Dator dör i GW2 - inte i Prime95/Furmark

Permalänk
Medlem

Dator dör i GW2 - inte i Prime95/Furmark

Dator:

(Idle temps)

När jag spelar GW2 så dör datorn helt efter 1-2H kanske. Som att strömmen går, allt dör, sedan startar den om igen automatiskt.
Har pågått ett tag.
Städade den nyss, kört Prime95 & Furmark en 30min och det går galant.
CPU 55C & GPU 79C
Inget övercklockat sist jag spelade och testat. Har dock överklockat innan, men allt är stock nu.

Händer bara i GW2, inte i Shadow of Mordor, LoL, TF2, HL, CSGO, Darksiders 2, etc etc
Kanske har att göra med hur länge dessa körs i streck?

Ska man köra flera timmar med Prime95/Furmark?, låter ju förjävligt...
Dessa pressar ju datorn mer än något spel gör så det borde väl räcka med 30min eller?

Min fråga egentligen:
Är det fel på PSU borde den väl dö direkt vid stress?

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ibland blir det ingen BSOD och datorn startar om, möjligen att det kan vara grafikkortet eller RAM, prova att köra memtest över natten. Och skulle du klarar memtest så prova med ett annat grafikkort om du har möjligheten.

Detta prog hittar ingen BSOD? http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Ibland blir det ingen BSOD och datorn startar om, möjligen att det kan vara grafikkortet eller RAM, prova att köra memtest över natten. Och skulle du klarar memtest så prova med ett annat grafikkort om du har möjligheten.

Detta prog hittar ingen BSOD? http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Nix, hittar ingen BSOD.

Går tyvärr inte att köra över natten då jag har datorn i sovrummet.
Borde inte windows RAM test hitta fel? Inte lika intensivt kanske.

Har tyvärr inget extra grafikkort att testa med, men vore det kortet borde den ju dö när Furmark sätts igång?

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Nix, hittar ingen BSOD.

Går tyvärr inte att köra över natten då jag har datorn i sovrummet.
Borde inte windows RAM test hitta fel? Inte lika intensivt kanske.

Har tyvärr inget extra grafikkort att testa med, men vore det kortet borde den ju dö när Furmark sätts igång?

Kanske är nåt kasst VRAM på grafikkortet. Det är ju svårt och säga när ingen BSOD finns, jag skulle prova byta ut del för del (om man kan få låna av någon).

Permalänk
Medlem

Kört prime95 + Uningine Valley Bench i någon timme.
Ingen crash. Ingen BSOD. Ingen överhettning.

Ska testa att underklocka kortet lite och spela ett tag för att se om det hjälper.
Fungerar inte det får jag väl köpa ny PSU först, är det fortfarande problem får jag väl byta kortet....

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Är det inte lite för hög vcore?

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem

Jag är nästan säker på att din dator dör för att det blir för varmt, när grafikkortet kör i gång och processorn är i full load dvs full load på både GPU och CPU, som Felek sa du har otroligt hög vcore på processorn. Har du överklockat den?

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Hedersmedlem

Du skulle kunna testa att köra belastningsprogram för både grafikkort och processor samtidigt.

Inte helt ovanligt att datorer är instabila i spel efter klockning då man först klockat processor och stresstestat och därefter gjort samma grej på grafikkortet. Detta trots att processorn klarar belastningstester och grafikkortet också när dessa körts separat.
Effektuttaget blir högre när både grafikkort och processor körs samtidigt. Det kan leda till mer rippel eller till och med att moderkort/nätagg inte orkar leverera rätt spänning.

Inte säkert att det är problemet, men det är värt att testa.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felek:

Är det inte lite för hög vcore?

Skrivet av Fakkahe:

Jag är nästan säker på att din dator dör för att det blir för varmt, när grafikkortet kör i gång och processorn är i full load dvs full load på både GPU och CPU, som Felek sa du har otroligt hög vcore på processorn. Har du överklockat den?

