Min dator krashar när jag spelar H1z1 och Watchdogs

Permalänk

Min dator krashar när jag spelar H1z1 och Watchdogs

Till att börja med så vill jag klargöra att jag är relativt oerfaren när det handlar om datorer och ber er därför ha överseende med att jag kanske är "dum" eller inte förstår självklara saker. Anledningen till att jag väljer att skriva om mitt problem här och söka hjälp är eftersom att jag under en längre tid har försökt att lösa problemet på egen hand, men ingenting verkar fungera.

Hursomhelst, Jag spelar mycket cs go, LOL och även lite andra spel. Alla spel fungerar oerhört bra och jag spelar alltid på högsta upplösning och har alltid en låg fps. Men med H1z1 och Watchdogs (som jag förstår kräver mer prestanda från datorn) så har jag samma problem, jag kan spela även dessa spel på de högsta grafik inställningarna och maxa spelen utan några som helst problem i cirka 20-35 min sedan så fryser sig datorn och det går inte att göra någonting. Hela datorn krashar alltså efter ett tag när jag spelar dessa spel och ända utvägen är att starta om hela datorn. Jag brukar höra kort innan datorn fryser att fläktarna drar igång hårdare än normalt och sedan så krashar datorn. Är det någon som tror sig ha en lösning på detta enormt störiga problem?

Jag kan även tillägga att jag nyligen uppdaterade mitt bios, men det hjälpte inte och jag har även uppdaterat mina drivrutiner. Vet dock inte om jag verkligen valde den senaste versionen av bios, utan jag använde mig utav gigabytes @bios program och valde det ända alternativet från USA servern.

Detta är den informationen jag har fått fram om min dator från systeminformation:
Datormodell - GA-970A-UD3
Datortyp - x64-based PC
Processor - AMD FX(tm)-6100 Six-Core Processor, 3300 Mhz, 3 kärnor, 6 logiska processorer
BIOS-version och -datum - Award Software International, Inc. F7, 2012-10-22
Operativsystemets namn - Microsoft Windows 7 Home Premium

Har laddat ner amd:s program för grafikkorten och uppdaterat dessa när det har varit tillgängligt.

Skulle vara evigt tacksom om ni kunde försöka hjälpa mig med detta problem, börjar bli riktigt less på att inte förstå vad som är felet och inte kunna spela de spel som jag tycker är roligast.

Tack på förhand!

Permalänk

Låter som överhettning, vad ligger dina temps på cpu och gpu i load?

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Skrivet av Rickybobby:

Låter som överhettning, vad ligger dina temps på cpu och gpu i load?

Som sagt så är jag oerfaren när det gäller datorer, kan du försöka formulera om frågan så jag förstår?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ckarlsson14:

Som sagt så är jag oerfaren när det gäller datorer, kan du försöka formulera om frågan så jag förstår?

Skickades från m.sweclockers.com

Han undrade vad dina temperaturer är under load (Dvs när datorn används ordentligt som till exempel när du spelar)

Det kan du kolla med ett program som heter HWMonitor som du kan ladda ner här: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
Där kommer du kunna se din CPU (Processor) vilket är en FX 6300 och din GPU (Grafikkort) som vi aldrig fick reda på vilken det var men det kommer i alla fall HWMonitor att visa.
När du har HWMonitor igång så kommer du att att det finns minimum, current och max temperaturer för olika saker och ting och det du då ska göra är att köra antingen Watch Dogs eller H1Z1 i ungefär 5 minuter och sedan tabba ner och kolla vad maxtemperaturerna för din processor samt ditt grafikkort har hamnat på.

Gör det och återkom!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Jag spelade Watchdogs i cirka 5 min och fick fram dessa siffror från programmet:
Grafikkort - AMD Radeon HD 6870
Max temp - 76¤C (168¤F)

CPU - AMD FX-6100
Max temp - 84¤C (182¤F) ( ¤= grader)

När jag spelade dessa 5 min så spelade jag på högsta möjliga grafik, men det som jag tycker är lite konstigt är att det inte spelar någon roll om jag drar ned grafikinställningarna till lägsta möjliga - datorn kraschar ändå efter ett tag.

Uppskattar verkligen att ni försöker hjälpa mig och att ni har överseende med mina låga kunskaper kring datorer!

Permalänk
Medlem

Grafikortet har normal temp men din cpu är ganska varm.

Testa Prime95 och see om den kraschar.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Är det ett "stress test" som jag ska göra på prime95?

Permalänk
Skrivet av ckarlsson14:

Är det ett "stress test" som jag ska göra på prime95?

japp

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |
Laptop: Apple MacBook Pro late 2011

Permalänk

Efter cirka 5-10 min utav detta "stress test" så kraschade datorn på precis samma sätt som den gör när jag spelar H1z1 och Watchdogs.
Vad beror det på? Finns det några åtgärder? Hur kommer det sig att mitt system är "ostabilt"?

Permalänk
Medlem

Jag skulle monterat bort cpu kylaren och rengjort den och cpun. Applicera ny kylpasta på cpun (en liten ärta i mitten av cpun) och montera på kylaren igen.

