fryslagg p.g.a. av min dator i dota 2

Permalänk

fryslagg p.g.a. av min dator i dota 2

Hej. köpte en ny dator för cirka 3 månader sen med följande delar:

Asus z97-A ATX
Core i7 4790k (med en cooler master hyper 212 evo
Corsair 16 gb(2x8) CL9 1600 MHZ vengeance pro röd
MSI Geforce gtx 970 gaming
EVGA 500w 80+ bronze
SSD 120 gb intel 530 reseller
Fractal design arc midi
Windows 7 home premium 64

Jag spelar bara dota 2 och grejen jag får väldigt kraftiga fryslagg ibland ofta, ibland mer sällan. Det har varit så sedan dag 1 jag fick datorn, fryslaggen kommer oftare när jag kör min första match när jag nyligen startat dota. då kan det komma var 5-10 minut då spelet helt fryser sig för 0,5-1,5 sekunder. Det kan som ni förstår vara väldigt förödande när det händer. Jag har googlat runt och tänkte att det förmodligen är grafikkortet. Jag blev övertygad i tråden om det nyligen upptäckta problemet med 970 att det förmodligen inte var det som var felet för just mig, så jag blev hänvisad att vända mig hit med mitt problem. vet någon av er vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem

Vilken form av fryslagg? Tappar du FPS eller stannar allt bara av men du kan fortfarande röra musen etc?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Överhettning är min första gissning. Vad får du för temperaturer?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Hej. köpte en ny dator för cirka 3 månader sen med följande delar:

Asus z97-A ATX
Core i7 4790k (med en cooler master hyper 212 evo
Corsair 16 gb(2x8) CL9 1600 MHZ vengeance pro röd
MSI Geforce gtx 970 gaming
EVGA 500w 80+ bronze
SSD 120 gb intel 530 reseller
Fractal design arc midi
Windows 7 home premium 64

Jag spelar bara dota 2 och grejen jag får väldigt kraftiga fryslagg ibland ofta, ibland mer sällan. Det har varit så sedan dag 1 jag fick datorn, fryslaggen kommer oftare när jag kör min första match när jag nyligen startat dota. då kan det komma var 5-10 minut då spelet helt fryser sig för 0,5-1,5 sekunder. Det kan som ni förstår vara väldigt förödande när det händer. Jag har googlat runt och tänkte att det förmodligen är grafikkortet. Jag blev övertygad i tråden om det nyligen upptäckta problemet med 970 att det förmodligen inte var det som var felet för just mig, så jag blev hänvisad att vända mig hit med mitt problem. vet någon av er vad det kan bero på?

Har du någon mekanisk hårddisk i datorn? Kan vara när den ska läsa från den som det fryser till.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av simon253:

Överhettning är min första gissning. Vad får du för temperaturer?

Har inte tittat exakta temps men då jag inte överklockat än så har jag svårt att tro att det är problemet, dels för att spelet fryser sig som mest när jag precis startat datorn och börjat spela, sen brukar det bli bättre ju längre jag spelat, kan vara att vänjer mig vid det också men ska kolla tempsen imorgon och posta det,

Skrivet av cyzed:

Har du någon mekanisk hårddisk i datorn? Kan vara när den ska läsa från den som det fryser till.

Nope, bara SSDn

Skrivet av Yorg:

Vilken form av fryslagg? Tappar du FPS eller stannar allt bara av men du kan fortfarande röra musen etc?

Det fryser sig helt i en kort stund, mellan 0,5-1,5. Kan inte göra någonting under tiden.

Permalänk
Medlem

Uppdaterat drivrutiner?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Hej!

Skulle börja med att kontrollera temps på grafikkort och processor.
Går alla fläktar på grafikkort m.m?
Sitter kylaren på CPU fast ordentligt?

Mvh
Relemy

Visa signatur

Speldatorn: Fractal Design Define R6| ASUS PRIME X670E | Ryzen 7800x3d | Noctua 15DS | Corsair Vengeance 32GB@6000 | ASUS TUF GTX 4080 | Asus TUF 850W |
Lagring: Synology DS918+ 3x3TB WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Har inte tittat exakta temps men då jag inte överklockat än så har jag svårt att tro att det är problemet, dels för att spelet fryser sig som mest när jag precis startat datorn och börjat spela, sen brukar det bli bättre ju längre jag spelat, kan vara att vänjer mig vid det också men ska kolla tempsen imorgon och posta det,

Nope, bara SSDn

Det fryser sig helt i en kort stund, mellan 0,5-1,5. Kan inte göra någonting under tiden.

