Permalänk

Datorn får bluescreen varje dag.

Tjenamors! Min dator har börjat få bluescreens mer och mer, nu händer det nästan 2-3 gånger per dag. Jag har gjort en fullständig skanning med Avast och Malwarebytes. Datorn är väl ungefär 3 år gammal. Det kraschar oftast när jag spelar men det kan hända när som helst. Jag har inte varit så uppmärksam när jag kollat på bluescreen:erna men vad jag har sett så är det "BAD_POOL_HEADER", "SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION" och "IRGL_NOT_LESS_OR_EQUAL". Vad kan det vara för något?

Specs: Corsair Cooling Hydro H60 CPU Cooler, Corsair CX V2 600W PSU, MSI B75MA - P45, Socket - 1155, Intel LGA1155 Core i5 - 3670k, Corsair XMS3 1600MHz 8GB Vengeance CL9, Gigabyte amd radeon HD 7850 2GB GDDR5, Seagate Barracuda 2TB SATA3.0, Intel 330 SSD 120GB 2.5 SATA3.0 /w kit, ASUS PCE - N15 11n PCI - E Adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.jolig:

Tjenamors! Min dator har börjat få bluescreens mer och mer, nu händer det nästan 2-3 gånger per dag. Jag har gjort en fullständig skanning med Avast och Malwarebytes. Datorn är väl ungefär 3 år gammal. Det kraschar oftast när jag spelar men det kan hända när som helst. Jag har inte varit så uppmärksam när jag kollat på bluescreen:erna men vad jag har sett så är det "BAD_POOL_HEADER", "SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION" och "IRGL_NOT_LESS_OR_EQUAL". Vad kan det vara för något?

Specs: Corsair Cooling Hydro H60 CPU Cooler, Corsair CX V2 600W PSU, MSI B75MA - P45, Socket - 1155, Intel LGA1155 Core i5 - 3670k, Corsair XMS3 1600MHz 8GB Vengeance CL9, Gigabyte amd radeon HD 7850 2GB GDDR5, Seagate Barracuda 2TB SATA3.0, Intel 330 SSD 120GB 2.5 SATA3.0 /w kit, ASUS PCE - N15 11n PCI - E Adapter.

Jag skulle börja med att testa att köra memtest: http://www.memtest.org/ .
Blåskärmarna pekar på vad som vanligtvis brukar vara minnesfel.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Skrivet av OsNy:

Jag skulle börja med att testa att köra memtest: http://www.memtest.org/ .
Blåskärmarna pekar på vad som vanligtvis brukar vara minnesfel.

Är det svårt? Ungefär hur lång tid tar det? Vill gärna veta ifall jag ska göra det nu eller innan jag går och lägger mig. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.jolig:

Är det svårt? Ungefär hur lång tid tar det? Vill gärna veta ifall jag ska göra det nu eller innan jag går och lägger mig. Tack på förhand!

Du gör ett bootbart USB eller bränner en skiva. Startar memtest och sedan rullar det på. Jag skulle iallafall köra minst 1pass.
Tiden är svårt att säga, 15-60min är rätt normalt, beror på hur mycket RAM och vad för CPU etc.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.jolig:

Är det svårt? Ungefär hur lång tid tar det? Vill gärna veta ifall jag ska göra det nu eller innan jag går och lägger mig. Tack på förhand!

Memtest går snabbt att starta igång. Du ser på mindre än 1 minut om det är något allvarligt fel. Mina föredetta minnen visade över 100+ errors första minuten. Fullt fungerade minnen ska inte ha några alls. ^^

Ett annat tydligt tecken på kassa ram är om du har fått många errors när du packat upp lite större rar-filer.

Om du får error i memtest är nästa steg att testa dem individuellt för att se om båda behöver bytas.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Jag hade en SSD när dom var nya som visade sig innehålla massa barnsjukdomar. Fick också en jävla massa blåskärmar och hängningar.

Permalänk
Skrivet av BostonGurkan:

Memtest går snabbt att starta igång. Du ser på mindre än 1 minut om det är något allvarligt fel. Mina föredetta minnen visade över 100+ errors första minuten. Fullt fungerade minnen ska inte ha några alls. ^^

Ett annat tydligt tecken på kassa ram är om du har fått många errors när du packat upp lite större rar-filer.

Om du får error i memtest är nästa steg att testa dem individuellt för att se om båda behöver bytas.

Tack för svaret! Ska försöka göra det så snabbt som möjligt

Permalänk
Skrivet av OsNy:

Du gör ett bootbart USB eller bränner en skiva. Startar memtest och sedan rullar det på. Jag skulle iallafall köra minst 1pass.
Tiden är svårt att säga, 15-60min är rätt normalt, beror på hur mycket RAM och vad för CPU etc.

Hej! Ursäkta för så sent svar. Så här ser det ut när jag haft memtest på i ca 6 timmar https://photos-5.dropbox.com/t/2/AACFSi37kDn69x746ApI5RRQEL5FhkzrxoKKLMr9ThtMag/12/60377564/jpeg/1024x768/3/1425243600/0/2/20150301_205336.jpg/CNyT5RwgASACIAMoAQ/kU-fCtQdZP-L0eefgCQ6ofO3tjQSOMf-w9bwkRca-I4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något av dina RAM stickor är sönder. Vet ej vilket däremot.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Nu verkar inte länken fungera längre, men om du fick minsta lilla fel. Så är något av dina minnen defekta.
Testa 1 i taget tills du vet vilket som är defekt.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Skrivet av OsNy:

Nu verkar inte länken fungera längre, men om du fick minsta lilla fel. Så är något av dina minnen defekta.
Testa 1 i taget tills du vet vilket som är defekt.

Fick 3 miljoner errors på 6 timmar
Det får jag ta och göra! Tack för all hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.jolig:

Fick 3 miljoner errors på 6 timmar
Det får jag ta och göra! Tack för all hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Kan tillägga att om du har garanti kvar på minnena, och du körde minnena i auto eller XMP-profilen, så är detta något som går på garanti.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.