Testa med det.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Är detta en komplicerad process? Hur vet jag vad som är vad inuti datorn? Vad är kylpasta?

Permalänk

Finns det någon annan som kanske har ett annat förslag? Vet inte riktigt om jag känner mig bekväm med att börja plocka isär datorn..

Uppskattar allas åsikter väldigt mycket! Tack för att ni tar er tid

Permalänk
Medlem

84C är alldeles för mycket, har för mig att det är MAX 70C(?) som gäller för FX-6100. Den tar med största sannolikhet skada av att köras sådär varmt så gör något åt det innan du fortsätter. Som tidigare sagts får du antingen montera om kylaren, köpa ny kylare eller sänka spänningsmatningen så den inte går lika varmt. Inget av det är direkt enkelt utan kräver att du läser på lite och tar dig tid.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

Okej, tänker nog försöka att montera om kylaren. Har ni några tips på hur jag ska gå till väga för att rengöra den och CPU:n? Har ni något förslag på vilken "kylpasta" jag behöver till min dator och vart jag kan köpa detta? Om någon har svar på dessa frågor så provar jag denna process för att sedan se om det var problemet.

Tack på förväg.

Permalänk
Medlem

Att montera om en CPU kylare kan vara lite krångligt men man kan lätt göra det utan någon som helst kunskap om datorer. Det som är jobbigt är att det kan vara lite pilligt bara beroende på vilken kylare man har. Det du kommer att behöva är en skruvmejsel och lite kylpasta (en tub kostar typ tjugo till trettio spänn och finns att köpa där man kan köpa datorkomponenter, t.ex webbhallen eller Inet. Vilken kylpasta som helst fungerar, vilket märke man föredrar är typ bara upp till personlig preferens.)

CPU kylaren är rätt svår att missa när du väl skruvat av sidopanelen till ditt chassi. Det är i princip bara en fläkt som sitter fastskruvad på moderkortet. Under den finns det dessutom kylflänsar i metall som leder bort värmen från processorn men dessa varierar i form och utseende beroende på kylaren.

Sitter med en iPad och försöker skriva fast det går rätt låmgsamt men citera mig gärna med fler frågor så ska jag göra mitt bäst för att svara på dem.

Permalänk

Tack som fan

Skrivet av DR33M:

Att montera om en CPU kylare kan vara lite krångligt men man kan lätt göra det utan någon som helst kunskap om datorer. Det som är jobbigt är att det kan vara lite pilligt bara beroende på vilken kylare man har. Det du kommer att behöva är en skruvmejsel och lite kylpasta (en tub kostar typ tjugo till trettio spänn och finns att köpa där man kan köpa datorkomponenter, t.ex webbhallen eller Inet. Vilken kylpasta som helst fungerar, vilket märke man föredrar är typ bara upp till personlig preferens.)

CPU kylaren är rätt svår att missa när du väl skruvat av sidopanelen till ditt chassi. Det är i princip bara en fläkt som sitter fastskruvad på moderkortet. Under den finns det dessutom kylflänsar i metall som leder bort värmen från processorn men dessa varierar i form och utseende beroende på kylaren.

Sitter med en iPad och försöker skriva fast det går rätt låmgsamt men citera mig gärna med fler frågor så ska jag göra mitt bäst för att svara på dem.

Beställer kylpasta nu, men det jag är lite fundersam över är hur man ska gå till väga för att rengöra kylaren och CPU? Vill inte råka förstöra någonting för att jag gör på fel sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckarlsson14:

Beställer kylpasta nu, men det jag är lite fundersam över är hur man ska gå till väga för att rengöra kylaren och CPU? Vill inte råka förstöra någonting för att jag gör på fel sätt.

Det finns flera olika metoder för att rengöra en CPU, själv brukar jag använda kemiskt ren bensin och fiberduk (sån som man får för att putsa upp linserna på glasögon/solglasögon). Vissa använder en tops istället och som rengörings vätska går det bra att använda de flesta "rena" vätskor som dunstar i rumstemperatur. Här är en video (på engelska) som visar processen.

Viktigt att tänkta på att man inte spiller något på moderkortet men annars är det typ omöjligt att skada datorn under rengöringen. Så länge som du inte spiller något eller typ slinter mer skruvmejseln och skrapar något så är det värsta som kan hända att det inte blir tillräckligt bra och du måste göra om processen (montera av kylaren igen, göra rent, applicera ny kylpasta och montera kylaren igen) så var inte orolig.

Det är klart värre om du belastar datorn utan tillräcklig kylning och då riskerar överhettning vilket kan skada komponenterna på riktigt.

Sen vill jag inte skrämma upp dig men det kan också vara värt att tänka på ESD, alltså att du inte har byggt upp en laddning i kroppen genom att typ släpa med fötterna på en matta. Risken är att du då kan orsaka en elektrisk stöt vid kontakt med komponenter vilket kan skada dem om de kortsluts. Om du vet med dig att du typ alltid får stötar när du har på dig en speciell fleecetröja eller något så borde du inte har på dig den medans du pillar i datorn.

Permalänk
Medlem

lite offtopic men nån annan som haft problem med att spelet helt sonika kraschar till desktop utan felmeddelande? hänt mig i battle royale två gånger på ca 60 timmar spelande, vet att det är en Alpha men ändå lite halvtrist att det kraschar om man tagit sig långt i en BR ;-/

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

lite offtopic men nån annan som haft problem med att spelet helt sonika kraschar till desktop utan felmeddelande? hänt mig i battle royale två gånger på ca 60 timmar spelande, vet att det är en Alpha men ändå lite halvtrist att det kraschar om man tagit sig långt i en BR ;-/

Känner många som har samma problem som dig, trotts att de har väldigt stabila datorer. Är nästan helt hundra på att det är en konsekvens av att spelet inte är färdig producerat än. Ditt problem kommer förmodligen försvinna allteftersom de utvecklar spelet och tar bort buggar.

Permalänk

Har fått hem kylpastan nu och tänkte börja processen. Men kom på att jag glömde att köpa kemiskt ren bensin. Finns det någonting som man vanligtvis har hemma som går att använda? lite osäker på det du menar med vätskor som dunstar i rumstemperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckarlsson14:

Har fått hem kylpastan nu och tänkte börja processen. Men kom på att jag glömde att köpa kemiskt ren bensin. Finns det någonting som man vanligtvis har hemma som går att använda? lite osäker på det du menar med vätskor som dunstar i rumstemperatur.

T-röd, tvättsprit (handsprit 75%, ej gel utan flytande) funkar, dock är det andra alternativen bättre.

Dock efter att ha sett test där tandkräm fungerar som kylpasta så tror jag du kommer undan med det mesta, om inte CPUn är överklockad och du måste ha max kylning.
http://www.hardwaresecrets.com/printpage/Thermal-Compound-Rou... (finns längre ner lista på "toothpaste" och dens kylförmåga, samt "pink lipstick" som tydligen var bättre

Dock undrar jag, innan du byter, är det AMD standard kylare du har?
(Liten fyrkantig fläns, med en tunn liten fläkt på den)

För i så fall bör du kanske titta på en bättre kylare istället, då de inte är vidare bra. (min åsikt, inget du måste göra om detta pasta bytet fungerar dock)

EDIT: Fanns tydligen fler saker man kan ha som termisk pasta.
http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round...
Vad sägs om smör, ost och majonäs? Choklad funkar tydligen inte bra.
(konstigt nog fungerar majonäs bättre än många riktiga, kortsiktigt iaf)

Permalänk

Tack för svaret! har inte öppnat upp datorn än, men det kan absolut vara värt att överväga. Tror dock att jag börjar med detta försök och undviker att köpa till nya delar om det inte är absolut nödvändigt. återkommer när jag har fullbordat detta försök och tagit min oskuld inom dator mekande

Permalänk

Efter mycket tveksamt agerande och oerhört nära total förödelse, så har jag nu lyckats applicera ny kylpasta Kan det vara så att det dröjer ett tag innan man märker en eventuell skillnad? Kan tillägga att det fanns knappt någon kylpasta kvar från tidigare och det var mycket svårt att få bort det lilla som hade frätt sig fast vid plattan. Datorn var även väldigt dammig och jag lyckades få bort relativt mycket utav detta damm. Tänkte prova att provocera datorn lite nu med de spel som jag tidigare haft problem med för att se om det blivit någon skillnad. Återkommer med resultat.

Tusen tack för all hjälp hittills!

Permalänk

Verkar som att ni underbara människor som tagit er tid och hjälpt mig faktiskt har lyckats lösa detta problem! Tack som fan för hjälpen, skönt att slippa pröjsa en jävla massa och vara utan dator ett långt tag! Ni är grymma

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckarlsson14:

Verkar som att ni underbara människor som tagit er tid och hjälpt mig faktiskt har lyckats lösa detta problem! Tack som fan för hjälpen, skönt att slippa pröjsa en jävla massa och vara utan dator ett långt tag! Ni är grymma

Edit: Låter som om allt är bra nu ju, nice!

Permalänk
Avstängd

Jag lånar mig lite av tråden dock så gäller det inte samma spel.
Det är nu 4 dagar min dator har börjat "låta" som att den ska krasha. Ni vet, när datorn krashar och man hör någon 1sekunds loop? länk för att hjälpa vad jag menar https://www.youtube.com/watch?v=w6vOAXq5r1A

Det som händer är då att datorn inte riktigt fryser. Utan jag hör detta ljud 1-2 sekunder sen tinar datorn upp igen. Jag vet inte vad det beror på. MEN jag har ju några minnen som inte funkar lite ordentligt som jag ska lämna in nu på lördag/söndag. Kan det bero på mina minnen?

Kan påpeka att detta händer endast när jag spelar

http://i.imgur.com/Lt55VEo.jpg
http://i.imgur.com/AeFMUnZ.jpg

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR