Permalänk
Medlem

SSD, RAM- minne eller moderbordet?

Spelet World of Warcraft var igång och jag var AFK när jag fick blåskärm.

När datorn startades om så kom jag till Windows loggan innan blåskärmen kom igen.
Jag tänkte att det var minnesfel, körde minnestest och gick ifrån en stund, fick inte reda på resultatet eftersom datorn startat om och det var blåskärm igen.
Jag tänkte att minnet var ok då, så jag började misstänka min ssd som Windows 7 ligger på. Körde bl.a chkdsk utan problem.
Försökte reparera med Windows installationsskivan, fick då meddelande om att startreparation var omöjligt och även återställning. Jag fortsatte med ominstallation och formaterade ssd:n (eftersom jag inte har viktiga filer på windowshårddisken), då ville inte Windows- installationen fungera, den kunde inte kopiera några filer. Efter några försök så kunde datorn inte ens ladda installationsskivan.
Klockan var vid det här laget läggdags och jag gav upp..
Jag vet inte om det är ssd:n, minnet eller moderbordet, har ni några förslag om vad som är fel eller något knep jag kan prova?

Operativsystem: Microsoft Windows 7 pro
Processor: Intel Core i5 fyra kärnor från 2010
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUS P7P55-?
Minne: 2x 4 GB DDR3 corsair?
Grafikkort: Pny quattro (någon siffra)
Hårddisk: samsung 850? pro 125GB ssd
Nätaggregat: antec sonata 500w?
Övrig kylning: 1x120mm utblås där bak.
Övriga komponenter: DVD brännare och minneskortläsare.
Temperaturer: ungefärligt:45C processor, 28C i lådan vid koll i bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(\_/)
(O.o)
(> <)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orv4r:

Spelet World of Warcraft var igång och jag var AFK när jag fick blåskärm.

När datorn startades om så kom jag till Windows loggan innan blåskärmen kom igen.
Jag tänkte att det var minnesfel, körde minnestest och gick ifrån en stund, fick inte reda på resultatet eftersom datorn startat om och det var blåskärm igen.
Jag tänkte att minnet var ok då, så jag började misstänka min ssd som Windows 7 ligger på. Körde bl.a chkdsk utan problem.
Försökte reparera med Windows installationsskivan, fick då meddelande om att startreparation var omöjligt och även återställning. Jag fortsatte med ominstallation och formaterade ssd:n (eftersom jag inte har viktiga filer på windowshårddisken), då ville inte Windows- installationen fungera, den kunde inte kopiera några filer. Efter några försök så kunde datorn inte ens ladda installationsskivan.
Klockan var vid det här laget läggdags och jag gav upp..
Jag vet inte om det är ssd:n, minnet eller moderbordet, har ni några förslag om vad som är fel eller något knep jag kan prova?

Operativsystem: Microsoft Windows 7 pro
Processor: Intel Core i5 fyra kärnor från 2010
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUS P7P55-?
Minne: 2x 4 GB DDR3 corsair?
Grafikkort: Pny quattro (någon siffra)
Hårddisk: samsung 850? pro 125GB ssd
Nätaggregat: antec sonata 500w?
Övrig kylning: 1x120mm utblås där bak.
Övriga komponenter: DVD brännare och minneskortläsare.
Temperaturer: ungefärligt:45C processor, 28C i lådan vid koll i bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Körde du memtest för dos och datorn startas om då är det stort sanorlikt att det är något av dina minnen som är felande länken. testa köra minne för minne och se vilken av minnerna är det som är trasiga. memtest för dos kan åxå frysa datorn och då är det åxå trasiga minnen Har dock aldrig varit med om att datorn startats om vid en test utan antingen har datorn fryst eller så har jag fått upp felmedelande. Men minnen är sköra och är inte en omlighet att dessa kan gå sönder tvärt

kan säga som så att du anar ssd disken men då du kör memtest för dos så belastas inte ssd disken alls

Permalänk
Medlem

Minnestestet som kördes var från Windows- skivan. Den kanske använder dos memtest, jag vet ej. Minnet känns logiskt på något sätt Eftersom den fastnar även på att ladda windowsskivan, då den läser in filer i minnet?Ibland har även uppstarten innan bios tagit lång tid, minnet kanske behövs där också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(\_/)
(O.o)
(> <)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Då jag inte är någon överklockare eller kör avancerade spel så undrar jag om ni kan rekommendera något minne som är driftsäkert?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(\_/)
(O.o)
(> <)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Låter som om ett av dina minnen har kastat in handduken. Hade liknande problem men behövde bara installera om windows så var det klart, riktigt störande när inte startreparationen funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orv4r:

Då jag inte är någon överklockare eller kör avancerade spel så undrar jag om ni kan rekommendera något minne som är driftsäkert?

Skickades från m.sweclockers.com

testa o kör minne för minne beter den sig på samma sätt så kanske båda minnerna är trasiga men risken är stor att det bara är ena minnet menar om du inte gör så mycket med datorn så kan du spara pengar att kanske bara köpa ett av dom

https://www.komplett.se/corsair-vengeance-ddr3-1600mhz-8gb-cl...

detta är 8gb för 690:-

men du kan klara dig på ett singel minne på 4 åxå då hamnar vi kanske på 400:- istället

Permalänk
Medlem

Kör ett så grundläggande memtest som möjligt, så det inte finns windowskomponenter igång som kan krascha i sig och förvilla dig.
http://www.memtest86.com/ (ta gratisversionen och lägg in på en USB-sticka, boota datorn från den).

Plocka ur alla minnesstickor utom en, kör tills du ser ett fel eller tills flera "varv" har gått.
Om du ser ett fel, stäng av, flytta minnesstickan till en annan plats och försök igen.
Om du inte ser något fel efter flera varv, fortsätt med nästa sticka.
Det är bra om du kör åtminstone någon sticka ensam i varje minnesplats, så att inte någon av dem (moderkortet) spökar.

Det tar ett tag, men det är det bästa sättet att få reda på vilken/vilka av alla minnesstickor och/eller moderkort som är trasiga.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aniron:

Kör ett så grundläggande memtest som möjligt, så det inte finns windowskomponenter igång som kan krascha i sig och förvilla dig.
http://www.memtest86.com/ (ta gratisversionen och lägg in på en USB-sticka, boota datorn från den).

Plocka ur alla minnesstickor utom en, kör tills du ser ett fel eller tills flera "varv" har gått.
Om du ser ett fel, stäng av, flytta minnesstickan till en annan plats och försök igen.
Om du inte ser något fel efter flera varv, fortsätt med nästa sticka.
Det är bra om du kör åtminstone någon sticka ensam i varje minnesplats, så att inte någon av dem (moderkortet) spökar.

Det tar ett tag, men det är det bästa sättet att få reda på vilken/vilka av alla minnesstickor och/eller moderkort som är trasiga.

Det du skriver här skulle jag ha nämnt men glömde . skyller på att man har annat en datorer i huvet åxå

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, det var mycket hjälpsamt! Det var en minnessticka som var trasig. Jag köpte 8GB så det blev en 4GB uppgradering

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(\_/)
(O.o)
(> <)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination