Permalänk
Medlem

Datorn funkar inte?

Köpte en dator för ungefär 1 år sen, nu ungefär 2 dagar sen, så har de börjat med att blue screena och startar om sig själv automatiskt och bara fel raportera om "windows trying to find solution" och i solution stod det blue screen. Tänkte att det bara var fel på operativ systemet så installerade om operativ systemet windows 8.1 och nu så funkar allt tills jag är på skrivbordet och något program kommer igång eller läggs på det blir så kallat "blackscreen" och skärmen går "sleep mode" och datorn fortsätter bara att vara på.

Skulle vara jätte glad om någon kunde hjälpa mig så fort som möjligt.

Delarna i datorn:
AMD FX-6300, AM3+, 3,5GHz, 6-core
970-EXTREME4 AsRock 970 Extreme4, AM3+, AMD 970, DDR3, SATA III, ATX
Corsair 8GB (2x4GB) Vengeance Dual Channel Kit, 1600MHz DDR3, Low Profile
M12II-650 Seasonic 650W M12II-650 semi-modul ATX-strömkälla, 80 Plus Bronze
Asus NVIDIA GeForce GTX 760 2GB GDDR5, 2xDVI/HDMI/DP, PCI-E 3.0 + Pirates, Heroes and Spies
Seagate 1TB SSHD, 3,5" 8GB SSD + 1TB HDD, 64MB, SATA III
Thermalright HR-02 Macho rev.a. -prosessorkylare, LGA775/1155/1156/1366/2011, AMD AM2(+)/AM3(+)/FM1
Asus DRW-24F1ST, brännande DVD-station, SATA, Musta Bulk

Permalänk

Kan du öppna aktivitetshanteraren när du kommer till denna blackscreen? Ibland hänger sig utforskar-processen och kan då behövas startas om. Av någon anledning kan det vara så att det hänger sig en gång för att sedan aldrig hända igen, i andra fall kan det vara _varje_ gång man startar datorn.

Om du kan komma åt aktivitetshanteraren (ctrl-alt-delete) testa då att stänga av utforskar-processen och sedan arkiv-ny aktivitet - explorer.exe för att starta om den och se om det fungerar.

Edit: Det finns också en process som skall startas en gång (kommer inte ihåg vad den heter just nu..) som kan vara anledningen till att du inte kommer vidare. Felet kan avhjälpas genom att starta om denna processen också... Vill minnas att den heter något med first launch eller startup.

Permalänk
Medlem

Memtest på usb stick samt kolla vad det står för temp på cpu i bios/uefi.

Har du flyttat datorn nyligen?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@Containerfox tack för svaret! men kan tyvärr inte göra något inte enns Ctr + Alt + Delete det bara står kvar som black screen.
@hACmAn temperaturen är ungefär 43 grader, ska kolla memtest.

edit:
flyttade datorn också för 2 dagar var på ett LAN, och nu när jag testade att starta datorn så fryste skärmen sig vid dekstop.

Permalänk
Medlem

memetest86 visade 0 errors

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaltzu:

@Containerfox tack för svaret! men kan tyvärr inte göra något inte enns Ctr + Alt + Delete det bara står kvar som black screen.
@hACmAn temperaturen är ungefär 43 grader, ska kolla memtest.

edit:
flyttade datorn också för 2 dagar var på ett LAN, och nu när jag testade att starta datorn så fryste skärmen sig vid dekstop.

Kolla efter otäckheter som kan ha ramlat in i datorn

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

memtest är inte hundra. prime95blend går hårdare poå men då ska mean veta hur man kolla temps och ställa in ramet så att det precis inte tar slut. Men få bet vi att mem inte klagade.

Känns som psu eller grafkort. Skulle visserligen vara så att en av dina diskar inte fungerar som de ska men det är lite långsökt. Framföralt med din beskrivning av problemet.
Edit:

Läste inte alt. Testa att öppna burken ta ut minnena sätta tillbaks dem. tänkt på esd, samma sak med sträm till moderkortet 24min samt 4/8 pinnarn sen samma sak till alla andra enheter. Bara ta ut dem och sätt i dem igen. Så att den inte är något glapp någon stans sen lanet.

Edit igen:
Har vart med om att folk lägger datorn så att moderkorett ligger så att gup i bilen gör att grafikkoret samt om du har några fler skakar ur lite gran. så tästa även att lossa på grafikkoret och sätta i det igen. Man kan ofta se på gpu-z om man har någulunda kontakt. hur många lanes som är igång. 8 eller 16 t.ex. Men ta isär datorn och sätt i hoppp den igen bara. Och minns då att det ända du behöver bur dig om är försiktighet, esd samt att din OS disk hamnar på samma sataport. fotta om du inte minns.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

memtest är inte hundra. prime95blend går hårdare poå men då ska mean veta hur man kolla temps och ställa in ramet så att det precis inte tar slut. Men få bet vi att mem inte klagade.

Känns som psu eller grafkort. Skulle visserligen vara så att en av dina diskar inte fungerar som de ska men det är lite långsökt. Framföralt med din beskrivning av problemet.
Edit:

Läste inte alt. Testa att öppna burken ta ut minnena sätta tillbaks dem. tänkt på esd, samma sak med sträm till moderkortet 24min samt 4/8 pinnarn sen samma sak till alla andra enheter. Bara ta ut dem och sätt i dem igen. Så att den inte är något glapp någon stans sen lanet.

Edit igen:
Har vart med om att folk lägger datorn så att moderkorett ligger så att gup i bilen gör att grafikkoret samt om du har några fler skakar ur lite gran. så tästa även att lossa på grafikkoret och sätta i det igen. Man kan ofta se på gpu-z om man har någulunda kontakt. hur många lanes som är igång. 8 eller 16 t.ex. Men ta isär datorn och sätt i hoppp den igen bara. Och minns då att det ända du behöver bur dig om är försiktighet, esd samt att din OS disk hamnar på samma sataport. fotta om du inte minns.

Att disken ska komma på samma sata port är inte nödvändigt. Jag har switchat runt utan problem med os disken, bios är bara intresserad av diskens namn och lägger den ändå som första boot.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar