Permalänk

Dvd enhet finns inte

Hejsan,
Min Samsung Dvd-rw SH-224db/bebe (Satan Bulk) Fulla namnet (TSSTcorp CDDVDW SH224DB ATA DEVICE) går inte att använda.
Det går att mata in skiva och den börjar snurra, men den finns inte synlig i Dator och ingen popup när man matat i skiva.
Enligt windows felsökaren så påstår dom att jag måste hämta senaste drivrutinerna. Men när jag hämtar dom så misslyckas installationen med denna info

"Den här maskinvaran kan inte startas eftersom dess konfigurationsinformation i registret är ofullständig eller skadad. (Kod 19)"
Jag kan varken inaktivera eller avinstallera drivrutinerna för att sedan installera om det, Så det verkar som att den helt enkelt inte finns..

Någon som varit med om liknande?

Ber om ursäkt om detta är postat i fel kategori, tyckte den passade bra här dock

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Finns den i bios?=

Permalänk
Medlem

Låter som klassiskt fel, jag antar att du installerat iTunes eller nått nytt brännarprogram nyligen?

Då du inte skrivit vilken Windows-version du har, googla din Windowsversion tillsammans med "remove upper lower filters".
Är 99% säker på att bortplockade av filterna samt omstart av Windows kommer lösa problemet.

Permalänk

Jo, den finns i BIOS. Har dock inte kunnat kolla om det går att boota från den.
Windows 7premium 64bitars.
Iaf så pratade jag med kompletts support. Skickade felkoderna och beskrev felet. Dom var nästan 100% på att det var fel i dvdenheten. Dom skickar en annan dvdenhet på garantin.
Har inte möjlighet för tillfället att kolla om detta hade löst felet, så får helt enkelt vänta på den och se om det löser det. men gör det det så får man väl vara en ärlig kund och skicka tillbaka den:)

Tack för svar!

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Skrivet av klebbe1:

Låter som klassiskt fel, jag antar att du installerat iTunes eller nått nytt brännarprogram nyligen?

Då du inte skrivit vilken Windows-version du har, googla din Windowsversion tillsammans med "remove upper lower filters".
Är 99% säker på att bortplockade av filterna samt omstart av Windows kommer lösa problemet.

Och nu när du säger det, jag installerade iTunes och har nog inte använt dvdenheten sen dess:O

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Hehe, jag misstänker att du kan få samma problem med den nya, men har dock sett enstaka fall där det hjälper att byta enheten.
Men nu har du iaf ett tips på vad du kan göra ifall problemet fortsätter.

Permalänk
Skrivet av klebbe1:

Låter som klassiskt fel, jag antar att du installerat iTunes eller nått nytt brännarprogram nyligen?

Då du inte skrivit vilken Windows-version du har, googla din Windowsversion tillsammans med "remove upper lower filters".
Är 99% säker på att bortplockade av filterna samt omstart av Windows kommer lösa problemet.

Tänkte bara tacka igen för hjälpen, igen då detta hjälpte!
Hittade en "how to do" och tog bort filtret, installerade om enheten och -Tadaaa, funkar prima!:)

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig
Gott nytt år!