Permalänk
Medlem

Datorn startar om..

Hej. Sonen har problem med sin dator. I lördags bytte vi till ett bättre grafikkort så att han kan spela bla ett spel som heter dying ligts. Händer även med CS men med gamla grafikkortet spelade han CS utan problem.Men datorn startar om sig själv efter en stund? Ibland efter 5 min en gång dröjde det 45min? Och det händer bara när han spelar, inte surfar eller så. Grafikkortet kostade 2500:-
Sonen är i upplösningstillstånd och jag med.. Haha. Vad tror du?
Med vänlig hälsning, Malin
Skickat från min iPhone

Permalänk
Medlem

Datorn startar om..

Blev medlem för att kunna lösa detta..:-)
Hej. Sonen har problem med sin dator. I lördags bytte vi till ett bättre grafikkort så att han kan spela bla ett spel som heter dying ligts. Men datorn startar om sig själv efter en stund? Ibland efter 5 min en gång dröjde det 45min? Och det händer bara när han spelar, inte surfar eller så. Grafikkortet kostade 2500:-
Sonen är i upplösningstillstånd och jag med.. Haha. Vad tror du?
Med vänlig hälsning, Malin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mallan70:

Blev medlem för att kunna lösa detta..:-)
Hej. Sonen har problem med sin dator. I lördags bytte vi till ett bättre grafikkort så att han kan spela bla ett spel som heter dying ligts. Men datorn startar om sig själv efter en stund? Ibland efter 5 min en gång dröjde det 45min? Och det händer bara när han spelar, inte surfar eller så. Grafikkortet kostade 2500:-
Sonen är i upplösningstillstånd och jag med.. Haha. Vad tror du?
Med vänlig hälsning, Malin

Värmerelaterat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mallan70:

Blev medlem för att kunna lösa detta..:-)
Hej. Sonen har problem med sin dator. I lördags bytte vi till ett bättre grafikkort så att han kan spela bla ett spel som heter dying ligts. Men datorn startar om sig själv efter en stund? Ibland efter 5 min en gång dröjde det 45min? Och det händer bara när han spelar, inte surfar eller så. Grafikkortet kostade 2500:-
Sonen är i upplösningstillstånd och jag med.. Haha. Vad tror du?
Med vänlig hälsning, Malin

Till att börja med, vilket grafikkort köpte ni?
Steg 1: uppdatera drivrutiner.
Testa kör igen om det kraschar ladda ner http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/ som är ett program som stressar grafikkortet. Att tänka på här är att hålla koll på temperaturen, sticker den iväg allt för mycket så stäng av programmet (Detta är beroende på vilket grafikkort ni köpt).
Om det är fel på grafikkortet så hoppas vi att datorn kommer stänga av sig här, å i så fall är det bara till att lämna tillbaka det.

Skall nog även tillägga att detta spel inte verkar allt för stabilt på PC, googlade runt lite och är en hel del som har problem, så skulle nog rekommendera att testa att köra några andra spel för att se om samma problem uppstår

För att vara på den säkra sidan testa köra spelet med det gamla kortet, fungerar det så är det med största sannolikhet det nya kortet som är sönder.
Lycka till

Permalänk
Medlem

Senaste drivrutiner?
Inge felmeddelande eller liknande när datorn startar om?
Värme problem?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

vad har han för strömdel i datorn ? (även kallat nätaggregat) skriv gärna märke,modell samt ålder på det.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hedersmedlem

Läs och komplettera om du vill få vettig hjälp: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag tror det är aggregatet som inte klara av belastningen det ny grafikkortet tar för mycket ström vid belastning.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker också det låter som nätagget inte orkar med när det blir belastat.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Forumledare

*trådar/inlägg sammanfogade*

Av rättviseskäl så är det bäst att man håller sin fråga till ett ställe

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det var Asus märke är på jobbet så vet inte modell nr. När han testade att spela CS så hände samma sak och det kunde han spela med gamla grafikkortet.