller tangentbordsaktivitet under hela processen.

Här har jag filmat hela processen : https://fbcdn-video-f-a.akamaihd.net/hvideo-ak-xpa1/v/t42.335...

Eftersom jag då misstänkte nätagget så kopplade jag ur den, städade bort allt damm, kopplade tillbaks den och hoppades på det bästa. Till ingen nytta.

Här har ni mina specs :
Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 3770K
Processorkylare: Corsair H80i
Moderkort: ASUS Z77 sabertooth något sådant
Minne: 4 x 4 GB Corsair Vengeance
Grafikkort: ASUS Gefore GTX 680 CUII
Hårddisk: Seagate något något 2TB
Nätaggregat:Corsair AX 8601
Övrig kylning: 1x180mm insug fram, 1x120 utblås bak och 2x120 utblås upp
Övriga komponenter: ASUS dvd läsare
Temperaturer: ingen aning men den stora lådan (Corsair 650D) och fläktarna gör ett ganska bra jobb i allmänhet, aldrig haft temperaturproblem innan.

Som sagt hade jag absolut inga problem innan detta och har verkligen ingen aning vad som kan ha hänt. Snälla hjälp !

Tack i förväg
Alex

Så hände när agget höll på att ge sig, men du har ett helt ok agg bör ju inte vara den då. Men har du möjlighet att prova annat agg?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

@Vzano : Tack så mycket för svaret jag ska kolla upp koden så snabbt som möjligt, är inte säker om jag har kvar manualen i pappersform så får leta upp den på internet.

Felkoden är 55 om någon här har bätrre koll än jag !

@Broken-Arrow : Tack ! Nej jag har olyckligtvis inte det

Permalänk

Letade runt lite men hittade inget tydligt svar. Antagligen innebär error 55 ngt fel på RAM minnet så jag försökte ta ut de och bara lämna en. Det löste mitt omstartsproblem men nu står det 53 och instället för att stänga av sig så spinner datorn på utan att koppla på skärmen. Vad ska jag göra ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LegacyAlex:

Letade runt lite men hittade inget tydligt svar. Antagligen innebär error 55 ngt fel på RAM minnet så jag försökte ta ut de och bara lämna en. Det löste mitt omstartsproblem men nu står det 53 och instället för att stänga av sig så spinner datorn på utan att koppla på skärmen. Vad ska jag göra ?

Pröva tryck "MEMOK" på moderkortet
Kommer du inte in i bios? eller är skärmen svart?
Prova även att resetta cmos
"memory initial error" är kod 53

Permalänk

Damn, jag är ledsen jag skrev fel moderkort, det är en ASRock Z77 Extreme 6.

OK !!!! Jag tog ut den yttersta ram-stickan (den som strulade och som jag fick 53an med) och nu sätter skärmen på sig igen ! Allting funkar som vanligt, vad ska jag göra med stickan som inte funkade ? Jag hittar inte MEMOK knappen :/ ?