Ingen OC på CPU eller GPU.
GPU Driver: 14.12 Catalyst Omega

Jag gick in i BIOS och satte "load optimized dafaults" för att återställa.
Mitt moderkort är bonkers och sätter då alldeles för hög VCore på CPU.
Brukar sänka den men trodde att det kanske var felet så jag lät allt vara kvar stock i BIOS.

Ang värme, varför dör den då inte vid benchmarks?
Kör jag prime 95+Furmark går GPU upp i 75C, den dör fortfarande inte.
Furmark pressar ju mer än något spel gör.

Körde nu Furmark burn in + Prime 95, allt i stock.
Ser ni något fel?

En teori är att PSU blir för varm efter lång tid och stänger då av sig, men det går ju inte att testa för vem har flera PSU bara liggandes hemma?
Ska jag sitta och lyssna på en jetmotor i 5h med prime + furmark?
Jag VILL att den ska dö under bench, för då vet jag att det är värme eller PSU som är felet.
Får ingen BSOD så det är inte RAM.

Ska testa att spela lite när jag har tid nu när BIOS är standard...

Skrivet av Söderbäck:

Du skulle kunna testa att köra belastningsprogram för både grafikkort och processor samtidigt.

Inte helt ovanligt att datorer är instabila i spel efter klockning då man först klockat processor och stresstestat och därefter gjort samma grej på grafikkortet. Detta trots att processorn klarar belastningstester och grafikkortet också när dessa körts separat.
Effektuttaget blir högre när både grafikkort och processor körs samtidigt. Det kan leda till mer rippel eller till och med att moderkort/nätagg inte orkar leverera rätt spänning.

Inte säkert att det är problemet, men det är värt att testa.

Gjorde jag först med Valley + Prime 95 och nu med Furmark + Prime 95.
Har ingen OC heller längre.
Körde nu 30min.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk

Verkar vara flera med samma problem, du kanske hittar en lösning.
https://www.google.se/search?ie=UTF-8&client=ms-android-samsu...

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Ingen OC på CPU eller GPU.
GPU Driver: 14.12 Catalyst Omega

Jag gick in i BIOS och satte "load optimized dafaults" för att återställa.
Mitt moderkort är bonkers och sätter då alldeles för hög VCore på CPU.
Brukar sänka den men trodde att det kanske var felet så jag lät allt vara kvar stock i BIOS.

Ang värme, varför dör den då inte vid benchmarks?
Kör jag prime 95+Furmark går GPU upp i 75C, den dör fortfarande inte.
Furmark pressar ju mer än något spel gör.

Körde nu Furmark burn in + Prime 95, allt i stock.
Ser ni något fel?
http://i.imgur.com/tomQ9z6.jpg

En teori är att PSU blir för varm efter lång tid och stänger då av sig, men det går ju inte att testa för vem har flera PSU bara liggandes hemma?
Ska jag sitta och lyssna på en jetmotor i 5h med prime + furmark?
Jag VILL att den ska dö under bench, för då vet jag att det är värme eller PSU som är felet.
Får ingen BSOD så det är inte RAM.

Ska testa att spela lite när jag har tid nu när BIOS är standard...

Gjorde jag först med Valley + Prime 95 och nu med Furmark + Prime 95.
Har ingen OC heller längre.
Körde nu 30min.

Detta kanske har frågats innan, men har du den senaste bios uppdateringen? Det kan ju inte va särskilt bra för cpun att ha 1,475v. Ifall du gör så att du dra igång guildwars i windows mode och tittar på tempsen samtidigt så kanske du kan hitta något som gör att det crashar! Stock volten på 955an är 1.325v

Testa även köra linpackets ist för prime, tex intelburntest är ett väldigt bra test för se hur värmeutvecklingen

Edit: Angående PSUn så tror jag inte det är där det största problemet ligger

EditEdit: Såg nu på bilden att du har amd cool and quiet på testa stäng av detta

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem på en dator och det berodde på ett överhettat nätagg faktiskt. I detta fallet så hade fläkten slutat fungera så det var lätt att bekräfta men jag tycker det låter som nätagg problem oavsett.

Det fungerade fint i någon timma eller så men sedan så startade den om utan "skäl".