Det behöver inte vara temps. Min kompis hade samma problem. Har du någon slags fps-begränsning? Det hjälpte för honom att låsa upp så att den kunde pumpa ut mer fps- då försvann frysningarna.
Stäng av allt vad Vsync heter och kolla i configfiler så att du låst upp fps till 200 iaf.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Uppdaterat drivrutiner?

Japp, kollade senast igår

Skrivet av Relemy:

Hej!

Skulle börja med att kontrollera temps på grafikkort och processor.
Går alla fläktar på grafikkort m.m?
Sitter kylaren på CPU fast ordentligt?

Mvh
Relemy

Mhm, Inet byggde ihop min dator och jag är inget proffs på det, jag ska göra mitt bästa och se efter. Tar en bild i datorn så får ni se om allt ser okej ut

Skrivet av WoG:

Det behöver inte vara temps. Min kompis hade samma problem. Har du någon slags fps-begränsning? Det hjälpte för honom att låsa upp så att den kunde pumpa ut mer fps- då försvann frysningarna.
Stäng av allt vad Vsync heter och kolla i configfiler så att du låst upp fps till 200 iaf.

Jag kör med vsync på och alltid gjort för jag har 120hz och således är det fps_max 120. Men det kör de flesta med annars får åtminstone jag jobbig screen tearing. Jag har testat med det utan dock, och hade samma problem då. Inställningar i spelet och i nvidia kontrollpanel vågar jag nästan säga gårt igenom alla möjliga kombinationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Jag kör med vsync på och alltid gjort för jag har 120hz och således är det fps_max 120. Men det kör de flesta med annars får åtminstone jag jobbig screen tearing. Jag har testat med det utan dock, och hade samma problem då. Inställningar i spelet och i nvidia kontrollpanel vågar jag nästan säga gårt igenom alla möjliga kombinationer

Har du provat vsync helt av, samt fps_max 200+ eller dyl?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Har du provat vsync helt av, samt fps_max 200+ eller dyl?

Japp, stängde av det i dota 2 samt i nvidia kontrollpanel och körde fps_max 200/300 osv. Stängde även av Fullscreen och körde borderless window, borderless brukar ge bättre prestanda men sämre kvalitet. fryslaggen kom ändå

Permalänk

Filmade i datorn när jag spelade dota 2, spelet var inte pausat eller dylikt utan körde på som vanligt, mina teammates blev nog inte glada men såhär såg det ut. Som ni ser så stänger mina grafikkortsfläktar av och sätter på sig lite titt som tätt, antar att det ska vara så? ser ut som att alla andra fläktar flyter på som vanligt.

https://www.youtube.com/watch?v=NXCMt-EQmMo&feature=youtu.be

Hur kollar jag temps på bästa sätt?

Permalänk
Medlem

Ah du har ett MSI.
Jag hade ett lite fps problem med mitt. Jag ändrade fläkt kurvan så att fläktarna var igång vid något lägre temperatur och gjorde en lätt överklockning utav kortet. Testa om det fungerar bättre då. Jag använde msi afterburner. Tänk på att inte göra något dumt som att dra upp allt till max.

Fungerar det bättre så handlar det om att fläktarna stänger av sig och kortet trottlar av någon anledning.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

Ah du har ett MSI.
Jag hade ett lite fps problem med mitt. Jag ändrade fläkt kurvan så att fläktarna var igång vid något lägre temperatur och gjorde en lätt överklockning utav kortet. Testa om det fungerar bättre då. Jag använde msi afterburner. Tänk på att inte göra något dumt som att dra upp allt till max.

Fungerar det bättre så handlar det om att fläktarna stänger av sig och kortet trottlar av någon anledning.

Säg gärna hur mycket jag ska överklocka för att inte skada det på något sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Säg gärna hur mycket jag ska överklocka för att inte skada det på något sätt

Ändra bara fläktkurvan så att fläkten är aktiv vid lite lägre temperaturer.

Visa signatur

Citera för svar!