Datorn startar om sig efter en sekund. (fixad)

Permalänk
Medlem

Datorn startar om sig efter en sekund. (fixad)

Jag har kollat runt lite, men hittar inget svar på hur det kan fixas.

Jag har precis byggt en ny dator. När jag startar den, så startar den om sig själv efter en sekund och håller på så tills nätagget stängs av.
Nätagget (corsair AX760) kommer från en annan dator och den har fungerat felfritt.
Jag har testat att lägga plast mellan moderkortet och chassit för att kolla om det är någon slags kortslutning, men samma sak händer fortfarande.

Permalänk
Medlem

samma problem, fast min gör bara en omstart innan den startar upp helt. och i mitt fall sker det lite då och då. Inte hittat något svar heller

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Kanske borde tillägga att datorn har fungerat i ca två dagar innan, men wifi-kortet ville inte fungera. Därför tog jag bort moderkortet (Msi Z97i ac gaming), för att kolla om det var ditsatt korrekt. Det var när jag tillbaka allt som problemet började.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simlun:

Kanske borde tillägga att datorn har fungerat i ca två dagar innan, men wifi-kortet ville inte fungera. Därför tog jag bort moderkortet (Msi Z97i ac gaming), för att kolla om det var ditsatt korrekt. Det var när jag tillbaka allt som problemet började.

Helt 100 att du monterat alla distanser och på rätt ställen?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Helt 100 att du monterat alla distanser och på rätt ställen?

ja, allt sitter där det ska. Jag har tagit isär den och kollat igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simlun:

ja, allt sitter där det ska. Jag har tagit isär den och kollat igen.

Hade du esd-skydd?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Hade du esd-skydd?

ja, hade ett esd-armband

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simlun:

Okej. Låter ju som kortslutning.. först funka inte WiFi kortet och nu startar den om sig. Köpte du nytt eller beg? Får du bild eller har du svart skärm? Får du några fel pip?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Okej. Låter ju som kortslutning.. först funka inte WiFi kortet och nu startar den om sig. Köpte du nytt eller beg? Får du bild eller har du svart skärm? Får du några fel pip?

Jag köpte den helt ny och skärmen är svart hela tiden. Det kommer inget pip, den bara startar om sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simlun:

Jag köpte den helt ny och skärmen är svart hela tiden. Det kommer inget pip, den bara startar om sig.

Första man tänker på när svart skärm är ramminnena men då den vart igång så låter detta väldigt osannolikt. Samt att WiFi kortet strulade.

Kan du lista dina komponenter?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Första man tänker på när svart skärm är ramminnena men då den vart igång så låter detta väldigt osannolikt. Samt att WiFi kortet strulade.

Kan du lista dina komponenter?

Här är dom

Chassi: Fractal node 304
Processor: i5-4690
Moderkort: Msi Z97i ac gaming
Ram: 8gb hyperx fury 1866mhz
Nätagg: corsair AX760
Grafikkort: asus gtx 970
ssd: samsung 850 basic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simlun:

Här är dom

Chassi: Fractal node 304
Processor: i5-4690
Moderkort: Msi Z97i ac gaming
Ram: 8gb hyperx fury 1866mhz
Nätagg: corsair AX760
Grafikkort: asus gtx 970
ssd: samsung 850 basic

Testa resetta BIOS, funkar inte det, ta ur grafikkort och testa med integrerade om du får bild. Sen så inte sladd glappar till moderkort, CPU och grafikkort. Och att grafikkort och ramminnen sitter ordentligt i slotsen.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Avstängd

har inte glömt koppla in fläkt till cpu eller pumpen till vattenkylning och är 100% att alla strömkablar sitter i som dom ska å så ...annars distanser kan vara ganska vanligt att dom sitter fel och kortsluter men det jag sa är inte heller ovanligt att det kan vara om datorn inte vill starta eller om minne / gpu sitter i lite halv dåligt i portarna

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Testa resetta BIOS, funkar inte det, ta ur grafikkort och testa med integrerade om du får bild. Sen så inte sladd glappar till moderkort, CPU och grafikkort. Och att grafikkort och ramminnen sitter ordentligt i slotsen.

tyvärr ingen framgång... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

har inte glömt koppla in fläkt till cpu eller pumpen till vattenkylning och är 100% att alla strömkablar sitter i som dom ska å så ...annars distanser kan vara ganska vanligt att dom sitter fel och kortsluter men det jag sa är inte heller ovanligt att det kan vara om datorn inte vill starta eller om minne / gpu sitter i lite halv dåligt i portarna

alla kablar, minnen, kylare sitter som dom ska.. Jag har till och med lagt antistat-påsen under moderkortet, för att förhindra kortslutning. Det känns ändå som att det borde vara någon slags kortslutning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simlun:

alla kablar, minnen, kylare sitter som dom ska.. Jag har till och med lagt antistat-påsen under moderkortet, för att förhindra kortslutning. Det känns ändå som att det borde vara någon slags kortslutning

Jo symptomen tyder på det.. Kollade du fall alla kablar satt son de skulle i agget också?
Vet du något annat som kan tänka sig kortsluta?

Tänkte med alla kablar för att detta kom efter du tagit bort moderkortet.

Du monterade inte loss processorn när du hade loss moderkortet?

Sorry sent svar, va i garaget och skruvade på moppen.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade Netonett och dom bytte ut moderkortet. Så lätt var det.

Permalänk
Skrivet av Simlun:

Jag kontaktade Netonett och dom bytte ut moderkortet. Så lätt var det.

då får nog jag göra samma sak,har exakt samma fel, fungerar det du har nu ? Mvh Alfred

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simlun:

alla kablar, minnen, kylare sitter som dom ska.. Jag har till och med lagt antistat-påsen under moderkortet, för att förhindra kortslutning. Det känns ändå som att det borde vara någon slags kortslutning

Är det inte farligt att använda antistat påsen på det sättet? Har iaf hört att ett vanligt misstag folk gör är att ta ut t ex GPU antistat påsen och sen lägga kortet på det för de tror att det är säkrare än att lägga det t ex rakt på bordet, men eftersom utsidan av en antistat påse är gjord för att leda el har det direkt motsatt effekt.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5