Permalänk
Medlem

Aktivera VGA i datorn

Hej, jag har två st VGA-ingångar i datorn(ingen av dem är i grafikkortet)så jag behöver aktivera dem på nåt sätt, har dock ingen aning om hur....

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbzter:

Hej, jag har två st VGA-ingångar i datorn(ingen av dem är i grafikkortet)så jag behöver aktivera dem på nåt sätt, har dock ingen aning om hur....

Var sitter dom? låter lite knas att sätta två VGA på moderkortet. Menar du att du har en VGA på grafikkortet och en på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinx95:

Var sitter dom? låter lite knas att sätta två VGA på moderkortet. Menar du att du har en VGA på grafikkortet och en på moderkortet?

De två jag har sitter i moderkortet, om man inte räknar med den som är i grafikkortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kabbzter:

Hej, jag har två st VGA-ingångar i datorn(ingen av dem är i grafikkortet)så jag behöver aktivera dem på nåt sätt, har dock ingen aning om hur....

Ingångar? Tveksamt.

Permalänk

har aldrig sätt ett moderkort med två VGA utgångar, säker att det inte är COM portar?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Om du inte säger vilket moderkort du har så kommer vi avskeda detta som att du inte har ingångar, vilket är troligast med 99%. (Påhittad siffra).

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Om du inte säger vilket moderkort du har så kommer vi avskeda detta som att du inte har ingångar, vilket är troligast med 99%. (Påhittad siffra).

Moderkortet jag har. https://www.komplett.se/asus-b85-pro-gamer-socket-1150/813951

Permalänk
Medlem

Har en VGA, en DVI, en HDMI. För att kunna använda dessa måste din CPU ha inbyggd GPU.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Verkar inte ha några VGA-ingångar om jag tolkar det hela rätt. Däremot 1 VGA- och 1 DVI-utgång. Så du behöver alltså drivrutiner till det inbyggda grafikkortet för att kunna koppla in en skärm där?

Permalänk
Rekordmedlem

På bilderna av det syns det 1 vga utgång och inte 2 ingångar, var har du dina anslutningar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

På bilderna av det syns det 1 vga utgång och inte 2 ingångar, var har du dina anslutningar ?

Jag kan skicka en bild när jag har kommit hem, det bli nog lättast.

Permalänk
Medlem

Och vad för CPU har du?
Moderkortet har 1 VGA-utgång och för att få igång det behöver till början en CPU med inbyggd GPU

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Som tidigare skrivet så har du bara en VGA utgång och en DVI utgång. Dessa använder din CPU's gpu krets för att skicka ut grafik till din skärm. Oavsett vilken CPU du har så kommer du få bättre resultat av att använda ett Grafikkort som du kopplar din skärm/skärmar till.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Som tidigare skrivet så har du bara en VGA utgång och en DVI utgång. Dessa använder din CPU's gpu krets för att skicka ut grafik till din skärm. Oavsett vilken CPU du har så kommer du få bättre resultat av att använda ett Grafikkort som du kopplar din skärm/skärmar till.

Jag har ju en VGA som sitter i grafikkortet. Men som sagt så skickar jag en bild när jag kommit hem, kan se mina spec lättare där med.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbzter:

Hej, jag har två st VGA-ingångar i datorn(ingen av dem är i grafikkortet)så jag behöver aktivera dem på nåt sätt, har dock ingen aning om hur....

vad är det du ska aktivera?

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre09:

vad är det du ska aktivera?

VGA-utgången som är upp till höger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbzter:

VGA-utgången som är längst upp till höger.

koppla in sladen om din cpu har integrerad gpu

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem

Sedan kan man behöva aktivera eller välja mellan integrerade kortet resp. externa kortet. Detta görs i BIOS.
Står i manualen: 2.6.4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbzter:

VGA-utgången som är längst upp till höger.

Längst upp till höger sitter ju en ps/2 ingång för möss, är det den du vill "aktivera"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre09:

koppla in sladen om din cpu har integrerad gpu

Vet inte om den har det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

Längst upp till höger sitter ju en ps/2 ingång för möss, är det den du vill "aktivera"?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, skrev fel. DVI'n

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Sedan kan man behöva aktivera eller välja mellan integrerade kortet resp. externa kortet. Detta görs i BIOS.
Står i manualen: 2.6.4.

Vad innebär BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbzter:

Vad innebär BIOS?

Tips, börja med att läsa din manual för moderkortet.

Permalänk
Medlem

Vad har du för cpu, Så kan nån här tala om ifall den har inbyggd gpu..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Det här var den mest förvirrade tråden på länge

Ta och börja från början. Vad vill du göra?
Skriv ner vad du har för delar i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbzter:

Nej, skrev fel. DVI'n

Du ska koppla in en skärm, alltså? Varför kopplar du inte in det i dit grafikkort då?
Vad för grafikkort samt processor har du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbzter:

Vet inte om den har det...

varför ska du koppla in skärmen där då?

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem

Jag vill koppla in min tv till datorn, kan inte göra det för jag har bara en ingång i grafikkortet.

Specs

Intel Core i5-4690K
Socket-LGA1150,Quad Core,3.5GHz,6MB,88W,22nm,HD460

ASUS B85-PRO GAMER, Socket-1150
ATX, B85, DDR3, 2xPCIe-x16, CFX, Intel GbLAN & GameFirst II, SupremeFX, Haswell

Gainward GeForce GTX 970 4GB PhysX CUDA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kabbzter:

Jag vill koppla in min tv till datorn, kan inte göra det för jag har bara en ingång i grafikkortet.

Specs

Intel Core i5-4690K
Socket-LGA1150,Quad Core,3.5GHz,6MB,88W,22nm,HD460

ASUS B85-PRO GAMER, Socket-1150
ATX, B85, DDR3, 2xPCIe-x16, CFX, Intel GbLAN & GameFirst II, SupremeFX, Haswell

Gainward GeForce GTX 970 4GB PhysX CUDA

Du har inga ingångar på grafikortet, bara utgångar.
Men vad har du anslutit till grafikkortet och har du verkligen vga in på tvn, det är inte så vanligt idag men du borde däremot ha hdmi ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.