Permalänk
Medlem

Random reboots, ingen bluescreen

Tja.
Min dator gillar att starta om sig utan förvarning, den slocknar och startar upp direkt igen, ibland så fastnar den i en omstarts loop där datorn dör direkt efter bios skärmen. Får inte upp någon bluescreen även fast jag ställt in att datorn inte ska starta om automatiskt vid problem.
Har haft detta problem i ett par månader nu, datorn kan fungera perfekt i en vecka, och sedan dyker problemet upp och datorn startar om flera gånger under samma dag. Trodde först det var mina minnen då jag testade att sätta mina 2 stickor i 2-4 slotsen istället för 1-3 som jag hade från början, men då fastnade jag i omstartsloopen direkt. Satte då i 1-4 och det funkade i någon vecka, sedan kom problemet tillbaka. Flyttade då till 1-3 igen och det flöt på i någon vecka, men kom tillbaka igen. Körde memtest för några dagar sen men fick inga errors.
Tempraturen på CPUn ligger på 35-50grader och GPUn på 45-60, så känns inte som ett överhättnings problem.
Kan det var min PSU som bråkar? Har inga extra delar att testa med vilket är ett problem, så ville fråga om råd först innan jag går ut o köper nya delar i onödan.

Mina speccs:
Moderkort: Asrock z77 pro4
CPU: i5 3570k
GPU: Asus GTX 970
Minnen: Corsair vengeance LP 1600mhz cl9 2x4gb
PSU: Corsair TX650
Hårddiskar: Samsung EVO 120 + 250gb, och en gammal samsung 500gb HDD
Fläktar: 2x120mm Corsair

Permalänk
Medlem

Låter som något sitter löst eller att ditt nätagg börjar bli trött.
Kör något program som loggar strömmen i burken och komplettera med programmet whocrashed.
Chansen är ganska hög att någon av dessa ger svart på vitt vad det är som failar

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampen:

Låter som något sitter löst eller att ditt nätagg börjar bli trött.
Kör något program som loggar strömmen i burken och komplettera med programmet whocrashed.
Chansen är ganska hög att någon av dessa ger svart på vitt vad det är som failar

Tack, ska testa och se om jag blir någe visare.
edit:
whocrashed hittade inga nya dumpfiler, så vad som skapar omstarterna skapar alltså inga loggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andh:

Tack, ska testa och se om jag blir någe visare.
edit:
whocrashed hittade inga nya dumpfiler, så vad som skapar omstarterna skapar alltså inga loggar.

Är PSUn gammal?
Jag har varit med om liknande fenomen, men då har det varit under långa överklockssessioner, på både CPU och GPU(5GHz+ och max klock på GPU). Mitt under en benchrun dog datorn tvärt, och de mer vise på forumet sa att det var PSUn som inte orkade med.

Så försök låna en PSU, eller undersöka på något annat sätt ifall det skulle vara den:)

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andh:

Tack, ska testa och se om jag blir någe visare.
edit:
whocrashed hittade inga nya dumpfiler, så vad som skapar omstarterna skapar alltså inga loggar.

Whocrashed loggar mjukvarurelaterade krashar/fails.
Är inte helt felfri men nästintill.

Skulle då villa säga att det är hårdvarurelaterat.
Börja ed att kolla över strömmen och att inget sitter löst eller glappar.

Har du ex kört processorn överklockad och övervoltad och den har 2år på nacken så kan det vara en grej som leder till detta.

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Är PSUn gammal?

Skrivet av Svampen:

Whocrashed loggar mjukvarurelaterade krashar/fails.
Är inte helt felfri men nästintill.

Skulle då villa säga att det är hårdvarurelaterat.
Börja ed att kolla över strömmen och att inget sitter löst eller glappar.

Har du ex kört processorn överklockad och övervoltad och den har 2år på nacken så kan det vara en grej som leder till detta.

PSUn har nog iaf 4 år på nacken. Har kollat runt och ser inget som sitter löst eller glappar. Har aldrig överklockat min burk heller då jag endast haft stockkylning till CPUn. Ska se om jag kan få tag en PSU att testa med, men funderar också på att kanske bara köpa en ny, då jag gärna hade haft ett modulärt ändå. Men blir surt om jag köper nytt och det inte hjälper.
Inb4 jag uppgraderat hela min dator i jakt på felet

Permalänk
Medlem
Skrivet av andh:

PSUn har nog iaf 4 år på nacken. Har kollat runt och ser inget som sitter löst eller glappar. Har aldrig överklockat min burk heller då jag endast haft stockkylning till CPUn. Ska se om jag kan få tag en PSU att testa med, men funderar också på att kanske bara köpa en ny, då jag gärna hade haft ett modulärt ändå. Men blir surt om jag köper nytt och det inte hjälper.
Inb4 jag uppgraderat hela min dator i jakt på felet

Sitter allt fast så skulle jag testa någon poolares nätagg om du inte redan via ex hwmonitor kan säkerställa att det är nätagget levererar ojämnt ström.
Funkar det klockrent med någon annans nätagg så har du felet där.
HAr du samma fel med annat nätagg så sitter felet på moderkort, cpu, ram minnen eller gpu (dock inte så troligt att det sitter på gpu).
Antinger får du felsöka varje komponent för sig eller så får du helt enkelt uppdatera hela riggen =S

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!